Gå til innhold

Mange forskjellige sykdommer - Noen sammenheng?

Anbefalte innlegg

Gjest Emcbil

Jeg er ei jente på 38 år som har en del forskjellige diagnoser som jeg lurer på om kan ha noen sammenheng og om de også bør sees på helhetlig ved ev. behandling. Diagnosen Psoriasis fikk jeg som tenåring, da med store utbrudd hovedsakelig på ledd (fingre, albu og knær) og under fotsålene. I dag har jeg kun utbrudd på enkelte fingerledd + albuene i perioden april - oktober (blir verre av sol...) For 6 måneder siden fikk jeg noe jeg selv tolker som neglpsoriasis (negloverflatene har mange små groper, samt langsgående groper), har ikke vært hos lege med dette. I 2000 fikk jeg diagnosen Ulcerøs Colitt og ble akuttbehandlet med Prednisolon og gikk deretter fast over på Pentasa. Sykdommen har stort sett vært rolig og jeg tar i dag 2 x 500 mg Pentasa morgen og kveld. Har i 3-4 år vært plaget med smerter i eller i forbindelse med ledd som fingre, håndledd, skuldre, ankler og stortærnes grunnledd. Smertene varierer gjennom året, med nesten ingen plager på sommer og mer intense plager på vinter, men da også med lengre perioder uten smerter. Når smertene kommer er det som oftest ut på dagen og med økende intensitet utover dagen og så store på slutten av dagen at jeg blir tildels bevegelseshemmet og sliter med å få sove pga smertene, og om morgenen er de vanligvis borte. Enkelte ganger varer smertene over flere dager, men det er sjelden. Jeg ser ingen sammenheng mellom smertene og mat eller aktivitetsnivå. Av og til blir jeg hoven, varm og rød (hud føles brent) i enkelte av fingerleddene, men vanligvis er det bare smerter. Oppleves som verk som ofte gir ilende smerte i bestemte posisjoner eller bevegelser. Var hos reumatolog for en måned siden og fikk diagnosen artrose etter at ultralyd av enkelte av småleddene var tatt og reumatologen så slitasje i leddene. Kan det være andre diagnoser som passer med tanke på reumatologens funn under ultralyd? Jeg har med bakgrunn i dagnosen begynt å ta Samin 625 mg morgen og kveld, men har foreløpig bare gjort dette i 2 uker og kan vel dermed ikke konkludere med om det virker eller ikke. Har de siste månedene hatt flere smerteanfall som legen "tolket" som gallesteinsanfall. De har alle kommet ca kl 0500 om morgenen, 9 - 11 timer etter siste måltid som ikke nødvendigvis har vært spesielt fettholdig, og vart i ca 3 timer. Smertene kommer fra under høyre ribbeinsbue, selv om de enkelte ganger stråler ut i hele brystkassen. Nevner også at jeg de siste tre årene har vært ofte slimete i svelg og følt meg halvsyk (slapp, ukonsentrert, glemsk) i perioder etter en bihulebetennelse, men legen har utredet det og finner ingen infeksjoner eller bihuleproblemer (røntgen og forskjellige blodprøver er tatt). Her mener jeg å se en sammenheng med leddsmertene, at det ofte opptrer samtidig. Har ellers noe for mye av det dårlige kolestrolet (6, ett-eller-annet). Har også vært plaget med korsryggsmerter (kiropraktor sier det er muskulært) og kjevesmerter (etter tanngnissing - fått skinne hos tannlege). Tar ellers ingen kosttilskudd og har kanskje ikke et fullgodt kosthold, med for mye sukker. Røyker 7 om dagen. Ingen, heller ikke fastlegen min, har sagt noe om noen sammenheng mellom disse plagene, selv om jeg har spurt om det kan være det. Er i full jobb hvor jeg sitter mye foran datamaskinen, men passer på å ta nødvendige mikro- og trimpauser. Ingen av disse plagene har ført til mye sykefravær, men jeg ønsker å få has på dette før det blir verre. Er det noen spesielle tilskudd jeg bør ta med tanke på disse plagene? Jeg har vurdert å begynne å drikke Aloe Vera, men er litt usikker her. Bør jeg få vurdert helsetilstanden min hos noen andre enn den vanlige legestanden, noen som gjerne ser helheten og sammenhengen, ev. hva/hvem bør jeg da oppsøke? Dette ble veldig mye, og kanskje litt rotete skrevet, men håper likevel du kan hjelpe meg videre med dette før det blir mye verre.

Høyde 163 cm, vekt 63 kg og bruker Depo-Provera-sprøyte hver 3. måned. På forhånd takk.

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Det er etter mitt syn en viss slektskap mellom dine plager fra hud, negler, tarm og ledd. Vi ser noen ganger at personer med psoriasis, som regnes for å være en autoimmun sykdom, kan ha symptomer fra andre organsystemer. Psoriasis kan f.eks. føre med seg leddbetennelser, såkalt psoriasis artritt. Dette kan gå ut over ledd og gi en økt nedbrytning av brusken som ved slitasjegikt (artrose). Noen ganger kan kostholdet ha en betydning, men dette kan være vanskelig å finne ut av på egen hånd. Det finnes leger som arbeider med ernæringsterapi, f.eks. ved Balderklinikken og Kilden Helse i Oslo som kanskje kan hjelpe deg. Forskere fra Revmatismesykehuset gjorde sammen med Tonsåsen opptreningssenter en studie for noen år tilbake der pasienter med revmatiske plager ble behandlet med elimininasjonsdiett og noen responderte bra på dette. Problemet er at det ikke gjelder alle og det kan være vanskelig å finne ut av på egen hånd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...