Gjest Kvinne med røde prikker i ansiktet 35 år Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Hei jeg har nå hatt røde prikker i ansiktet i et par måneder. Jeg gikk til legen for å få hjelp for det for en mnd siden ca, men da ble det bare dobbelt så ille. Jeg fikk da dobbelt så ille røde rundinger ned i huden som det ser ut som om de er nedfelt i huden på en måte og at huden rundt er hevet litt over dem og så er det fylt av nupper tett i tett. De er bare lokalisert på siden av ansiktet på siden av kinnene, og de blir ekstra synlig hvis jeg tar på noen kremer da blir de knall røde prikker/rundinger i huden. Det blir de selv om det skulle være en mild krem som er beregnet til eksem. men uansett hva jeg tar på så svir det og blir rødere og irritert. Men det klør og flasser ikke. Og det var også veldig tørt en periode, kjentes ut som sandpapir. Og det blir alltid værre etter jeg har vært i dusjen og det kan variere litt fra dag til dag.Men det ble altså dobbelt så ille etter at jeg fikk hjelp av legen og han aner ikke hva det kan være. Jeg prøvde da først mildison, da var ikke de røde rundingen så veldig synlig, men det hjalp ikke noe. Så fikk jeg skinoren og differin og Erymax antibiotika og da ble det dobbelt så ille og jeg fikk i tilleg fullt av røde nupper og rødhet på halsen og brystet. De forsvant nesten helt etter et par uker. Men så fikk jeg allergi medisin men slutta etter noen dager siden utlettet i ansiktet ble verre. Jeg har også vært veldig deprimert og trøtt og svimmel nå siden januar og jeg ble mye bitt av fugle lopper en periode tror jeg. Så jeg har lurt på om det kan ha noen sammen heng og om det kan være kontakteksem siden jeg først prøvde mildison og skinoren rett etter hverandre og jeg brukte bare differin en dag. Men jeg klør jo ikke og blir verre hvis jeg bruker eksemkrem.Dessuten spurte jeg legen om det kunne være rosaca, perorial dermatitt eller lupus, men han sa at det ikke var det.Dette plager meg veldig og jeg er redd for at jeg kommer til å ødelegge huden min for alltid, og jeg må vente 3 mnd før jeg kommer til hudlege. Har du noen tips om hva jeg kan gjøre i mellomtiden? Jeg kan gjerne sende noen bilder hvis det er mulig? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/364519-r%C3%B8de-utslett-i-ansiktet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Hei ! Synes det høres ut som du har perioral dermatitt selv om rosacea også kan være en mulighet . Perioral dermatitt kan ha et ganske svingende forløp og kan bli forbigående bedre med cortisonpreparater , men slår ut ekstra ille etterpå. Viktig at man for riktig og grundig informasjon og behandling for å bli bra. Vanligvis må man spise tetracyclin tabletter i 4-6 uker6 uker for å få det bort. Noen ganger benytter vi også Finacea , men det alene er ikke nok . Dersom man har brukt noen form for hydrocortison, kan man ofte oppleve forverring på begynnelsen av tetracyclinkuren , fordi det slår ut som en ettervirkning. det er muligf du også kan ha reagert på er EryMax. Du bør sannsynligvis få behandling med tetracyclin , men kanskje etter at en hudlege har sett på deg. Kanskje du kan få fremskyndet timen , veldig lenge å gå med utslett i ansiktet. Mvh Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/364519-r%C3%B8de-utslett-i-ansiktet/#findComment-3170793 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.