Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest sukken

Var hos gyno idag.. han konkluderte ganske raskt med PCO etter ultralyd og vips så satt jeg med ørten henvisninger til blodprøver og lapraskopi og sædprøver og det meste for full utredning for å finne ut om det bare er jeg og PCO-en som gjør at vi ikke har klart å bli gravide.. men etterhvert så har det dukket opp flere og flere spørsmål i hodet..

hva skjer nå liksom? fikk med resept på pergo og tre blodprøveskjema, for blodprøver som skulle tas dag 2, 11 og 23 eller no sånt.. men hvor skulle de tas? ble sendt til bærum sykehus for blodprøver idag.. og sædprøvene til mannen skulle tas på rikshospitalet.. tror jeg? eller var det bærum det og? eller var det aker?

hva vil skje når jeg begynner på pergo? har skjønt at det er hormoner, men jeg er jo allerede en vandrende hormonbombe psykisk.. vil de gjøre meg enda mer ustabil eller vil de ikke påvirke meg på noen måte?

...mange spørsmål idag.. mange spørsmål og følelser..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/364032-pco-og-utredning-hva-n%C3%A5/
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Hei :)

Gikk tilfeldig inn på forumet her - og kan fortelle at jeg "bodde" her for 6-8 år siden, da vi forsøkte å få til første barnet. Jeg har selv PCOS, har vært igjennom pergotime, sædprøve og laparaskopi. I tillegg til behandling hos reflexolog.

Pergo er det medikamentet man bruker for å gi kvinnen eggløsninger, dersom hun ikke har eggløsning til vanlig (som ved PCOS) Det er ikke bestandig man greier å få kvinnen til å få eggløsning, selv med Pergo.

Laparaskopi, punktering av cystene på eggstokkene ved kikkehullskirurgi. Det vil si at cystene blir borte, og det vil være lettere for kroppen din å få spontane eggløsninger fordi alle cystene som er der nå ikke er i veien for nye modene egg. Jeg fikk selv eggløsning og menstruasjon helt regelmessig etter min lap. Cystene kommer antagelig tilbake igjen etter en tid.

Ellers vil jeg anbefale reflexsologi (en meget god en i Larvik som heter Ronny Eilertsen) Vårt andre barn har han mye ære for - fikk eggløsning umiddelbart etter første time hos han, og ble gravid i 2. syklus :)

For oss med PCOS vil vektnedgang være gunstig. Du har økt risiko for diabetes type 2 pga insulinresistensen som PCOS medfører. Ta tak i kostholdet ditt med en gang, prøv gjerne lavkarbo (Se f.eks www.lavkarbo.no), som både reduserer vekten effektivt, men også har meget gunstig effekt på blodsukkeret ditt! Bare husk at på lavkarbo kan du ikke ta deg en trøstesjokolade en gang - du må finne alternativer uten karbo (sukker/stivelse) i. F.eks pisket følte med litt kakao og søtningsstoff i. Spiser man først karbohydrater igjen, så legger man på seg alt fettet man har spist den dagen... søtsuget blir forresten veldig redusert på lavkarbo, så det er ikke så stor problem egentlig.

Jeg ønsker deg masse lykke til videre. Min historie er en solskinnshistorie - etter mange tårer, skuffelser, 2 spontanaborter, masse venting og grubling - sitter jeg her med to prinsesser på 3 1/2 og 7 år. Jeg håper det beste for dere også :)

Ha en fin dag!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...