Gå til innhold

Spontanabort eller overgangsalder?

Anbefalte innlegg

Gjest Monicaen

Jeg er 47 år, og antar at jeg er i ferd med å komme inn i overgangsalderen siden mensperioden det siste året har minket fra 29 dager til 23-24. Jeg har ingen andre symptomer.

Forrige periode ble plutselig hele 38 dager. Den første uken var mensen svak. Det kom blødning hver dag, men ikke verre enn at jeg kunne bruke mellomstor ob. Deretter økte den veldig. I to hele uker blødde jeg så kraftig som jeg normalt bare gjør første mensdag. De største ob-størrelsen ble gjennomblødd etter bare en time. Jeg holdt på å bli gæern, og vurderte å oppsøke lege, men drøyet det siden legen min har flere uker ventetid.

Dere som har opplevd overgangsalder og/eller spontanabort, hva tror dere? Er dette normalt som overgangsalder, eller kan jeg ha hatt en spontanabort? Jeg har hatt en mens til etter dette. Mensperioden var på hele 48 dager, men når mensen endelig kom, var den normal.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/364598-spontanabort-eller-overgangsalder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Monicaen

Jeg ville trodd det var overgangsalderen, hvis du er 47 så skal det mye til at du blir gravid.

Jeg vet at man ikke så lett blir gravid i min alder. Men det er stadig flere over 40 som blir mødre. Det er ikke lenge siden det var en artikkel om det i Aftenposten, med en som ble mor som 47-åring som eksempel. Jeg har også en venninne som trodde hun var i overgangsalder som 44-åring. Det er nå en skjønn guttunge på 5 år.

De fleste aborter i Norge er blant kvinner under 20 og over 42-43.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...