Gå til innhold

Graviditet og søvnløshet

Anbefalte innlegg

Gjest Madi Mastroianni

Hei jeg er gravid i 18 uker. I ca. 10 dager har jeg hatt store problemer med å sove. Jeg kan sovne lett men våkner etter maks 2 timer med den kjempe ubehagelig følelse at en stor stein ligger og presser på min mage. Da må jeg stå opp, gå og følelsen blir borte. Men da blir det vanskelig å sovne igjen fordi jeg finner ingen stilling som ikke gir meg den følelse. I tillegg blir jeg kjempe engstelig fordi jeg har fortsatt 4,5 måneder igjen. Hvordan skal jeg klare dette når magen blir virkelig stor ? hvorfor kan en naturlig tilstand være så vanskelig å bære for meg ? Jeg hadde problemer med å sove i forrige svangerskap for 8 år siden men ikke denne følelsen. Hva kan jeg gjøre ? Vil det bli bedre ettersom kroppen vil bli vant til at magen blir større ? Jeg går fra i dag 100% sykmeldt fordi jeg er kjempe sliten om dagen. Jeg er veldig takknemlig for et råd. Mvh Madi

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363217-graviditet-og-s%C3%B8vnl%C3%B8shet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk, men er bare nskjerrig fordi det er 1. gang jeg bruker denne websiden. Er du gnekologen jeg stilte spørsmål til eller er du bare en tilfeldig bruker ?

Det står fullt navn og tittel under svar fra fagperson. Alle andre svar er fra vanlige brukere.

Annonse

nitty-gritty

Det kan høres ut som barnet allerede presser mot blodårene i korsryggen. Kan du heve pute-enden i senga?

Graviditeten går i faser og hva som plager deg nå kan borte om noen uker, så ikke tenk negativt på framtiden riktig ennå :)

Forøvrig er det helt vanlig å slite med søvn når man er gravid, både på grunn av fysiske plager og på grunn av hormoner. Noen synes det er lettere å sove på dagen.

Gjest Orenda

Takk, men er bare nskjerrig fordi det er 1. gang jeg bruker denne websiden. Er du gnekologen jeg stilte spørsmål til eller er du bare en tilfeldig bruker ?

Hehe,er nok bare en tilfeldig bruker som sletts ikke har peiling :-)

Hvis du har betalt får du svar fra fagpersonen,pleier å være med rød skrift det ;)

Mette Moen, Gynekolog

Det er ingen ’regler’ for hvordan plager utvikler seg i løpet av graviditeten. Selv husker jeg fra min andre graviditet samme problem med ikke å finne hvilestilling, hvor jeg måtte legge meg på en sofa med støtte mot ryggen for å få sove. Det ga seg heldigvis midt i svangerskapet. Jeg vil foreslå at du utstyrer deg med mange puter i sengen og prøver å finne støtte mot ryggen (fast pute), evt. mot magen (myk pute) og evt mellom kne om du ligger på siden (myk pute). Et mørkt soverom, evt sovemaske er en generelt råd mot søvnproblem.

Jeg håper at det etter hvert går bedre. Lykke til med graviditeten. Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...