Gjest MiissN Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Hei! Jeg er en jente på 23 år og har fått fjernet to føflekker på siden av ansiktet (ved halsen) ved hjelp av laser. Jeg har tidligere fjernet føflekker kirurgisk og da har det blitt små arr, ikke noe sjenerende. Jeg valgte laser denne gangen fordi jeg ble fortalt at da slipper jeg noe arr i det hele tatt. Nå er vi i mai og jeg fjernet disse føflekkene i begynnelsen av desember. Jeg har to helt røde flekker der føflekkene satt og dette er ekstremt sjenerende, verre enn føflekkene! Er dette normalt? Hvorfor har de blitt helt røde når jeg fikk beskjed om at det ikke kom til å bli arr? Er det noe jeg kan gjøre for å fjerne denne rødheten, det ser ikke ut til at det blir noe mindre uansett hva jeg smører på. Jeg vil ikke gå rundt med to røde flekker i ansiktet hvordan kan jeg ordne dette?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/364143-r%C3%B8de-flekker-etter-fjerning-av-f%C3%B8flekk-med-laser/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Hei ! Da hudlegene begynte med laserbehandling på huden, var dette spesielt for å fjerne røde fødselsmerker som består av blodkar samtidig som man skulle unngå å lage arr i huden , alså en form for selektiv fjerning av hudforandringer som vi visste sikkert var godartete og der det heller ikke vare behov for vevsprøve. Etterhvert er dette faget videreutvklet slik at man idag med forskjellige lasere kan fjerne/redusere blodkar, pigment , tatoveringer, hår, fett og arr. Men samtidig er det blitt en betydelig kommersialisering som innebærer at det er mange aktører med varierende kunnskaper og mye utstyr som fungerer mer eller mindre optimalt og sist men ikke minst en mangelfull og ofte misvisende kommunikasjon om hva som kan oppnås. Dessverre er mitt inntrykk at karkedsføringen ofte spiller på forbrukernes inntrykk at laser kian ordne alt , uten bivirkninger. Som du har erfart er dette ikke tilfellet og hudleger som arbeider med laserbehandling vil sjelden foreslå å fjerne føflekker på denne måten. Dessverre ser vi ofte at det blir benyttet CO2laser som brenner i huden og lager et rødtarr som etter hvert blir hvitt. Samtidig er føflekkene bare delvis fjernet uten at det er gjort anatomisk patologisk undersøkelse. Avhengig av hvordan arrene dine ser ut ville vi kanskje forslå cortisoninjeksjon kombinert med blodkarlaser, bare blodkarelaser eller å vente enda lenger. Mvh Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/364143-r%C3%B8de-flekker-etter-fjerning-av-f%C3%B8flekk-med-laser/#findComment-3162243 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.