Gå til innhold

Overhøvling...fortjent eller ikke fortjent?

Anbefalte innlegg

Men ikke ved å bli sint (hun skriver at hun ble "temmelig sint på dem"). Det går an å gjøre det på en sivilisert måte, fortelle dem at dette ikke var det de hadde avtalt, og så smilt litt på bakrommet over at tenåringer som ikke gjør mer ugang enn dette gjør jobben som mor ganske enkel.

Med mindre hun med "temmelig sint" ikke mener at hun gikk helt av skaftet og skjelte dem ut, er jeg derimot helt enig med henne i at faren overreagerer.

Saksopplysning: bananflue er ikke guttens mor.

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• 100%ull

11

• Katt-ja

7

• ShitDiddelyDo

6

• frosken

4

Mest aktive i denne tråden

Nei, enig - i utgangspunktet. Jeg er veldig sjelden sint på mine tenåringer. Pick your fights. Jeg ville blitt sint hvis de skader/er ekle med andre, gjør noe farlig, den slags ting. Alt annet blir jeg bare litt oppgitt over ;-) Erter litt. Til gjengjeld er de heller ikke så sinte på meg,- kan ikke huske å ha hørt en dør bli slamret med her.

Men, trådstarter har vel en vanskeligere oppgave enn meg,- så foutsetningene er jo anderledes!

Ja, etter å ha lest hele tråden, så skjønner jeg bedre at hun reagerte.

Gjest Elextra

Hmmm ... postet denne feil et annet sted i tråden. Gjentar derfor:

''Hvilket tidspunkt de avtalte er vel litt irrelevant, det relevante var at tenåringen hadde en avtale å forholde seg til, som han brøt. Klart en som forelder må reagere da. ''

Man må vel ikke reagere med å bli sint?

''Man må vel ikke reagere med å bli sint?''

Nei, ideelt sett bør en selvfølgelig aldri bli sint, men når en er trøtt og skal kommentere at sønnen overtår regler kl. 05 om morgenen, skjønner jeg faktisk at det er nærliggende...

Gjest Elextra

Men ikke ved å bli sint (hun skriver at hun ble "temmelig sint på dem"). Det går an å gjøre det på en sivilisert måte, fortelle dem at dette ikke var det de hadde avtalt, og så smilt litt på bakrommet over at tenåringer som ikke gjør mer ugang enn dette gjør jobben som mor ganske enkel.

Med mindre hun med "temmelig sint" ikke mener at hun gikk helt av skaftet og skjelte dem ut, er jeg derimot helt enig med henne i at faren overreagerer.

Joda, ikke uenig med deg her, jeg synes bare det var ganske menneskelig av henne å reagere på den måten, og noen form for reaksjon burde jo overtredelsen få.

Hvorfor ble du sint da? Det viktige er jo at de kom hjem og dere slapp å bekymre dere. Det er greit å snakke til unger men ikke alltid det er nødvendig å være sint, mange er lettere å ha med å gjøre når man bare snakker og forklarer og ikke kjefter

Annonse

''Man må vel ikke reagere med å bli sint?''

Nei, ideelt sett bør en selvfølgelig aldri bli sint, men når en er trøtt og skal kommentere at sønnen overtår regler kl. 05 om morgenen, skjønner jeg faktisk at det er nærliggende...

Jeg tror nå ikke egentlig noen dauer av at folk blir litt sinte innimellom heller jeg da..;) Real world, real people.

:)

ShitDiddelyDo

Joda, ikke uenig med deg her, jeg synes bare det var ganske menneskelig av henne å reagere på den måten, og noen form for reaksjon burde jo overtredelsen få.

Tja. Kommer an på hva du mener med reaksjon.

Det avhenger også av om det var en skoledag eller ikke dagen etter. Jeg antar det var i natt, altså natta til 17. mai.

Da synes jeg det bør være greit at de er oppe litt sent (og det ligger jo i hele overnattingskonseptet, man sover jo ikke over hos hverandre for å sove), samtidig som hun skal være glad for at han ikke gjør som andre tenåringer og drikker seg dritings natt til 17. mai.

Straffen får han i morgen. Da er det skole igjen, han er sannsynligvis døgnvill, og det å stå opp klokken 8 blir et helvete. :)

Stemor. Mor. Hun bor sammen med ham. Det er ganske uvesentlig.

Eller skal man behandle stebarn annerledes?

Man skal ikke behandle stebarn anderledes, men det kan være mye vanskeligere med stebarn enn egne. Og mannen hadde sikkert også piggene ekstra ute fordi det er hans sønn og ikke hennes. Derfor er det en relevant opplysning.

Og - de av oss som husker noen av innleggene hennes, vet at denne gutten er veldig vanskelig - og også voldelig. Så - selv om jeg i teorien synes at hun kunne smilt av denne overtredelsen - skjønner jeg at det er vanskeligere enn i en vanlig tenåring/forelder-setting...

Hvorfor ble du sint da? Det viktige er jo at de kom hjem og dere slapp å bekymre dere. Det er greit å snakke til unger men ikke alltid det er nødvendig å være sint, mange er lettere å ha med å gjøre når man bare snakker og forklarer og ikke kjefter

Jesus- du høres ut som kjerringa mi! Sint er noe man blir- ikke noe man velger å bli. Alle er ikke skrudd sammen på en slik måte at de kan kosepjatteforklare-seg ut at situasjoner. Særlig ikke i femtiden om morgenen.

Personlig er jeg sint på alle klokken fem om morgenen!

ShitDiddelyDo

Man skal ikke behandle stebarn anderledes, men det kan være mye vanskeligere med stebarn enn egne. Og mannen hadde sikkert også piggene ekstra ute fordi det er hans sønn og ikke hennes. Derfor er det en relevant opplysning.

Og - de av oss som husker noen av innleggene hennes, vet at denne gutten er veldig vanskelig - og også voldelig. Så - selv om jeg i teorien synes at hun kunne smilt av denne overtredelsen - skjønner jeg at det er vanskeligere enn i en vanlig tenåring/forelder-setting...

Det første mener jeg omsorgspersoner bør heve seg over. At hun er stemor er ikke noe gutten burde merke - selv om det sikkert kan være vanskelig for begge parter. Dette er noe den voksne part bør klare å håndtere voksent.

Det andre avsnittet ditt stiller muligens saken i et litt annet lys. Dette var jeg ikke klar over. Jeg så for meg en vanlig, skikkelig gutt, som nå fikk pes pga det som må kunne sees som en bagatell.

Hvis han hele tiden presser grensene er det kanskje en annen sak.

Likevel: Hvis dette er en fyr som hele tiden havner i bråk bør kanskje det å ikke overholde reglene for leggetid sees på som framgang?

Annonse

Jesus- du høres ut som kjerringa mi! Sint er noe man blir- ikke noe man velger å bli. Alle er ikke skrudd sammen på en slik måte at de kan kosepjatteforklare-seg ut at situasjoner. Særlig ikke i femtiden om morgenen.

Personlig er jeg sint på alle klokken fem om morgenen!

Jeg er mer sinna enn de fleste, likevel er sint noe jeg velger å ikke bli. Men det tok noen år å skjønne hvordan jeg ikke skulle bli det, sånn rundt 20, tror jeg ;o)

Jeg er litt for trøtt til å finlese hele tråden nå, men jeg har en følelse av at du kan ha opptrådt mer ufint enn det kommer fram her...?

''du kan ha opptrådt mer ufint enn det kommer fram her...?''

Nei...ikke mer "ufint" at det er normalt å bli sint for at unger sitter oppe med pc`n til kl. fem om natta...når en selv er drita trøtt...

Stemor. Mor. Hun bor sammen med ham. Det er ganske uvesentlig.

Eller skal man behandle stebarn annerledes?

''Stemor. Mor. Hun bor sammen med ham. Det er ganske uvesentlig.

Eller skal man behandle stebarn annerledes?''

Jeg hadde reagert akkurat på samme måte om mine egne barn hadde gjort det samme...

Det hadde de kunnet skrive under på her...

Gjest grublendeikveld

Ingen fortjener å bli kjefta på, heller ikke disse to barna. Mine to er 15 og 16, og de spiller både pc og tv nesten til morgenkvisten i helgene, uten at jeg bryr meg. bare de klarer å stå opp mandag morgen, så er det bra. de gjør jo ikke noe kriminelt, de er i huset, og koser seg...

men klart, hvis dere hadde en avtale...men synes nok den var ganske så hard, den avtalen..prøv neste gang å lag en avtale som de kan klare å holde!

Ingen fortjener å bli kjefta på, heller ikke disse to barna. Mine to er 15 og 16, og de spiller både pc og tv nesten til morgenkvisten i helgene, uten at jeg bryr meg. bare de klarer å stå opp mandag morgen, så er det bra. de gjør jo ikke noe kriminelt, de er i huset, og koser seg...

men klart, hvis dere hadde en avtale...men synes nok den var ganske så hard, den avtalen..prøv neste gang å lag en avtale som de kan klare å holde!

''men klart, hvis dere hadde en avtale...men synes nok den var ganske så hard, den avtalen..prøv neste gang å lag en avtale som de kan klare å holde!''

Angående avtaler...så fikk poden beskjed av faren sin for lenge siden om å komme hjem...han er ennå ikke dukket opp...

Sånn er det i gården her...

Gjest gå dypere, utforsk, snakk sammen

Hva tror du "overhøvlingen" var uttrykk for?

Kan du spørre mannen din? Stemmer det du trodde med det han hadde å si?

Handlet det om at han er oppgitt over sønnen, egentlig? Syns han det er vanskelig at du som stemor roter i dette? At du problematiserer HANS oppdragelse/(manglende)grensesetting.

Var det mest fordi han var trøtt og du vekket han at han var gretten?

Tror det er best at du snakker med mannen din og ikke spekulerer om dette med totalt ukjente, som selvsagt ikke har PEILING på hva dette egentlig handler om.

Hva tror du "overhøvlingen" var uttrykk for?

Kan du spørre mannen din? Stemmer det du trodde med det han hadde å si?

Handlet det om at han er oppgitt over sønnen, egentlig? Syns han det er vanskelig at du som stemor roter i dette? At du problematiserer HANS oppdragelse/(manglende)grensesetting.

Var det mest fordi han var trøtt og du vekket han at han var gretten?

Tror det er best at du snakker med mannen din og ikke spekulerer om dette med totalt ukjente, som selvsagt ikke har PEILING på hva dette egentlig handler om.

''Tror det er best at du snakker med mannen din og ikke spekulerer om dette med totalt ukjente, som selvsagt ikke har PEILING på hva dette egentlig handler om.''

Dette forumet er for alle ukjente som har lyst til å si sin mening...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...