Gjest Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Hei. Vet ikke hvem det er best å rette spørsmålet til, men regner med dere finner det ut selv. Skal prøve å fatte meg i korthet, siden sykdomsbildet er komplekst. Jeg er 35 år gammel mann. Mine symptomer er, og har vært: Svimmelhet Lavt blodtrykk, konstant(målt ved 24tm. som viste verdier minimum 86/49, og maks 110/90) Blodtrykksfall ved å reise meg En følelse av blodsukkerfall til tider, blir "blek, kvalm og skjelven" følelse av å skulle svime av Vekttap Brennende følelse under føttene Kaldsvette under armer, inni håndflater og under beina Konsentrasjonsproblemer Leiter etter ord i setninger Veldig muskelsvakhet, går tom av små anstrengelser i musklatur, og bruker lang tid på hente inn igjen Hjertebank Ekstraslag i hjertet Aldri uthvilt, alltid trett når våkner og kan egentlig bare legge meg til sove igjen Reagerer negativt på adrenalin Tørste, og hyppig vannlating Innimellom salthunger Tegn på dehydrering, tørr hud på føtter nede ved tær og på underarmer Vekttap Dette pluss mer. Jeg har nå tatt prøver av binyrene ved Haukeland sykehus, i form av kortisol i spytt morgen og kveld. Verdiene var 1,2 på morgenen klokken 0800, og 0,6 klokken 2400. Problemet er at sykehuset sier de ikke har en nedre grense på referanseverdier, bare at det skal være under feks 22 på morgen, og under 6 på kveld mener jeg. Det vil si de egentlig bare ser etter cushings og addison. Dette sliter meg totalt ut, og livskvaliteten er lik null. Jeg er veldig stillesittende, røyker men drikker lite alkohol. Jeg har også en slags "svelgt en potet" følelse i halsen til tider, der hvor skjoldbruksskjertel er, tykk liksom. Stillesittende fordi egentlig jeg ikke klarer stort annet. Har nå bestilt meg to bokser adrenal cortex for å prøve selv om det kan hjelpe det som jeg føler kan være en svikt i binyrene på råd fra div stoffskifte fora, og Andy Cutler, en amerikansk "ekspert" på tungmetall forgiftning, binyrer og amalgamproblematikk, som jeg også har 8 stk fyllinger som er i dårlig stand. jeg har også blitt påvist som dårlig avgifter, og forenlig med tungmetallbelastning i systemet. Jeg vt av erfaring at fastlegene ikke tar dette helt seriøst, men det hjelper så lite når min lege (og flere) ikke finner noe annet, og da heller ikke kan gjøre noe for å hjelpe. Å anbefale et tankemestringskurs (LP) blir litt skudd i mørket, da det er veldig fysisk dette. Har blitt utredet med tanke på hypokondri, men resultat av den legen at det ikke var tilfelle. Jeg har ikke diskutert disse resultatene med min lege enda, derfor skriver jeg her før min time om tre dager, for å ruste meg litt før timen, da legen er veldig "uinteressert". Sjekket for hjertesvikt med ekg hvile, ekg belastning (noen år siden), ultralyd. Ingen funn.Av mer "utradisjonelle" tester ved div lab. kommer det også frem matintolleranser og problemer i energiomsetning m.m. Men de taes ikke hensyn til av legen. Har du noen råd til hva jeg skal si, spørre om evt kreve ved neste legetime? Tusen takk for alt som kan hjelpe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/364131-kortisol-binyrer-etc/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig Bruset - Alt. medisin Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Det kan være vanskelig for oss leger og dere som er pasienter å finne ut av komplekse problemstillinger med ulike symptomer. Du kan vurdere å be om henvisning til en spesialist på hormonsykdommer (endokrinolog) for å sjekke binyrene og de andre hormonene nærmere (adrenalin, stoffskiftet etc). Det kan også være aktuelt å foreta en blodsukkerbelastning og måle din insulinproduskjon for å sjekke om du kan ha lavt blodsukker. Innen mer alternativ medisin finnes en rekke bøker om ulike temaer og ulike spesialister som mener at de har løsningen på ulike helseproblemer og det kan være vanskelig å finne ut av informasjonen på egen hånd. Jeg må føye til at et tankemestriingskurs nødvendigvis ikke er feil da kropp og sjel hører sammen. Stress fører til en belastning av binyrene og en rekke plager blir verre av stress. Selv om negative tanker kanskje ikke er årsak til dine plager kan et slikt kurs virke styrkende på din helse i et helhetsperspektiv. Mentale mestringsteknikker har vist seg effektive overfor en rekke plager inkludert høyt blodtrykk, allergi, astma og smerter for å nevne noen eksempler selv om årsaken til sykdommen ikke nødvendigvis er psykisk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/364131-kortisol-binyrer-etc/#findComment-3159972 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Har du fått målt ACTH (hormonet som styrer kortisolproduksjon), og hvordan var det? Salthunger og mye av det du beskriver er typiske symptomer for Morbus Addisons. Du kan lett får målt serum-kortisol, og det skal være mellom 200 og 600 (husker ikke enhetene i farten) om morgenen, og mellom 60 og 200 på kveldstid. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/364131-kortisol-binyrer-etc/#findComment-3159978 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Har du fått målt ACTH (hormonet som styrer kortisolproduksjon), og hvordan var det? Salthunger og mye av det du beskriver er typiske symptomer for Morbus Addisons. Du kan lett får målt serum-kortisol, og det skal være mellom 200 og 600 (husker ikke enhetene i farten) om morgenen, og mellom 60 og 200 på kveldstid. Med vennlig hilsen Men hvordan måler de? (Hopper jeg inn i tråden og spør) Og på hvilke kriterier måler de? (Vanligvis) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/364131-kortisol-binyrer-etc/#findComment-3161315 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Men hvordan måler de? (Hopper jeg inn i tråden og spør) Og på hvilke kriterier måler de? (Vanligvis) Serum-kortisol måles jo i blodet, naturligvis. Det er en enkel blodprøve, men som må tas på bestemte tidspunkt av døgnet, for eksempel, før klokken 09:00. Salthunger er et typisk tegn på Morbus Addisons, for eksempel, fordi uten aldosteron i kroppen vil sodium skilles ut. En annen effekt av for lavt kortisol er hyper-pigmentering (man blir brun), selv om man ikke er i solen. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/364131-kortisol-binyrer-etc/#findComment-3161351 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Serum-kortisol måles jo i blodet, naturligvis. Det er en enkel blodprøve, men som må tas på bestemte tidspunkt av døgnet, for eksempel, før klokken 09:00. Salthunger er et typisk tegn på Morbus Addisons, for eksempel, fordi uten aldosteron i kroppen vil sodium skilles ut. En annen effekt av for lavt kortisol er hyper-pigmentering (man blir brun), selv om man ikke er i solen. Med vennlig hilsen Ja jeg måtte google nyskjerrig som jeg er! Og kom over noen interessante symptomer; "pasienten får ofte krum rygg, nedsatt kjønnsfunksjon og blir hårete"... Sikkert fælt for den som får det men jeg gapskratta høyt alikevel her jeg satt..huff..;0) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/364131-kortisol-binyrer-etc/#findComment-3161412 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Ja jeg måtte google nyskjerrig som jeg er! Og kom over noen interessante symptomer; "pasienten får ofte krum rygg, nedsatt kjønnsfunksjon og blir hårete"... Sikkert fælt for den som får det men jeg gapskratta høyt alikevel her jeg satt..huff..;0) Hei, Ja, det er noen morsomme beskrivelser. Den er dog for Cushing (for mye kortisol, som forårsaker måneansikt), i motsetning til Morbus Addisons (for lite kortisol, som er dødelig med mindre det behandles). Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/364131-kortisol-binyrer-etc/#findComment-3161419 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.