Gå til innhold

Hår i ansiktet

Anbefalte innlegg

Gjest Mariell92

Jeg begynte for litt over et år siden å få hår i ansiktet.. Jeg er en jente på 19 år nå. Jeg var helt "hårfri" før, men det begynte ved der menn har kinnskjegg, og det bare spredte seg utover, og det sprer seg fortsatt! Det er helt lyse hår. Det er ikke dun, det ligner mer på det håret man har på hodet.. Har også bart, hår på haka, og har generelt fått litt mer kroppshår på denne tiden også. Det er svært ubehagelig og synes svært godt! Kan også få gåsehud der håret er "verst" når jeg fryser, og det området har spredt seg. Har omtrent hår i hele ansiktet nå, og litt nedover halsen.. Har også på kinnbena, i pannnen.. Hva kan dette komme av, og hva kan jeg gjøre?? Det kan ikke være normalt, jeg ser på alle jenter/damer jeg møter, og ingen ser ut som meg! Må barbere meg hver dag.. Jeg vil ikke ha skjegg som 19-åring! Jeg har gått til legen to ganger, men de sier at det bare er normalt. Håper du vil ta meg seriøst og si meg hva dette kan være!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363825-h%C3%A5r-i-ansiktet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Hår på steder som ikke er vanlig hos kvinner kan utvilsomt være et stort problem selv om de er lyse. En slik økning som du beskriver i hårveksten, er ikke vanlig selv om forandringer kan skje i og etter pubertet , men også ellers i livet. Hårveksten styres genetisk, men i tillegg påvirkes den først og fremst av hormoner. Dvs at man men i mange tilfeller vil merke endringer ellers i kroppen dersom det er hormonsvigninger. F eks kan det komme urgm menstruasjon slik som det sees v PCOS, polycystisk ovarialsyndrom, som kjennetegnes ved forlenget eller uteblitt menstruasjon , økt og som regelmørk hårvekst og ofte uren hud. Det høres ikke ut til at du har denne varianten , høres mer ut til å være en "genetisk" variant uten andre avvik. det er nok det som er grunnen til legens beskjed om at alt er "normalt". Du kan uansett be om å få undersøkt de forskjellige hormonene, kan også be om å bli undersøkt a hormonlege(endokrinolog) eller hudlege. Sannsynligvis vil det ikke bli påvist noe spesielt og du vil fortsatt lure på hva du skal gjøre med hårveksten. Lyse hår lar seg ikke fjerne med laser , så det kan hende du må fortsette å fjerne hårene med barbering , voksing eller hårfjerningskrem. Men det siste er ganske lokalirriterende og krever stor forsiktighet. Mvh fra Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363825-h%C3%A5r-i-ansiktet/#findComment-3158310
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...