Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest labos

Hei, Fikk påvist en cyste på eggstokken ( 3 x 4 cm) på venstre eggstokk for 2 måneder siden. Gynokologen var 99% sikker på at dette var en vanncyste. Tok i tillegg en blodprøve for å konfirmere dette, og den var normal (lave verdier). Cysten ble oppdaget fordi jeg hadde uvanlige sterke menstruasjonssmerter for 2 måneder siden + jeg hadde en slags strekk følelse i lysken. Det har jeg ennå, og selv om jeg ikke har vondt, kjenner jeg hele tiden at det " er noe der" på venstre side. Legen sa jeg skulle bestille kontrolltime ettersom den sannsynligvis ville gå bort av seg selv i løpet av 2-3 sykluser. Skal inn til gynokolog igjen i midten av juni. Dette er mine spørsmål. Legen gav inntrykk av at dette ikke var noe farlig men etter å ha lest på nettet har jeg fått inntrykk av at man kan få skade på eggstokk dersom cystem sprekker eller den må opereres bort. Har også lest at vanncyster kan gi opphav til ondartede svulster. Har 1 barn fra før, men vil gjerne ha flere. Stemmet dette? Hvor stor sannsynlighet er det for at cysten sprekker eller skader eggstokken? Hvis den skulle sprekke f.eks, vil man da forvente sterke smerter eller skjer det uten at man merker noe selv. Eller krymper den bare? Eller vil den bare vokse videre? Vil man forvente at den forsvinner etter 3 måneder, eller kan man gå med slike cyster i årevis? Begynte på minipillen (conludag) for 10 måneder siden, men sluttet for 2 måneder siden. Har aldri hatt cyster før og har mistanke om at det er disse som har forårsaket cysten. Står også i pakningsvedlegget at de gir økt risiko for cyster. Trenger ny prevansjon og har tidligere gått på yasmin. Har lest at kombinasjonspillen forebygger cyster. Kan det være lurt å begynne på disse? Jeg er forøvrig 28 år

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/364108-vanncyste/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Vi har helt fast regler for håndtering av cyster. Cyster av den størrelse du har, vil man vanligvis ikke kontrollere da de anses helt normale og i 90% av tilfellene vil de gå bort av seg selv. Det er korrekt at minipille disponerer til slike cyster og at p-pille beskytter, men de fjerner ikke en dannet cyste. Godartede cyster blir vanligvis ikke ondartede, de vil være ondartede fra starten. Ved ultralyd er det klare tegn på om den er ondartet, og da vil blodprøven ofte gi utslag. Hver måned dannes en cyste på 2-3 cm, og den sprekker i forb. med eggløsning, så det er noe normalt som ikke skader eggstokken. En cyste kan vri seg rundt (torkvere), men det gir store smerter, som ved nyrestein, men det er heldigvis sjelden at det skjer. Du kan gjerne snakke med din fastlege og starte på p-pille før du skal til gynekolog. Jeg er helt enig med gynekologen og synes at du kan ta det helt med ro. Jeg tror ikke at dine smerter i lysken har noe med cysten å gjøre.

Kan du nå slappe av til neste kontroll? Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/364108-vanncyste/#findComment-3159840
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...