Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest maria.touray

Hei. Jeg er 42 år gammel, 2.svangerskap, nå i 21. uke. I de siste 4-6 uker har jeg vært fryktelig plaget av angst og dermed søvnløshet. I 10 netter klarte jeg å sove kun en halv time selv om jeg var fryktelig trøtt. Angsten har sine grunner i en veldig stressende situasjon som jeg har vært i i det siste året. Problemet er nå løst, på en bra måte. Jeg går til psykolog med god hjelp og kontroll. Likevel er søvnproblemer fortsatt ikke over. Gynekologen anbefalte zopiclone, med trygghet, det kan brukes i svangerskapet. I felleskatalogen, legemiddelhåndboka frarådes som alle benzodiaz. Relis har ingen dokumentasjon men teratogene effekter er ikke påvist. Jeg har brukt det nå i 10 dager og føler at det hjelper godt på søvn. Hvor lenge kan jeg bruke det? Kan jeg bruke det så lenge jeg har dette problemet ?Jeg har lyst på å slutte fordi jeg er redd for barnet men jeg vet at det vil bli uholdbart. Jeg går 100% sykmeldt på grunn av søvnløshet. Takk for svaret Takk for svaret

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363688-s%C3%B8vnvansker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Vi leger (her gynekolog) konsulterer Relis for slik informasjon. Og det har du tilsynelatende også gjort, og du kjenner sikkert til deres konklusjon som er vedlagt her. Når det dreier seg om relativt nye produkter, er man alltid tilbakeholdende fordi dokumentasjonen er mangelfull. Man tester ikke nye farmakologiske midler på gravide, og det går lang tid før det er kommet så mange innrapporteringer om bivirkninger at man kan gi et svar, i mange tilfeller vil man aldri kunne gi eksakt svar. Alle organer på ditt foster er nå anlagt, så det problemet behøver du ikke å tenke på. Det frarådes bruk i siste delen av svangerskapet. Du er nå i midterste delen, så en måneds tid fremover, skal du kunne bruke Zopiklon med rimelig trygghet. Deretter bør du vurdere andre midler, for eksempel phenergan.

Jeg håper at problemet etter hvert løser seg så du kan glede deg helt over graviditeten og se frem til fødselen. Vennlig hilsen Mette H Moen

Konklusjon fra Relis

Dokumentasjonen på bruk av zopiklon under graviditet er begrenset. Selv om tilgjengelige data ikke indikerer økt risiko for misdannelser, anbefales ikke gravide å bruke zopiklon. Bruk av zopiklon i siste del av graviditeten kan muligens gi økt risiko for negative effekter på fosteret og/eller det nyfødte barnet, som hypotoni (slapphet), respirasjonspåvirkning og hypotermi (lav kroppstemperatur).

Avgjørelsen om hvorvidt zopiklon bør seponeres bør baseres på en avveiing hvor fordeler ved behandlingen vurderes opp mot potensiell risiko. Et alternativ til fullstendig seponering er dosereduksjon. Zopiklon er tilgjengelig også i 5 mg styrke, og 7,5 mg tablettene har delestrek slik at dosen kan reduseres til 3,75 mg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363688-s%C3%B8vnvansker/#findComment-3154116
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...