Gå til innhold

Matheo, hva synes dere om navnet?

Spenol(1)

Anbefalte innlegg

En jeg kjenner har gitt sønnen navnet Matheo. Jeg har nesten bare hørt Mathea. Er det et navn i vinden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det er et "navn i vinden" vet jeg ikke, men jeg kjenner at jeg ikke liker det spesielt godt. Men jeg liker egentlig ikke de navnene som har to vokal-lyder etter hverandre, jeg syns de blir så slappe og rare og jeg liker ikke "tonen" på dem ( Leah, Noah, Thea osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matheo.... *smaker litt på navnet* Tja... Ikke det verste jeg har hørt, langt i fra, men ikke en umiddelbar favoritt heller, men greit nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matheo er forsåvidt greit nok, og jeg tror nok det er på vei til å bli litt "in"...

Jeg sliter litt med sånne navn som høres unorske ut (altså, for meg høres Matheo italiensk ut eller noe sånt) som skal matches med norske etternavn...

Matheo Solbakken blir så i hver sin verden liksom...

Men for all del, navnet er helt greit, og mange nordmenn har jo også et etternavn som ikke er FULLT så norsk som mitt eksempel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det absolutt er på vei opp.

Matteus er den eneste evangelisten som "mangler" på navnetoppen nå, etter at Markus, Lukas og Johannes har hatt gode tider. Kanskje har det tatt tid fordi vi har hatt Mathias-varianten. Men nå tror jeg han kommer etter, men da som den mer søreuropeiske Matheo.

Selv ville jeg ikke brukt noen av disse navnene, men det er en smaksak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Har da hørt navnet et par ganger, og antar det er på vei opp (eller har vært på vei opp en tid og kom aldri helt opp).

Ikke blant de verste navnene, men virker litt konstruert, etter min smak. Men - så snart jeg blir godt kjent med en med navnet, skal du se jeg synes det passer helt fortreffelig :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sivera

Jeg kjenner en liten gutt med dette navnet. Det gjør vel at jeg også synes navnet er fint, men ikke et navn jeg hadde valgt til mine barn nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Jeg har ikke hørt det før nå i vår.

*smaker litt på navnet*

Minner litt om rosévinen Matheus vi drakk i ungdommens år, men litt mer "ordentlig navn".

*smaker litt mer*

Ja - jeg liker det. Liker det mye bedre enn Mathea.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jeg har hørt det før, og for meg høres det ut som et oppdiktet navn. Mathias og Mathea er jeg vant til, men Matheo er bare merkelig i mine ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt forhold til det navnet; i en ungdomsbok jeg leste masse ganger som liten het hovedpersonen Mateo. Handlingen var fra latinamerika, så skal ikke se bort ifra at Mateo/Matheos er en latinovariant av våre Mathias, Mattis osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det var fint - det kunne jeg godt ha valgt til min sønn hvis jeg hadde kommet over det den gangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg møtt eller hørt om en Matheo som var f eks italiensk, eller som hadde utenlandsk forelder, ville jeg ikke mene noe spesielt om navnet.

På en "helnorsk" gutt/mann ville jeg tenkt at Matheo er like pussig som han hadde hett Gepetto eller Pinocchio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg møtt eller hørt om en Matheo som var f eks italiensk, eller som hadde utenlandsk forelder, ville jeg ikke mene noe spesielt om navnet.

På en "helnorsk" gutt/mann ville jeg tenkt at Matheo er like pussig som han hadde hett Gepetto eller Pinocchio.

''På en "helnorsk" gutt/mann ville jeg tenkt at Matheo er like pussig som han hadde hett Gepetto eller Pinocchio.''

Enig i det hvis du med helnorsk mener lyst hår og blå øyne,- jeg har en sønn som ville ha passet glimrende til det navnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''På en "helnorsk" gutt/mann ville jeg tenkt at Matheo er like pussig som han hadde hett Gepetto eller Pinocchio.''

Enig i det hvis du med helnorsk mener lyst hår og blå øyne,- jeg har en sønn som ville ha passet glimrende til det navnet...

Ikke nødvendigvis lyshåret og blåøyd ;-) Også etternavnet kan ha betydning. Det kan jo være litt pussig å hete f eks Matheo Ødegård ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis lyshåret og blåøyd ;-) Også etternavnet kan ha betydning. Det kan jo være litt pussig å hete f eks Matheo Ødegård ;-)

Sant nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...