Gå til innhold

For tidlig testing av kjønnsykdom etter ubeskyttet sex?

Anbefalte innlegg

Gjest druetre

To uker etter ubeskyttet samleie var jeg hos gynekolog og fikk fastslått bakteriell vaginose og foreskrevet Metrogel to ganger om dagen i fem dager. Etter siste dagen med bruk av kremen begynte jeg å klø veldig rundt urinrøret. Etterhvert, og innimellom, ser det ut til å komme litt hvit, nesten tørr væske ut av/rundt urinrør. Kløen og det hvite er kun begrenset til området rundt urinrør og jeg har ingen symptomer i eller rundt vagina, hverken lukt, utflod eller kløe. (Symptomene på vaginose forsvant nesten etter første dag med behandling, og det føles som om dette er begrenset til urinrørsområdet). Jeg tenkte først at dette kanskje kunne være urinveisinfeksjon, men jeg har ikke vondt når jeg tisser, urinet er vanlig gulfarge og har ellers ingen andre symptomer. Lurte også på om det kanskje var soppinfeksjon, men har som sagt ingen symptomer i/rundt vagina. Er det mulig at dette faktisk er en kjønnsykdom, selv om testene jeg tok var negative? Er 2 uker for tidlig å teste seg mht klamydia og lignende etter sex? Jeg gikk i utgangspunktet til lege pga lukt og at jeg var litt hoven "inni" og når det ble diagnosert som bakteriell vaginose og testene var negative tenkte jeg at jeg var "trygg" på at dette ikke var kjønnsykdom. Men nå som jeg har fått "nye"/andre symptomer ble jeg veldig usikker. Det er over en uke siden jeg ble ferdig med Metrogel'en og det klør fortsatt. Når bør jeg i såfall gå tilbake til lege?

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei,

Det er vanskelig å gi et generelt svar på spørsmål om hvor lang tid etter en eventuell samleie du kan få et sikkert svar på en prøve. Noen smittestoff, særlig bakterier, gir ganske raskt symptomer og kan påvises i løpet av få dager etter smitte. Det gjelder bl.a. gonokokker, klamydia, vanlige bakterier, som streptokokker, o.a. Andre bakterier, f. eks. syfilis gir symptomer senere og påvisningen, spesielt antistoffpåvisning kan gjøres først etter lenger tid. Det gjelder også mange virus. Hepatitt og HIV gir symptomer først etter måneder, evt. år, og antistoffer kan påvises først etter flere uker.

Når det gjelder dine symptomer, beskrivelsen din passer egentlig best med sopp (Candida) infeksjon. Du skriver ikke , hvorvidt du ble testet for Candida. Bakteriell vaginose regnes egentlig ikke som seksuelt overført sykdom. Etter min forståelse passer heller ikke symptomene med det. Jeg synes at du skal gå til lege nå, når du har symptomer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...