Gå til innhold

ledd plager

Anbefalte innlegg

Crimson-Angel

Jeg har for tiden hatt plager med flere av leddene mine, det begynt med den ene ankel, men smertene fort spredt seg over til den andre ankelen, begge knær, ryggen, kjeven og venstre albue. Jeg har hatt plagene for nesten et helt år nå.

Har vært til reumatolog, og tok en del blodprøver som var normalt, men jeg også fikk isotop scaning, og fikk svar at jeg hadde økt opptak i føtter og knær som var forenlig med artritt. Men jeg har ikke fått noe for smerten, og reumatologen vil ikke se meg igjen. Hadde time som second opinion hos reumatologen men fikk høre at reumatologen kan ikke hjelpe meg, og at jeg skal snakke med fastelege, som allerede fortalt meg han kan ikke hjelpe meg.

Det blir kun værre med, bevegelse/belastning, jeg kan knapt gå ned trappa, eller opp bratte bakker. Leddene are varmt og rødt, og jeg sliter med sovn pga smerter .

Jeg lurer på, finnes det noe jeg kan ta eller gjøre for å dempe smertene, ibux og paracet hjelper ikke. Og eventuelt hvilke andre spesialister kan jeg oppsøke for hjelp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/364410-ledd-plager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Crimson-Angel

Få henvisning til en smerteklinikk, det finnes private som har avtale.

Har snakket med fastlege om dette, men han sa at det var ikke for meg, og det finnes kun en smerteklinikk jeg vet om. Og den er veldig langt unna, må liksom flytte til en ny by for den.

Spurt også om henvisning til fysioterapeut, men han sa nei til det fordi han trivler på hvor mye hjelp jeg kan få fra fysioterapeut uten å videre belaste leddene.

Takk for innlegge

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/364410-ledd-plager/#findComment-3163932
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Har snakket med fastlege om dette, men han sa at det var ikke for meg, og det finnes kun en smerteklinikk jeg vet om. Og den er veldig langt unna, må liksom flytte til en ny by for den.

Spurt også om henvisning til fysioterapeut, men han sa nei til det fordi han trivler på hvor mye hjelp jeg kan få fra fysioterapeut uten å videre belaste leddene.

Takk for innlegge

Merkelig holdning fra en fastlege. "Ingen hjelp å få" bør du ikkje godta her. Uten å engang å ha fått en diagnose slik eg forstår?

En fysioterapeut kan absolutt kunne hjelpe deg, f.eks. med trening i basseng. Dette kan vere smertelindrende for personer med leddplager. Også bruk av kulde/massasje kan muligens lindre noe. Trening generelt er også viktig, og betre styrke/utholdenhet kan hjelpe deg ivertfall funksjonsmessig, selv om det ikkje hjelper for smertene.

Om ikkje fastlegen vil sende deg til fysio, så finn en privat og gå til han/hun uten henvisning.

Mvh fysioterapi-student :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/364410-ledd-plager/#findComment-3171892
Del på andre sider

Crimson-Angel

Merkelig holdning fra en fastlege. "Ingen hjelp å få" bør du ikkje godta her. Uten å engang å ha fått en diagnose slik eg forstår?

En fysioterapeut kan absolutt kunne hjelpe deg, f.eks. med trening i basseng. Dette kan vere smertelindrende for personer med leddplager. Også bruk av kulde/massasje kan muligens lindre noe. Trening generelt er også viktig, og betre styrke/utholdenhet kan hjelpe deg ivertfall funksjonsmessig, selv om det ikkje hjelper for smertene.

Om ikkje fastlegen vil sende deg til fysio, så finn en privat og gå til han/hun uten henvisning.

Mvh fysioterapi-student :)

Takk for info, men jeg har allerede vært over det selv. Jeg bor i en liten by og vi har kun 3 små fysioterapeut kilinkker og alle trenger henvisning fra fastelege, Og jeg fant noen som var privat men de var i en annen by og jeg klarer ikke å gå alene.

Jeg er enig med det du sier om trening kan hjelpe funksjonsmessig, men som jeg sa tidligere jeg har så vondt at det blir værre med belastning. Jeg synes at hvis jeg får noen for smerten vil det blir litt bedre, men fastelege er helt stå og sier han kan ikke hjelpe meg, men han vil henviser meg igjen til revmatologen, som jeg synes ikke tar meg på alvor.

Den revmatologen jeg fikk, var i spesialisering, og hun skjulte mye fra meg som hun har ikke lov til. Så hva er vitsen med å gå tilbake til hun?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/364410-ledd-plager/#findComment-3172762
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...