Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Mina1986

Hei. Jeg er en jente på 25år som har problemer med sexlysten. Litt fakta: Har ikke vært gravid, er ikke gravid og har sluttet på p-piller for ett år siden i håp om at det skulle hjelpe på lysten uten noe hell hittil. Går ellers ikke på noen typer medisiner og snakker med partneren om mangelen på lyst. Dette problemet har jeg nå for tredje gang, i mitt tredje forhold. Sexlivet er alltid veldig bra i begynnelsen (naturlig nok), men når jeg har vært sammen med en partner i 1-2år mister jeg lysten. Det har endt med at vi til slutt bare er gode venner, men ikke har noe sex og forholdet har tatt slutt. I disse periodene får jeg alltid lyst på andre, så sex lysten er ikke helt borte, men jeg vil ha noe nytt og spennende. Jeg ser at det samme mønsteret gjentar seg og jeg kan ikke fortsette sånn, å bytte ut partneren med en ny for å få lysten tilbake. Jeg vil være i det forholdet jeg er i og ønsker en måte å takle problemet mitt på. Jeg forstår at jeg har kommet inn i en ond sirkel og trolig tenker på feil måte. Er det noe jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/364611-sexlyst/
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Gro Isachsen, Sexolog

Jeg har møtt mange som deg, som er avhneigige av forelskelse og den uvirkelige spenningen og usikkerheten som da opplevels for å ha sex. En årsak til denne spenningen er dessuten å finne i hormoncoctailen vi da går rundt med. Den har store likhetspunkter med de som har bipolar lidelse strever med.

Sexen i forelskelsefasen er da dessuten helt ny og spennende og ingen rutiner er etablert. Ofte fører et godt vennskap til problemer med å utløse den samme spenningen som var der helt naturlig i begynnelsen av et forhold.

En svært vanlig årsak til manglende lyst når forelskelsen er på hell og forholdet skal gå inn i en ny og dypere fase, er at sexen har blitt forutsigelig og kjedelig, kanskje også uten tenning, spenningsoppbygging og orgasme®.

Hverdagssexen har helt andre utfordrninger. Det å legge inn nye elementer, slik at forløpet ikke hele tiden blir det samme, er en stor utfordring for mange.

I tillegg er det mange som har direkte dårlig sex, sex uten tenning der de som foregår har mer preg av plikt, at den indre stemmen sier at sex er noe man skal- må og bør- gjøre ellers går forholdet opp i limingen. Det vi i utgangspunktet skal- må og -bør gjøre er jo ofte lite lystbetont, noe som gjør at mange opparbeider motstand mot å tenne.

Når kjæresten dessuten har blitt bestevennen kan det også gjøre noe med lysten. Mange har fortalt meg at det nærmest kjennes incestiøst å skulle ha sex med bestekompisen, som jo også er blitt som en bror. Undersøkelser viser at jo bedre vennskap og jo bedre forhold, desto vanskeligere er det å få opp spenningen i seksuelle situasjoner.

Mine råd blir derfor å legge vekt på at sexen blir så god som mulig. Kanskje at dere prøver å få til en ny start på sexlivet. Anbefaler at du leser boka mi, "Mer lyst!" og kapittelet om Pirr sansene!" som nettopp gir oppskriften på en ny start.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/364611-sexlyst/#findComment-3177296
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...