Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Min kjære mann (78) beg. i dag på kurs i forb. med ovennevnte i regi av sykehus.Han er tidligere friluftsmann og har elsket å gå i fjellet. De siste 10 årene har han ikke hatt helse til det, desverre. Han har forsøkt å redusere, og har nok klart det delvis. Det er innstillingen hans til å slutte jeg er litt fortvilet over. Han mener at etter å ha røykt i 60 år er det ingen vits i å slutte nå. Han vil gjerne ha den "kosen"! Han har ved ett par anledninger vært så dårlig at han knapt har fått pustet, måttet sitte oppe om nettene. V.h.a. god hjelp fra fastlegen og gode medisiner holder han det gående. Han er også veldig trett og uopplagt. Han våkner tidlig, rett ut for å røyke. Han må ha seg en hvil midt på dagen, gjerne 2 - 3 t. Ca kl 2300 er han trett og legger seg. Jeg lurer på om han får nok "luft" slik at han får den gode søvnen som han trenger. Jeg har sluttet å "mase" men han vet inderlig vel hva jeg mener. Han er hensynsfull, går alltid ut og røyker, og røyker ikke i bilen. Mitt spørsmål: Hvordan skal jeg kunne hjelpe han? Tror at hvis han klarte å slutte å røyke så ville han i hvertfall redde litt av lungekapasiteten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363793-r%C3%B8ykesluttkols/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest holdt opp en stund nå

Skjønner at du vil hjelpe han .... men vil ikke han selv slutte å røyke, så klarer dessverre ikke du å gjøre noe med det.

Jeg har selv vært røyker i mange mange år, sluttet i oktober, og har så langt klart å holde opp, har forsøkt å slutte flere ganger, men har sprukket. Har aldri holdt opp så lenge som nå, så kanskje jeg klarer det nå.

Jeg slutter ikke pga at jeg har fått noen diagnose.

Har mann og barn som har mast på meg i mange år at jeg må slutte, jo mer de har mast på meg, jo mer har jeg røyka, husk at hodet til oss røykere er helt forvridd .... klarer ikke tenke fornuftigt når det gjelder den røyken ....dessverre .....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363793-r%C3%B8ykesluttkols/#findComment-3155281
Del på andre sider

Skjønner at du vil hjelpe han .... men vil ikke han selv slutte å røyke, så klarer dessverre ikke du å gjøre noe med det.

Jeg har selv vært røyker i mange mange år, sluttet i oktober, og har så langt klart å holde opp, har forsøkt å slutte flere ganger, men har sprukket. Har aldri holdt opp så lenge som nå, så kanskje jeg klarer det nå.

Jeg slutter ikke pga at jeg har fått noen diagnose.

Har mann og barn som har mast på meg i mange år at jeg må slutte, jo mer de har mast på meg, jo mer har jeg røyka, husk at hodet til oss røykere er helt forvridd .... klarer ikke tenke fornuftigt når det gjelder den røyken ....dessverre .....

Så flott at du har klart å holde deg unna så lenge! Er klar over at det er i hodet det sitter - det er å finne en måte å motivere han på jeg er ute etter - en "gulrot". Hva gjør du når røykesuget kommer? Jeg merker det på han med en gang, og prøver da å distrahere han - av og til med hell!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363793-r%C3%B8ykesluttkols/#findComment-3155317
Del på andre sider

Så flott at du har klart å holde deg unna så lenge! Er klar over at det er i hodet det sitter - det er å finne en måte å motivere han på jeg er ute etter - en "gulrot". Hva gjør du når røykesuget kommer? Jeg merker det på han med en gang, og prøver da å distrahere han - av og til med hell!

Har ikke hatt det store røyksuget denne gangen, var jo også så heldig at det var kjempekaldt i november / desember - har aldri røyka inne - og å ut på verandaen fristet ikke :)

Så strikka jeg mye, blei mange nisser og julekuler ifjor :)

Har ikke kjent noe sug i det hele tatt nå, men jeg merker at jeg savner røyken når vi sitter på verandaen med kaffekoppen ....

så det er bare å krysse fingra for at jeg holder ut ....

Kan jo fortelle deg et eksempel på hvor vridd en blir i hodet av den jævla røyken ... mannen min begynte å pendle nå i vår, da han slo til på jobbtilbudet, det første jeg tenkte "yess, da kan jeg begynne å smugrøyke ..."

Har ikke startet med det da, selv om han har pendlet noen uker nå :) tenker ikke noe på det heller, men skremmende, det var første tanken som slo ned i hodet mitt ....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363793-r%C3%B8ykesluttkols/#findComment-3155323
Del på andre sider

Har ikke hatt det store røyksuget denne gangen, var jo også så heldig at det var kjempekaldt i november / desember - har aldri røyka inne - og å ut på verandaen fristet ikke :)

Så strikka jeg mye, blei mange nisser og julekuler ifjor :)

Har ikke kjent noe sug i det hele tatt nå, men jeg merker at jeg savner røyken når vi sitter på verandaen med kaffekoppen ....

så det er bare å krysse fingra for at jeg holder ut ....

Kan jo fortelle deg et eksempel på hvor vridd en blir i hodet av den jævla røyken ... mannen min begynte å pendle nå i vår, da han slo til på jobbtilbudet, det første jeg tenkte "yess, da kan jeg begynne å smugrøyke ..."

Har ikke startet med det da, selv om han har pendlet noen uker nå :) tenker ikke noe på det heller, men skremmende, det var første tanken som slo ned i hodet mitt ....

''"yess, da kan jeg begynne å smugrøyke ..." ''

Hvem tror du at du hadde lurt? :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363793-r%C3%B8ykesluttkols/#findComment-3155324
Del på andre sider

''"yess, da kan jeg begynne å smugrøyke ..." ''

Hvem tror du at du hadde lurt? :-)

Veit jo det :)

- men det er bare så skremmende hvor mye fokus den røyken har i hodene våre .......

- en mer OK tanke hadde jo vært, "yesss da har jeg fjernkontrollen for meg selv i ukedagene" :) for eksempel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363793-r%C3%B8ykesluttkols/#findComment-3155329
Del på andre sider

Annonse

Gjest sivera

Jeg tror at endel røykere har "skylapper" for øynene. De vil ikke forstå at det er røyken, den "gode" vennen som har fulgt dem i veldig mange år, som forårsaker sykdom.

Jeg har selv vært på rehabilitering pga en annen lungesykdom. Der traff jeg 40 åringer med kols som nektet for at de måtte slutte og røyke. Det var ikke viktig. De fikk heller ikke oksygen før de sluttet med røyken. Den ene var så syk at jeg vet faktisk ikke om hun lever lengre.

Motivasjonen må komme fra innsiden hos mannen din, ellers er det ingen vits. Han må selv forstå at pusten vil bli langt bedre om han slutter med denne "nikotinpinnen". Hvordan du skal få han til å forstå dette vet jeg ikke. Jeg har hatt mange samtaler med sånne mennesker. Det jeg har erfart er at mange ønsker ikke å forstå dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363793-r%C3%B8ykesluttkols/#findComment-3155336
Del på andre sider

Jeg tror at endel røykere har "skylapper" for øynene. De vil ikke forstå at det er røyken, den "gode" vennen som har fulgt dem i veldig mange år, som forårsaker sykdom.

Jeg har selv vært på rehabilitering pga en annen lungesykdom. Der traff jeg 40 åringer med kols som nektet for at de måtte slutte og røyke. Det var ikke viktig. De fikk heller ikke oksygen før de sluttet med røyken. Den ene var så syk at jeg vet faktisk ikke om hun lever lengre.

Motivasjonen må komme fra innsiden hos mannen din, ellers er det ingen vits. Han må selv forstå at pusten vil bli langt bedre om han slutter med denne "nikotinpinnen". Hvordan du skal få han til å forstå dette vet jeg ikke. Jeg har hatt mange samtaler med sånne mennesker. Det jeg har erfart er at mange ønsker ikke å forstå dette.

Du er inne på noe der. Han er faktisk på kurs for Kols`en, ikke for røykekutt, iflg. han selv. At leger, sykehus og ett utrolig flott team nå står til hans rådighet, hvis han er villig til å gjøre en innsats, ser ikke ut til å virke. Jeg hadde brystkreft for en del år siden, og gikk gjennom en tøff tid med stråling o.l. Mitt spørsmål til han har vært hva han ville sagt hvis jeg ikke ville tatt imot den behandlingen jeg fikk, for å bekjempet kreften? Han mener det kan ikke sammenlignes - ikke det? Jeg er pr i dag helt frisk, og lykkelig for det, men behandlingen var tøff mens det stod på,.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363793-r%C3%B8ykesluttkols/#findComment-3155384
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...