Gå til innhold

Erythema Nodosum

Anbefalte innlegg

Gjest exmarinero63

Jeg er en 63 år gammel mann som fikk diagenosen "Sarkiodose" for snart 15 år siden. Jeg fikk ikke noe behandling for denne sykdommen fordi utbruddet var veldig svakt. Siden har jeg vel slitt med lange hosteperioder 2-3 ganger men etter 6-8 måneder har det gått over. Jeg har også i de siste 12 årene gått på blodtrykkmedisin (Diovan Comp og Cardizem Uno). For 3-4 år siden fikk jeg noe utslett på leggene som jeg nå er ganske sikker på at må være Erythema Nodosum etterå ha lest om symtoner og sett bilder på internett. Av fastlegen har jeg fått "Elocon" til å smøre på, men jeg synes ikke det har hatt noe særlig virkning. Jeg har forøvrig ikke tatt det opp med fastlegen at det kan være Erythema Nodosum ennå. Utslettet har vært mest plagsomt om vinteren og vært nesten borte på sommerstid. I vinter har det vært mer plagsomt enn tidligere og jeg har nå mange harde flekker etter tidligere utslett om alle klør og stadig nye dukker opp. Jeg vet jo at Erythema Nodoum er en av de hudsykdommene som kan forårsakes av Sarkiodose men skulle gjerne ha blitt kvitt det. Jeg vet at det er mange bivirkninger av Cardizem Uno. Tror du at dette medikamentet kan være en av årsakene til utbruddet? Jeg har også vært litt plaget med Podagra, men vet ikke om dette har noe med det samme å gjøre. Jeg leste på en amerikansk nettside om en medisin som kunne brukes mot både gikt og Erythema Nodosum, men som mistet noe av effekten nettopp ved bruk av Cardizem. Burde jeg bytte blodtrykksmedisin? Hvordan bli kvitt eller lindre Erythema Nodosum?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363556-erythema-nodosum/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Det er riktig at EN kan forekomme ved sarcoidose, emn det er som regel anfallsvis og forbigående. EN har spesiell manifestasjon med dypere ømme knuter, ikke typisk med overflatisk utslett. Det er ikke alltid lett å stille diagnoser på seg selv, det kan være greit å få dette undersøkt av lege, enten fastlegen eller hudlegen, kan også være aktuelt med evt kontroll av sarcoidosen hos lungelege. Når du har fått en sikker diagnose er det lettere å bestemme behandling. Jeg tror ikke tablettene er årsaken til utslettene. Legemidler er ikke så sjelden ene-årsak til utslett, men de sitter som regel sentralt på kroppen. EN kan være aktuelt å behandle med cortisonkur, men det kommer an på hvor mye og evt andre medisinske forhold som avgjør. Lykke til videre. Mvh Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363556-erythema-nodosum/#findComment-3154208
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...