Gjest BJH Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Hei! Er en ung, frisk jente på 25 år. Er normalt slank, røykfri og i et fast forhold. (5 år). Sluttet på p- pillen yasmine i desember 2010. Har da brukt p-piller siden 17 års alderen. Har under p- pille bruken hatt regelmessig og normal menstruasjon. Kan ikke si så mye om hvordan menstruasjonen min var får jeg startet på p- piller, da jeg ikke husker noe, men går ut i fra at den var med normale intervaller. Sluttet som sagt på p-pillen i desember 2010. Sluttet fordi min samboer og jeg ønsker å få barn sammen. Har hørt at det kan ta tid før menstruasjonen blir som normalt etter langvarig p-pillebruk. Så da til problemet: regnet selv med at rundt omkring apirl ville mensen være sånn nogen lunde i dur, men det motsatte har skjedd. Hadde normal mens ca 28 dager etter p- pille slutt, så har intervallene bare blitt mer og mer ustabile: 28. januar - 24. februar - 28. mars - 19. april og nå 1. mai Det vil si : 28 - 33 - 23 - 13 De to første syklusene var "normale", med menstruasjonsmerter og litt hodepine. De sisste gangene har jeg bare kjennt litt murring nede i magen. Blør i det jeg vil kalle normale mengder/ normal farge. Ingen koagler eller brunlig farge. Varer i ca 4-6 dager. Har siden p pille slutt hatt sex flere ganger, dette uten prevensjon, men med å "hoppe av i svingen". Min samboer og jeg har nå bestemt oss for å starte prøvingen sikkelig. Problemet er nå at jeg ikke har noe aning på når jeg har eggløsning, siden det ikke er noe stabilitet i syklusene mine. Har forstått det slik at normal lengde på syklus er variabelt hos kvinner, men 23 og 13 dager mellom hver gang er vel ikke som en syklus å regne? når kan man da anta at man har eggløsning? ëller om jeg har det i det hele tatt? Forsøk å lese svar du har gitt andre, men det mest vanlige problemet etter p pille slutt ser ut til å være uteblitt menstruasjon, ikke hyppig som i mitt tilfelle. Er også klar over at ved gjevnlige samleier vil man tilslutt treffe på eggløsning. Min bekymring er vel heller der at jeg er redd for at jeg ikke har eggløsning og at jeg derfor ikke kan bli gravid. Gledet meg stort til å begynne med med tanken på at nå skulle vi forsøke å bli gravide, men når han gleden mer og mer blitt overskygget av en redsel for at det er noe galt med meg og at det vil ta lang tid å bli gravid. Merker at jeg tenker en del på dette, noe som kanskje også spiller inn? Synes det er litt tidlig å gå til fastlegen med dette, da jeg ikke en gang vet om det er et problem eller ikke enda, men bruker mye tid på å bekymre meg om dette og lete etter informasjon på nettet om emnet. Har forøvrig fast jobb som jeg trives i, er ved god helse og har ikke noe stress eller lignende som jeg føler vil kunne påvirke menstruasjonsyklusen min. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/364023-hyppige-menstruasjonsbl%C3%B8dninger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Jeg synes ikke dine menstruasjoner er å unormale. Den siste blødning 1.mai kan ha vært en eggløsningsblødning. Eller kanskje heller at blødningen 19.april var eggløsning og 1.mai den normale blødning. Eggløsningsblødning er gjerne svakere. Jeg synes at du skal ta det helt med ro. Du starter nå med et helt normalt samliv uten ’avhopp i svingen’ og uten å tenke på eggløsning! Som omtalt, er samleie 2-3 ganger per uke tilstrekkelig for å treffe de fruktbare dager som er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen. Den kommer 14 dager før ventet menstruasjon. ’Vanlig’ stress vil ikke påvirke syklus/eggløsning. Husk å ta folinsyre og unngå alkohol. Hvis du til høsten ikke har normale menstruasjoner med 21-35 dagers intervall eller hvis du ikke har oppnådd graviditet innen ett år, kan du søke lege. Jeg synes ikke du skal styre med eggløsningstester, det er ofte bare forvirrende. En lang sommer vil sikkert virke gunstig, jeg ønsker deg lykke til. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/364023-hyppige-menstruasjonsbl%C3%B8dninger/#findComment-3159829 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.