Gå til innhold

Noen som kan finsk? Trenger oversettelse

Anbefalte innlegg

Gjest på reisefot
Skrevet

Skulle så veldig gjerne har oversatt en tekst, og vet det finnes en del flerspråklige her :)

Jeg trenger å få fortalt at jeg ikke tåler gluten, og teksten er som følger:

''"Til den som skal tilbrede mitt måltid

(bør leveres til kokken):

Jeg har sykdommen cøliaki og kan derfor ikke spise matretter som inneholder gluten .Gluten finnes i hvete, bygg, rug og havre og dermed i vanlig brød, kjeks, pasta osv. Selv små mengder gluten (smuler) kan gjøre meg syk. Ris, grønnsaker, frukt, ren fisk og rent kjøtt er naturlig glutenfritt og kan med fordel brukes i et glutenfritt måltid.

Tilbreding av glutenfri mat: bruk kjøkkenredskap som er rengjort og uten rester av gluten.

Servering av glutenfritt brød: husk at glutenfritt brød ikke må blandes med vanlig brød og at det må skjæres på rengjort skjærefjel.

Saus: istedet for vanlig mel kan glutenfritt mel, potetmel eller maizenamel brukes. Husk at også alle andre ingredienser i sausen må være glutenfrie.

Servering av blandingsprodukter som farseprodukter, hamburgere, karbonader, ketchup, dressinger osv.: sjekk varedeklarasjon.

Krydder: enkelte kryddersorter kan inneholde gluten (mel). Vennligst sjekk varedeklarasjonen.

Pommes frites: må stekes i fett som ikke er brukt til å steke andre retter som inneholder gluten f.eks. panerte retter.

Dersom varedeklarasjon mangler eller er mangelfull, vennligst ikke benytt produktet.

Jeg ser frem til et glutenfritt måltid!''

Det finnes oversettelser på cøliakiforbundets sider, men de har ingen på finsk dessverre. Ellers kan de jo engelsk der borte, men greit å holde seg på den helt sikre siden. Blir veldig takknemlig om noen kan/orker hjelpe!! :)))

Videoannonse
Annonse
Gjest Nord og ned.
Skrevet

Går nok greit å bruke google translate. Jeg oversatte teksten til finsk og tilbake til norsk og fikk selvsagt mye rare ord og vendinger, men budskapet er ikke til å misforstå:

"Hvis en person som tilbrede måltider (må sendes til kokk):

Jeg har cøliaki og kan ikke spise mat som inneholder gluten. Gluten som finnes i hvete, bygg, rug og havre, og dermed vanlige brød, kjeks, pasta, osv. Også, gjør små mengder gluten (smuler) meg syk. Ris, grønnsaker, frukt, ren fisk og rent kjøtt er naturlig glutenfrie og kan brukes i glutenfritt mel.

Tilbreding og glutenfri mat: retter som er rene og fri for spor av gluten.

Visning glutenfritt brød: husk at glutenfritt brød er ikke å forveksles med vanlig brød, og kutt den i renset skjærefjel.

Saus: i stedet for hvetemel og glutenfritt mel, potetmel eller maizenamel brukt. Husk at alle andre ingredienser i sausen er glutenfri.

Visning blanding av produkter, som er produkter av faren, hamburgere, karbonader, ketchup, sauser, etc.: å gjennomgå meldingen.

Krydder: noe krydder kan inneholde gluten (hvetemel). Sjekk etiketten.

Pommes frites: fett er stekt, som ikke brukes til å lage mat andre matvarer som inneholder gluten slike. panerte matvarer.

Dersom erklæringen mangler eller er ufullstendig, vennligst ikke bruke produktet.

Jeg ser frem til glutenfritt måltid!

Gjest Finsktalende
Skrevet

Jeg er finsk og kan finsk, men jeg har nok ikke ork til å oversette hele den lange teksten. Ikke meningen å være kjip, men det er veldig mye arbeid i en god oversettelse...

Er du sikker på at du trenger å ha med deg en så lang tekst? I Finland er cøliaki forholdsvis kjent siden 2 av 100 har sykdommen. Regner med at restauranter o.l. er velinformerte.

Men: jeg har vært på sidene til den finske cøliakiforeningen og har derfra kopiert denne korte versjonen av den lange teksten din:

''Sairastan keliakiaa ja noudatan tarkkaa gluteenitonta ruokavaliota. En voi syödä pieniäkään määriä vehnää, ruista, ohraa tai kauraa.

Voin syödä esimerkiksi riisiä, maissia, tattaria, perunaa, lihaa, kalaa ja kasviksia. Voitteko kertoa minulle mitkä ruoka-annokset ovat gluteenittomia ruokalistallanne tai mitkä voidaan valmistaa gluteenittomiksi?

Kiitos avustanne.''

Teksten er en kortfattet forklaring på hva du ikke kan spise og hva du kan spise. Og til slutt et spørsmål om vedkommende kan fortelle deg hvilke retter som er glutenfrie el. evt. kan lages glutenfrie.

Siste setningen: takk for hjelpen!

http://www.keliakialiitto.fi/liitto/etusivu/

Håper dette var til hjelp :)

Gjest på reisefot
Skrevet

Jeg er finsk og kan finsk, men jeg har nok ikke ork til å oversette hele den lange teksten. Ikke meningen å være kjip, men det er veldig mye arbeid i en god oversettelse...

Er du sikker på at du trenger å ha med deg en så lang tekst? I Finland er cøliaki forholdsvis kjent siden 2 av 100 har sykdommen. Regner med at restauranter o.l. er velinformerte.

Men: jeg har vært på sidene til den finske cøliakiforeningen og har derfra kopiert denne korte versjonen av den lange teksten din:

''Sairastan keliakiaa ja noudatan tarkkaa gluteenitonta ruokavaliota. En voi syödä pieniäkään määriä vehnää, ruista, ohraa tai kauraa.

Voin syödä esimerkiksi riisiä, maissia, tattaria, perunaa, lihaa, kalaa ja kasviksia. Voitteko kertoa minulle mitkä ruoka-annokset ovat gluteenittomia ruokalistallanne tai mitkä voidaan valmistaa gluteenittomiksi?

Kiitos avustanne.''

Teksten er en kortfattet forklaring på hva du ikke kan spise og hva du kan spise. Og til slutt et spørsmål om vedkommende kan fortelle deg hvilke retter som er glutenfrie el. evt. kan lages glutenfrie.

Skjønner veldig godt at du ikke orker alt det ;)

Jeg fant faktisk hele teksten her, og sendte den på mail, som kan leses via mobilen. Veldig enkelt og greit:

http://glutenfri.org/travel/travel.php?ingredient_select=5&Submit=Vis

Takk for at du ville hjelpe :)

Gjest På reisefot
Skrevet

Hyvää matkaa! (God tur!) :)

Tusen takk :))

Gjest Takket være finsk metal!
Skrevet

Kiitos avustanne.''

Hei!

Jeg har forelsket meg litt i finsk. Vet du om noen steder (i Oslo) det er mulig å lære språket? Tror du det er vanskelig for en nordmann å lære språket på hobbybasis? Nesten hver morgen sitter det to menn foran meg på trikken og snakker finsk. Jeg tyvlytter selv om jeg ikke forstår et ord. :-)

Gjest Elextra
Skrevet

Hei!

Jeg har forelsket meg litt i finsk. Vet du om noen steder (i Oslo) det er mulig å lære språket? Tror du det er vanskelig for en nordmann å lære språket på hobbybasis? Nesten hver morgen sitter det to menn foran meg på trikken og snakker finsk. Jeg tyvlytter selv om jeg ikke forstår et ord. :-)

''Jeg har forelsket meg litt i finsk''

Hvordan er det mulig!? Synes det låter forferdelig, jeg. Men italiensk skulle jeg svært gjerne lært meg!

Gjest ksidron
Skrevet

Skjønner veldig godt at du ikke orker alt det ;)

Jeg fant faktisk hele teksten her, og sendte den på mail, som kan leses via mobilen. Veldig enkelt og greit:

http://glutenfri.org/travel/travel.php?ingredient_select=5&Submit=Vis

Takk for at du ville hjelpe :)

Hehe, sikkert en fin side, men når du ser på den svenske "oversettelsen" ville jeg ikke vært for sikker på hva som sto i de andre heller. Men det er selvfølgelig mulig svenskene bare er veldig kortfattet av seg :-p

Gjest Finsktalende
Skrevet

Hei!

Så hyggelig å høre. Selvsagt er finsk et like vakkert språk som alle andre, det kommer helt an på ørene som hører :)

Finsk er vanskelig for utlendinger, det er sant. Men det er jo ikke umulig å lære seg litt (eller mye...)

Her er det finskkurs: http://oslo.aof.no/avdelingweb/osloweb.nsf/StartWeb_kurs?ReadForm&KO=31|spr%C3%A5kundervisning|&kursid=59040|k=1|Spr%C3%A5kundervisning|

Sjekk denne: http://donnerwetter.kielikeskus.helsinki.fi/FinnishForForeigners/

Gjest Finsktalende
Skrevet

Hehe, sikkert en fin side, men når du ser på den svenske "oversettelsen" ville jeg ikke vært for sikker på hva som sto i de andre heller. Men det er selvfølgelig mulig svenskene bare er veldig kortfattet av seg :-p

Den svenske versjonen er jo direkte komisk i sin kortfattethet :D

Men siden på finsk er veldig bra :)

Skrevet

''Jeg har forelsket meg litt i finsk''

Hvordan er det mulig!? Synes det låter forferdelig, jeg. Men italiensk skulle jeg svært gjerne lært meg!

Jeg liker den litt hakkete, stakkato måten de snakker på. Doble konsonanter i massevis! Og det er et vakkert språk å synge på. Italiensk kunne jeg også tenkt meg å lære. :-) Hver sin sjarm!

Skrevet

Så hyggelig å høre. Selvsagt er finsk et like vakkert språk som alle andre, det kommer helt an på ørene som hører :)

Finsk er vanskelig for utlendinger, det er sant. Men det er jo ikke umulig å lære seg litt (eller mye...)

Her er det finskkurs: http://oslo.aof.no/avdelingweb/osloweb.nsf/StartWeb_kurs?ReadForm&KO=31|spr%C3%A5kundervisning|&kursid=59040|k=1|Spr%C3%A5kundervisning|

Sjekk denne: http://donnerwetter.kielikeskus.helsinki.fi/FinnishForForeigners/

Takk for linkene, de skal jeg kikke på senere når jeg har bedre tid. Det hadde vært kjempegøy å kunne språket, selv om det ikke kan brukes til så mye annet enn å snakke språket når man er i Finnland. ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...