Gå til innhold

Hvor bevisst er lærere på alderseffekten i klass


Gjest desemberbarn

Anbefalte innlegg

Gjest desemberbarn

Jeg er desemberbarn. Fra første klasse slet jeg med å henge med både faglig og fysisk. Jeg lå alltid bak de andre hva skoleresultater angikk. Og når jeg først hadde lært noe, så hadde januarbarna kommet enda lengre. Det ble en ond sirkel. Først på slutten av ungdomsskolen tok jeg dem igjen faglig , men da var mye av selvtilitten og pågangsmotet borte. Det sliter på selvfølelsen å være den som alltid er sist ute til alt mulig.

Jeg kan ikke huske at dette med alderseffekten hadde noen betydning i skoleårene. Vi ble behandlet helt likt når vi møtte til første skoledag. Siden jeg er desemberbarn så tok jeg en test for vise at jeg var skolemoden, og jeg bestod. Men er det nok til å delta på lik linje med de som er født 1-1/2 før?

Hva tenker lærerne om dette? Er de opptatt av å ha en lik fordeling i klassen eller spiller det ikke så stor rolle om et desemberbarn går i en klasse hvor den nest yngste er født i Juli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mammantil3

I dagens skole skal alle barn ha en individuell utviklingsplan, og der skal slike ting fanges opp.

Det er veldig ulikt å gå på skolen i dag kontra bare for noen få år siden. Etter at 6-åringene fikk sin skolestart har i grunnen alt endret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste skoler prøver nok å ta hensyn til viktigere ting når det gjelder gruppeinndeling, enn hvilken måned elevene er født i. Foreldrene ønsker gjerne at det skal tas hensyn til bosted slik at ikke alle i gruppa bor langt fra hverandre, det skal ikke være helt skjev fordeling av kjønn, osv.

Det er massevis av unntak fra "regelen" om at de som er født sist på året er senest ute, både på skolen og på idrettsbanen. Lærerne er nok klar over fenomenet, men for sterkt fokus på dette kan fort bli en selvoppfyllende profeti. På skolen skal opplæringen tilpasses uansett hva årsaken til nivåforskjellene er.

Jeg har en sjetteklassing. I hans klasse er en av de som trenger mest faglig ekstrahjelp (men som ikke har noen diagnose) født i desember året før de han går sammen med, han er altså litt eldre enn januarbarna i samme gruppe. Junior er også kompis med en gutt som er en av de aller beste på det lokale fotballaget for gutter-96. Han er født i desember 1997 og har to eldre brødre på full fart inn i elitefotballen, begge født i september.

Både jeg selv og lillesøster var "underårige", dvs. vi begynte på skolen da vi var 6 1/2 år (på 60-tallet, etter å ha blitt testet) og gikk sammen med årskullet som var født året før oss. Vi hadde ingen faglige eller sosiale problemer av den grunn.

Disse eksemplene beviser selvfølgelig ikke noe som helst, de bare nyanserer bildet litt. Det er greit å være klar over ting som kan spille inn, men ikke overdrive betydningen av verken fødselsdatoen eller andre parametre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest zipper

Lærerne må bare jobbe med de elevene de har fått plassert i sine klasser. Det er et politisk spørsmål hvorvidt det er riktig å ha unger med så stort sprik i modenhet i samme klasse. I noen land har de fleksibel skolestart med oppstart når barnet fyller et visst antall år. I Norge er det mye som begrenses av akkurat den dagen du fyller år - når du blir myndig, når du får/mister andre rettigheter (som det at foreldrene kan være hjemme med sykt barn) osv. Men det viktigste av alt, skolestarten, er ubønnhørlig!

Når det er sagt, så syns jeg at mitt desemberbarn får veldig god oppfølging på skolen. Tempoet i klassen er nok langt mer tilpasset mitt barn, enn januarbarna, som jeg vet kjeder seg veldig i blant. Selv var jeg januarbarn, og kjedet meg ofte over langsom progresjon, men hadde samtidig gleden av alltid å mestre. Det har ikke mitt barn, og det er jeg spent på hvordan kommer til å bli...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest desemberbarn

Lærerne må bare jobbe med de elevene de har fått plassert i sine klasser. Det er et politisk spørsmål hvorvidt det er riktig å ha unger med så stort sprik i modenhet i samme klasse. I noen land har de fleksibel skolestart med oppstart når barnet fyller et visst antall år. I Norge er det mye som begrenses av akkurat den dagen du fyller år - når du blir myndig, når du får/mister andre rettigheter (som det at foreldrene kan være hjemme med sykt barn) osv. Men det viktigste av alt, skolestarten, er ubønnhørlig!

Når det er sagt, så syns jeg at mitt desemberbarn får veldig god oppfølging på skolen. Tempoet i klassen er nok langt mer tilpasset mitt barn, enn januarbarna, som jeg vet kjeder seg veldig i blant. Selv var jeg januarbarn, og kjedet meg ofte over langsom progresjon, men hadde samtidig gleden av alltid å mestre. Det har ikke mitt barn, og det er jeg spent på hvordan kommer til å bli...

Jeg tror nok det er lettere å være desember eller januarbarn hvis de også har noen likesinnende. Jeg har alltid vært liten av vekst. Jeg kom fort til kort i gymtimene. At jeg var et år yngre enn de eldste gjorde ikke situasjonen så mye bedre.

Hvis lærerne hadde påpeket at de var forskjeller her mht til alder så hadde et vært enklere. Når jeg tenker etter så var det alltid de som var født i Januar-Februar som gjorde det best på alle skolene og klassene jeg har vært i .

Jeg leste en artikkel i A-magasinet på fredag om idrettsprestasjoner og fødselsdato. Det kom frem at ved å ikke ta hensyn til når i 03 guttene er født, så står de i fare for å overse talenter. Ved talentutvelgelse vil som regel født i første halvdel gjøre best inntrykk. De som blir oversett av treneren vil ofte slutte. På den måten går vi glipp av mange stjerner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest zipper

Jeg tror nok det er lettere å være desember eller januarbarn hvis de også har noen likesinnende. Jeg har alltid vært liten av vekst. Jeg kom fort til kort i gymtimene. At jeg var et år yngre enn de eldste gjorde ikke situasjonen så mye bedre.

Hvis lærerne hadde påpeket at de var forskjeller her mht til alder så hadde et vært enklere. Når jeg tenker etter så var det alltid de som var født i Januar-Februar som gjorde det best på alle skolene og klassene jeg har vært i .

Jeg leste en artikkel i A-magasinet på fredag om idrettsprestasjoner og fødselsdato. Det kom frem at ved å ikke ta hensyn til når i 03 guttene er født, så står de i fare for å overse talenter. Ved talentutvelgelse vil som regel født i første halvdel gjøre best inntrykk. De som blir oversett av treneren vil ofte slutte. På den måten går vi glipp av mange stjerner.

Det å være liten av vekst er så sin sak. Da er det sannsynligvis lettere å huske at alderen står i sammenheng med størrelsen. Mitt barn er lengst i klassen og tidlig ute fysisk sett. Men motorikken henger jo etter, når en lang kropp skal styres av et mindre modent hode. Og når lengda er der, da er ofte forventningene til modenhet også der, dessverre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vi ikke bevisste på nei, men vi er jo bevisste på modning generelt. Spesielt i de første trinnene vil jeg si. Jeg tror det glemmes lett når de kommer høyere opp og det er synd , for umodne elever sliter gjerne mye mer i 6.-7.klasse enn i 1.

I 1.klasse er det normalt med et modningsspenn på opptil tre år. Dette gjelder da ofte fra den mest modne januarjenta den mest umodne desembergutten.

Alt for mange forelddre vegrer seg for å la barna vente med skolestart om de er født på slutten av året. De tror av en eller annen grunn at dette vil være et nederlag for barnet. Jeg har sett mange desemberbarn (og okt-nov-barn) s om ville fått en langt bedre hverdag med å vente et år. Jeg skjønner ikke problemet heller. Er du født i desember så er det faktisk helt likegyldig om du går med det ene eller det andre kullet, aldersmessig så er du den yngste eller den eldste. Kanskje noen dager eldre enn nr 2 i klassa.

Min eldste ventet et år til tross for at han er veldig skoleflink, leste som fireåring og langt framme i de andre fagene også. Men jeg så at han var liten på andre områder, og lot han vente.

Man kan gi mange eks på desemberbarn det har gått bra med og januarbarn som slite, for det er klart at det finnes mange av de også. Men statistikken viser at det rent faglig ikke er tvil om at det er tøffest på alle måter å være yngst i klassen. Vårbarna scorer 25% høyrere på karakterer ved utgangen av 10.klasse enn okt-des.barna gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vi ikke bevisste på nei, men vi er jo bevisste på modning generelt. Spesielt i de første trinnene vil jeg si. Jeg tror det glemmes lett når de kommer høyere opp og det er synd , for umodne elever sliter gjerne mye mer i 6.-7.klasse enn i 1.

I 1.klasse er det normalt med et modningsspenn på opptil tre år. Dette gjelder da ofte fra den mest modne januarjenta den mest umodne desembergutten.

Alt for mange forelddre vegrer seg for å la barna vente med skolestart om de er født på slutten av året. De tror av en eller annen grunn at dette vil være et nederlag for barnet. Jeg har sett mange desemberbarn (og okt-nov-barn) s om ville fått en langt bedre hverdag med å vente et år. Jeg skjønner ikke problemet heller. Er du født i desember så er det faktisk helt likegyldig om du går med det ene eller det andre kullet, aldersmessig så er du den yngste eller den eldste. Kanskje noen dager eldre enn nr 2 i klassa.

Min eldste ventet et år til tross for at han er veldig skoleflink, leste som fireåring og langt framme i de andre fagene også. Men jeg så at han var liten på andre områder, og lot han vente.

Man kan gi mange eks på desemberbarn det har gått bra med og januarbarn som slite, for det er klart at det finnes mange av de også. Men statistikken viser at det rent faglig ikke er tvil om at det er tøffest på alle måter å være yngst i klassen. Vårbarna scorer 25% høyrere på karakterer ved utgangen av 10.klasse enn okt-des.barna gjør.

Jeg må bare si at det slett ikke er alle som får medhold når de søker om at barna skal vente et år med skolestart. Så det er nok fler som ønsker det men som ikke blir hørt.

Mine fikk SLAKT i går av læreren mens de satt der begge to...om uro, testing av grenser, å være sur.. Husker tråden her om man kunne si til barn som blir mobbet, at det er fordi de selv har en atferd som tilsier at de blir mobbet. Vel, i går fikk vesla mi på seks år glassklar beskjed om at grunnen til at hun oppfattes slik og sånn og at de andre ikke vil leke med henne. Er at hun opptrer sånn og sånn, og det må hun slutte med! Av lærer på konferansetime.

Og han fikk at han KAN IKKE TA BESKJEDER! Osv. Ungen satt som en påle og så helt rystet skrekkslagen ut. Og jeg selv var helt satt ut. I dag angrer jeg på at jeg ikke stoppet det og gikk, føler at jeg sviktet begge ungene som bare satt der og breket med....

Ja..der fikk jeg tømt ut i en tråd om noe helt annet.. beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Retsina

Jeg må bare si at det slett ikke er alle som får medhold når de søker om at barna skal vente et år med skolestart. Så det er nok fler som ønsker det men som ikke blir hørt.

Mine fikk SLAKT i går av læreren mens de satt der begge to...om uro, testing av grenser, å være sur.. Husker tråden her om man kunne si til barn som blir mobbet, at det er fordi de selv har en atferd som tilsier at de blir mobbet. Vel, i går fikk vesla mi på seks år glassklar beskjed om at grunnen til at hun oppfattes slik og sånn og at de andre ikke vil leke med henne. Er at hun opptrer sånn og sånn, og det må hun slutte med! Av lærer på konferansetime.

Og han fikk at han KAN IKKE TA BESKJEDER! Osv. Ungen satt som en påle og så helt rystet skrekkslagen ut. Og jeg selv var helt satt ut. I dag angrer jeg på at jeg ikke stoppet det og gikk, føler at jeg sviktet begge ungene som bare satt der og breket med....

Ja..der fikk jeg tømt ut i en tråd om noe helt annet.. beklager.

''Vel, i går fikk vesla mi på seks år glassklar beskjed om at grunnen til at hun oppfattes slik og sånn og at de andre ikke vil leke med henne. Er at hun opptrer sånn og sånn, og det må hun slutte med!''

I stedet for å gå i forsvar, hvorfor ikke ta innover deg at læreren kan ha rett? Jeg har sett mange eksempler på barn som er outsidere fordi de har en adferd som gjør at andre barn heller velger å leke med andre.

Jeg sier ikke at mobbing skal godtas, men det er forståelig at barn velger bort barn med en adferd som ikke tiltaler dem, og heller velger andre.

Blir "problembarnet" gjort oppmerksom på dette, så kanskje det klarer å endre adferden slik at h*n blir bedre likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vel, i går fikk vesla mi på seks år glassklar beskjed om at grunnen til at hun oppfattes slik og sånn og at de andre ikke vil leke med henne. Er at hun opptrer sånn og sånn, og det må hun slutte med!''

I stedet for å gå i forsvar, hvorfor ikke ta innover deg at læreren kan ha rett? Jeg har sett mange eksempler på barn som er outsidere fordi de har en adferd som gjør at andre barn heller velger å leke med andre.

Jeg sier ikke at mobbing skal godtas, men det er forståelig at barn velger bort barn med en adferd som ikke tiltaler dem, og heller velger andre.

Blir "problembarnet" gjort oppmerksom på dette, så kanskje det klarer å endre adferden slik at h*n blir bedre likt.

Du missa poenget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Retsina

Du missa poenget mitt.

Antar at poenget ditt var at ungene fikk dette "slengt i trynet" direkte av læreren, muligens også på en ufin måte? Ser poenget ditt, og er enig med deg i at det er unødvendig.

Men samtidig blir jo ungene gjort oppmerksomme på problemet og ser kanskje at de kan gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest miril

''Vel, i går fikk vesla mi på seks år glassklar beskjed om at grunnen til at hun oppfattes slik og sånn og at de andre ikke vil leke med henne. Er at hun opptrer sånn og sånn, og det må hun slutte med!''

I stedet for å gå i forsvar, hvorfor ikke ta innover deg at læreren kan ha rett? Jeg har sett mange eksempler på barn som er outsidere fordi de har en adferd som gjør at andre barn heller velger å leke med andre.

Jeg sier ikke at mobbing skal godtas, men det er forståelig at barn velger bort barn med en adferd som ikke tiltaler dem, og heller velger andre.

Blir "problembarnet" gjort oppmerksom på dette, så kanskje det klarer å endre adferden slik at h*n blir bedre likt.

Jeg synes at en lærer bør trå varsomt frem med å kritisere et barns atferd. Å øse ut slik denne læreren gjorde var fullstenidg uproffesjonelt. I stede for å si at ungen gjorde så mye feil i sin atferd burde læreren heller stilt et spørsmål som han/hun kunne tenke over. Slikt må taes varsomt og sakte skritt for skritt. Ikke alt på en gang. Når et barn er kritisert for noe så må det også ha minst ti skryt tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at poenget ditt var at ungene fikk dette "slengt i trynet" direkte av læreren, muligens også på en ufin måte? Ser poenget ditt, og er enig med deg i at det er unødvendig.

Men samtidig blir jo ungene gjort oppmerksomme på problemet og ser kanskje at de kan gjøre noe med det.

Jeg tror ikke den metoden for å gjøre ungene oppmerksomme på problemet er særlig smart. Eller virksom.

Jeg ble satt ut fordi jeg hadde forventet at skolen var "smartere enn meg" når det kommer til slike ting. At de hadde bedre metoder. Og at de kanskje hadde tatt det opp med meg og faren ved en tidligere anledning, uten barna tilstede. For å snakke om det. Men dette kom helt ut av det blå fra deres side.

Jeg er fullt klar over at barna kan opptre som beskrevet. ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Retsina

Jeg tror ikke den metoden for å gjøre ungene oppmerksomme på problemet er særlig smart. Eller virksom.

Jeg ble satt ut fordi jeg hadde forventet at skolen var "smartere enn meg" når det kommer til slike ting. At de hadde bedre metoder. Og at de kanskje hadde tatt det opp med meg og faren ved en tidligere anledning, uten barna tilstede. For å snakke om det. Men dette kom helt ut av det blå fra deres side.

Jeg er fullt klar over at barna kan opptre som beskrevet. ;0)

Enig i at dere foreldre burde blitt gjort klar over det på forhånd, og at læreren kunne pakket det litt inn overfor ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest miril

Antar at poenget ditt var at ungene fikk dette "slengt i trynet" direkte av læreren, muligens også på en ufin måte? Ser poenget ditt, og er enig med deg i at det er unødvendig.

Men samtidig blir jo ungene gjort oppmerksomme på problemet og ser kanskje at de kan gjøre noe med det.

Når et barn får så mye kritikk på en gang så vil det nok trolig heller bare gjøre vondt verre. En skal vite hva en gjør når en kritiserer et annet menneske og det gjelder også barn. De har også følelser som også kan være vanskelig å sette ord på. Når de ikke greier å uttrykke seg det vil det igjen føre til mer negativ atferd. Når et barn blir kritisert må det gjøres på en måte som gjør at det heller ikke mister selvfølelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at dere foreldre burde blitt gjort klar over det på forhånd, og at læreren kunne pakket det litt inn overfor ungene.

Og hjulpet til med å finne ut HVORFOR de opptrer slik. Det er det viktigste for meg i alle fall. Vi får se hvordan det går fremover.. Håper sommeren vil hjelpe på modning, og at pappaen er mer hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Retsina

Og hjulpet til med å finne ut HVORFOR de opptrer slik. Det er det viktigste for meg i alle fall. Vi får se hvordan det går fremover.. Håper sommeren vil hjelpe på modning, og at pappaen er mer hjemme.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke den metoden for å gjøre ungene oppmerksomme på problemet er særlig smart. Eller virksom.

Jeg ble satt ut fordi jeg hadde forventet at skolen var "smartere enn meg" når det kommer til slike ting. At de hadde bedre metoder. Og at de kanskje hadde tatt det opp med meg og faren ved en tidligere anledning, uten barna tilstede. For å snakke om det. Men dette kom helt ut av det blå fra deres side.

Jeg er fullt klar over at barna kan opptre som beskrevet. ;0)

Neste gang gir du beskjed til lærer før konferansetimen at barnet skal ut de siste minuttene, slik at dere kan snakke sammen uten barnet tilstede.

Da kan slike ting tas opp på en voksen måte, med mål for øye at dere sammen jobber for at barnet skal få det bedre.

Det er jo uholdbart at barnet skal sitte og overvære en slik skyllebøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest desemberbarn

Det er vi ikke bevisste på nei, men vi er jo bevisste på modning generelt. Spesielt i de første trinnene vil jeg si. Jeg tror det glemmes lett når de kommer høyere opp og det er synd , for umodne elever sliter gjerne mye mer i 6.-7.klasse enn i 1.

I 1.klasse er det normalt med et modningsspenn på opptil tre år. Dette gjelder da ofte fra den mest modne januarjenta den mest umodne desembergutten.

Alt for mange forelddre vegrer seg for å la barna vente med skolestart om de er født på slutten av året. De tror av en eller annen grunn at dette vil være et nederlag for barnet. Jeg har sett mange desemberbarn (og okt-nov-barn) s om ville fått en langt bedre hverdag med å vente et år. Jeg skjønner ikke problemet heller. Er du født i desember så er det faktisk helt likegyldig om du går med det ene eller det andre kullet, aldersmessig så er du den yngste eller den eldste. Kanskje noen dager eldre enn nr 2 i klassa.

Min eldste ventet et år til tross for at han er veldig skoleflink, leste som fireåring og langt framme i de andre fagene også. Men jeg så at han var liten på andre områder, og lot han vente.

Man kan gi mange eks på desemberbarn det har gått bra med og januarbarn som slite, for det er klart at det finnes mange av de også. Men statistikken viser at det rent faglig ikke er tvil om at det er tøffest på alle måter å være yngst i klassen. Vårbarna scorer 25% høyrere på karakterer ved utgangen av 10.klasse enn okt-des.barna gjør.

Jeg husker at når jeg begynte på skolen, i midten av åttiårene så kunne smarte barn også få lov til å begynne tidligere på skolen. Et barn født fra januar til April kunne da følge klassen over. Det gjøres vel ikke lenger? Jeg lurer på om disse barna i tillegg til å være oppvakne også var like modne som de året før.

Etter å ha lest den artikkelen i A-Magasinet så fikk jeg noen AHA-opplevelser. Det stemte veldig godt med de skolene og klassene jeg har gått i. og Januarbarna utpekte seg spesielt. Jeg har nesten alltid hatt venner med de som var født året etter meg. Syntes det alltid var trist å ikke gå i klassen deres. Så kanskje det hadde mest med modning å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest desemberbarn

Det er vi ikke bevisste på nei, men vi er jo bevisste på modning generelt. Spesielt i de første trinnene vil jeg si. Jeg tror det glemmes lett når de kommer høyere opp og det er synd , for umodne elever sliter gjerne mye mer i 6.-7.klasse enn i 1.

I 1.klasse er det normalt med et modningsspenn på opptil tre år. Dette gjelder da ofte fra den mest modne januarjenta den mest umodne desembergutten.

Alt for mange forelddre vegrer seg for å la barna vente med skolestart om de er født på slutten av året. De tror av en eller annen grunn at dette vil være et nederlag for barnet. Jeg har sett mange desemberbarn (og okt-nov-barn) s om ville fått en langt bedre hverdag med å vente et år. Jeg skjønner ikke problemet heller. Er du født i desember så er det faktisk helt likegyldig om du går med det ene eller det andre kullet, aldersmessig så er du den yngste eller den eldste. Kanskje noen dager eldre enn nr 2 i klassa.

Min eldste ventet et år til tross for at han er veldig skoleflink, leste som fireåring og langt framme i de andre fagene også. Men jeg så at han var liten på andre områder, og lot han vente.

Man kan gi mange eks på desemberbarn det har gått bra med og januarbarn som slite, for det er klart at det finnes mange av de også. Men statistikken viser at det rent faglig ikke er tvil om at det er tøffest på alle måter å være yngst i klassen. Vårbarna scorer 25% høyrere på karakterer ved utgangen av 10.klasse enn okt-des.barna gjør.

jeg tror at noe av grunnen til at foreldrene vegrer seg er fordi de er redde for at barna skal få en følelse av at de ikke er flinke nok til å gå med årstrinnet. Andre barn vil nok også spørre om hvorfor de har "dumpet". For andre barn født samtidig vil følge deres årstrinn.

Jeg husker at det begynte en jente i femteklasse som var født i Februar, året etter. Hun hadde gått på internasjonal skole i utlandet og femte klasse her tilsvarte femte klasse der. Rent faglig så lå hun på samme nivå som de i den norske femteklassen. Men rent modningsmessig og fysisk så var hun yngre enn dem. Så hvordan det ble for henne etterhvert vet jeg ikke, hun byttet skole når familien flyttet videre.

Jeg håper at de fleste lærere er bevisste på og tilrettelegger for alderseffekten men er elevene bevisste på det også? Får elevene høre at skoleresultatene og den fysiske utviklings forøvrig _kan_ ha sammenheng med når på året de er født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...