Gå til innhold

Er kostholde mitt farlig for babyen?

Anbefalte innlegg

Gjest Engstlig førstegangsgravid

Jeg er gravid i uke 15. Jeg forsøker å spise sunt og variert. Jeg tar kosttilskudd spesielt tilpasset gravide med tanke på vitaminer, mineraler og fettsyrer. Jeg har fått en forkjælighet for usunn mat, som fløtetpoteter, hjemmelaget potetsalat, pastaretter med ostesaus, gryter og sauser med rømme og fløte osv osv. Og jeg spiser litt godteri nesten hver dag, noe jeg ikke gjorde før. Jeg har hele tiden sagt at når jeg blir gravid, skal jeg være sunn. Men det er akkruat som denne usunne maten teaser roper på meg. Jeg spiser forøvrig lite eller ikke noe fastfood, da jeg ikke liker den lukten lenger. Og jeg får i meg frukt og juice hver dag. Jeg spiser også grønnsaker til alle middager. Det jeg lurer på, er om babyen tar opp all denne fete maten og sukkeret, da jeg antakelig får i meg nok av gode næringstoffer også? Jeg leste en artikkel et sted at spiser man fet mat i svangerskapet, så er det stor sjanse for at barnet vil slite med fedme også i voksen alder, svar funnet etter forskning på rotter. Stemmer dette? Og menes det da i store mengder? Jeg har virkelig lyst til å spise bare sunt, men det er akkurat som jeg har cravings mot usunn mat. Og jeg får veldig dårlig samvittighet etter jeg har spist noe usunt, men det er akkurat som om sunn fornuft blir borte igjen fort på det punktet. Jeg drikker forøvrig lite brus og aldri brus i uka. Jeg har gått opp 1.4 kilo hittil i svangerskapet. Ødelegger jeg den fremtidige helsen til barnet mitt med å spise slik jeg gjør? Hilsen "Engstlig førstegangsgravid"

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363887-er-kostholde-mitt-farlig-for-babyen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Onsdag1365380628

Jeg synes ikke kostholdet ditt er farlig for babyen. Du får i deg sunne matvarer, vitaminer og mineraler, og babyen får det den trenger. Jeg tror ikke det finnes holdepunkter for at mors kosthold under svangerskapet kan bidra til overvekt hos barn senere i livet.

Stig Bruset - Alt. medisin

Det er ikke uvanlig at man får andre lyster i matveien under svangerskapet og heller ikke at man mister lysten på enkelte ting som f.eks kaffe. Din beskjedne vektøkning betyr jo at du er ganske god energibalanse. Bortsett fra godteriet tror jeg ikke maten du spiser er skadelig for babyen og forskning de siste årene ser ut til å vise at fete melkeprodukter ikke er usunne. Melkeprodukter inneholder også kalsium som er bra for barnet. Når det gjelder godteri kan du kanskje å erstatte dette med tørkede frukter (aprikos etc) eller mørk sjokolade med minst 70 % kakao?

Fet mat er jo sunt på lavkarbo så kanskje det er kostholdet for deg. Men jeg ville ikke turt å spise under 100 g karber mens jeg var gravid. Så jeg ville holdt meg til noe sånt. Også er det viktig å ikke glemme å spise grønt selv om man går på lavkarbo.

Her kan man også lage seg mye godt uten at det inneholder sukker, men mer næringsrik mat. Det brukes mye mørk sjokolade, krem, bær.

Eks spise knekkebrød i stedenfor brød. Spis grønnsaker istedenfor potet og mais. Evt kun en potet til hver middag.

Søk evt på:

Lena Beatrice, Lilalife, Fristende lavkarbo på nettet for å se.

Forslag til meny:

Frokost: 2 knekkebrød med smør og pålegg + 1 rå gulerot eller andre grønnsker.

Lunsj: Salat eller middagsrester med grønnsaker.

Mellom: En eple eller pære med en neve nøtter.

Middag: Helst rent kjøtt eller fisk servert med grønnsaker. Men selvfølgelig lov med pølser og kvalitetsfiskeskaker også. Jeg kutter heller poteten og spiser f.eks broccoli med en smørklatt på.

Kvelds: Eks tyrkisk yoghurt eller krem med bær(frosne smelter raskt i microen med litt sukrin.

NB! Du må selv sjekke karbene at det blir nok mens du er gravid, men det gjør du enkelt på gratisprogrammer på nettet. Legger inn menyen din.

''Jeg leste en artikkel et sted at spiser man fet mat i svangerskapet, så er det stor sjanse for at barnet vil slite med fedme også i voksen alder.''

Det er garantert ikke fløtepoteter og potetsalat fra eller til på fosterstadiet som avgjør vekten i voksen alder. Det er svært få som lever på knekkebrød, gulrøtter og vann i 9 måneder. Hvor sunne dere klarer å være når ungen begynner å spise selv, er viktigere.

''...svar funnet etter forskning på rotter. 'Stemmer dette? Og menes det da i store mengder?''

Jeg har ikke lest den artikkelen, men de satte nok rottene på helt ulike dietter, ikke normal mat med litt variasjoner. Det du spiser, er jo alminnelig kosthold for svært mange mennesker. Dessuten er vi litt mer avanserte organismer enn rotter.

''Jeg har gått opp 1.4 kilo hittil i svangerskapet.''

Det tyder jo ikke akkurat på at du fråtser i fett.

''Ødelegger jeg den fremtidige helsen til barnet mitt med å spise slik jeg gjør?''

Garantert ikke. Godteriet inneholder ikke noe du trenger, så du kan prøve å bytte ut noe av det med noe som gir samme "effekt". Men det kommer litt an på om du har søtsug (prøv sånne terninger med lett søtet aprikos, papaya eller hva det nå er, de finnes også i poser med nøttemiks) eller om det er "knaskebehov" (prøv popcorn eller nøtter).

Det er normalt å spise litt mer og å kjenne litt "sug" når man er gravid. Hvis man skal ta hensyn til alle råd om hva som kan være skadelig for barnet, vil man sulte ihjel eller få et slitsomt svangerskap. Spis litt variert, så tar babyen det den skal. Ikke stress, det blir bare verre når den er født hvis du har vent deg til å sjekke ut alt som er potensielt farlig for barn. Lykke til!

Gjest sjøstjerna

''Jeg leste en artikkel et sted at spiser man fet mat i svangerskapet, så er det stor sjanse for at barnet vil slite med fedme også i voksen alder.''

Det er garantert ikke fløtepoteter og potetsalat fra eller til på fosterstadiet som avgjør vekten i voksen alder. Det er svært få som lever på knekkebrød, gulrøtter og vann i 9 måneder. Hvor sunne dere klarer å være når ungen begynner å spise selv, er viktigere.

''...svar funnet etter forskning på rotter. 'Stemmer dette? Og menes det da i store mengder?''

Jeg har ikke lest den artikkelen, men de satte nok rottene på helt ulike dietter, ikke normal mat med litt variasjoner. Det du spiser, er jo alminnelig kosthold for svært mange mennesker. Dessuten er vi litt mer avanserte organismer enn rotter.

''Jeg har gått opp 1.4 kilo hittil i svangerskapet.''

Det tyder jo ikke akkurat på at du fråtser i fett.

''Ødelegger jeg den fremtidige helsen til barnet mitt med å spise slik jeg gjør?''

Garantert ikke. Godteriet inneholder ikke noe du trenger, så du kan prøve å bytte ut noe av det med noe som gir samme "effekt". Men det kommer litt an på om du har søtsug (prøv sånne terninger med lett søtet aprikos, papaya eller hva det nå er, de finnes også i poser med nøttemiks) eller om det er "knaskebehov" (prøv popcorn eller nøtter).

Det er normalt å spise litt mer og å kjenne litt "sug" når man er gravid. Hvis man skal ta hensyn til alle råd om hva som kan være skadelig for barnet, vil man sulte ihjel eller få et slitsomt svangerskap. Spis litt variert, så tar babyen det den skal. Ikke stress, det blir bare verre når den er født hvis du har vent deg til å sjekke ut alt som er potensielt farlig for barn. Lykke til!

Veldig enig i det du skriver her. :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...