Gå til innhold

Gravid-gbs-uvi-tidligere ma

Anbefalte innlegg

Gjest Felicity-76

Hei, jeg kom i tidlig overgangsalder i midten av 20-årene, jeg er nå 34 år. Har vært i Finland for eggdonasjon og var heldig å bli gravid på første forsøk. Er 9 uker på vei i morgen. Har vært på 2 UL 7+2 og 8+2 hvor alt så bra ut, CRL 8+2 var 1,8 cm. For 5 år siden ble jeg spontant gravid, var på ul når embryoet var 1,5 cm og alt så bra ut, dette i uke 8. I uke 13 ble det oppdaget MA, og embryoet hadde sluttet å utvikle seg og var inaktivt ved CRL 1,8 cm. Etter denne graviditeten fikk jeg brev fra rikshospitalet om at svaret fra den mikroskopisek undersøkelsen i forbindelse med utskraping var noe uvanlig. Svaret var "graviditetsprodukter. Mikroabscesser i desidua påvist, ikke påvist sikker årsak til funn av mikroabscesser. Dette tyder på at det var en infeksjon som var årsaken til din spontane abort. Det har blitt lett etter hvilken bakterie det er som kan ha forårsaket dette, men man har ikke greid å påvise det i hverken skjede eller i utskrapet. Dersom du skulle bli gravid igjen bør du ta en bakterieprøve fra skjeden så tidlig som mulig." I november 2010 ble det tatt en rekke bloprøver av meg ved rikshospitalet, dette grunnet at en forsker der ville se på prøvene pga tidlig overgangsalder. Jeg fikk aldri noe svar på prøvene, men skjønte av rekvisisjonene at det blant annet er prøver som tas i forbindelse med habituell abort, som var rekvirert. I forbindelse med min ed i Finland bestemte jeg meg for å be om en utskrift av min journal fra rikshospitalet, fordi jeg gjerne ville ha svar på prøvene. Fikk journalen 27. april og fikk meg et lite sjokk da jeg fant ut at jeg hadde for lavt stoffskifte (ante ikke noe om det) og at jeg har protein s-mangel. Det ble ikke testet for leiden pga negativ apc. Jeg har aldri hatt noen troboser. Fikk henvisning til RH av min fastlege, og etter mye fram og tilbake ble jeg av dem satt på levaxin 50 mikrogram, fragmin 5000 IE daglig og albyl-e 75 mg. Det ble tatt bakterieprøve fra skjeden som viste rik vekst av både e. coli, sopp og betahemolytiske streptokokker. Resistensbest viser at streptokokkene er resistente mot erytromycin, klindamycin, følsom for penicillin g og trimetoprim-sulfa. Det ble også tatt en urinprøve som viser bakterier 100-1000 per ml, bakterien er staph epidermis. Da jeg var på RH og diskuterte svarene med gynekolog der, sa hun at de ikke pleide å behandle med antibiotika. Da hun hadde tatt en ul av meg etterlot jeg en "liten dam" på papiret i undersøkelsestolen, som var vannaktig utflod fra skjeden. Da bestemte gynekologen seg likevel for å gi meg dalacin 150 mg x4 i 5 dager, som jeg avsluttet mandag for 1 uke siden. Det hører med til historien at jeg har vært MYE plaget med UVI fra ca 22 års alder. Ble sammen med samboeren min april 2009, i juni samme år ble jeg veldig plaget av UVI som jeg ikke hadde hatt siste 2 år. Gikk først på 2 trimetoprimkurer, 2 selexid, 1 furadantin, claritromycin og tilslutt 2 uker på bactrim før jeg endelig ble kvitt det i august 2009. Etter dette har jeg ikke vært noe plaget før i februar i år. Da var det 1 trimetoprimkur, 6 dager på selexid før jeg tilsutt fikk 10 dager med bactrim. Når vi reiste til Finland 28. mars kjente jeg symptomer igjen, og gikk på selexid 1 uke. Har vært symptomfri etter det. Jeg har hatt vannaktig utflod, luktfri, fra 3 dager etter egginnsett. Det kommer så mye at jeg bytter truseinnlegg 4 ganger om dagen eller oftere. Uten truseinnlegg renner det igjennom buksa og lager våt flekk.. Av og til kjennes det ut som den kommer "boblende ut". Denne vannaktige utfloden hadde jeg forrige graviditet også. Utfloden er helt gjennomsiktig, akkurat som vann. Bruker crinone morgen og kveld, og restene som kommer ut er stort sett lys grønne, lukter ikke. Har såvidt kjent litt stikking i urinveiene, og har stikset urinen (vaskeprøve, midtstråle) 2 morgener nå, får utslag 2 + på leukocytter og spor etter erytrocytter/+1. Dette hadde jeg også på stiks i forb med uvi i februar, også etter avsluttet bactrimkur. Har aldri utslag på nitritt i forb med UVI. Har levert mange urinprøver til fastlegen, men det er aldri noe oppblomstring over natta som kan sendes til dyrking, sier han. Nå som jeg kjenner disse symptomene igjen, blir jeg veldig engstelig for at bakterier skal komme seg inn i livmor igjen og forårsake spontan abort. Litt redd for at jeg dytter bakterier innover når jeg setter crinonen, kanskje jeg ikke bør sette den for langt inn. Tror du det kan være gbs som forårsaket forrige abort? Har skjønt at det kan være en sammenheng med gbs oppblomstring og den typen uvi jeg opplever. Har ny time på RH 1. juni, men lurer på om jeg bør kontakte lege igjen før det med tanke på mine uvi symptomer og utslag på sticks nå? Jeg går nå på levaxin, fragmin, albyl-e, crinone x2, progynova 2 mgx3. Jeg har begynt med ecovag og lactal fra i dag, i håp om å holde disse uheldige bakterien i skjeden i sjakk, det har jeg tenkt å fortsette med. Synes du det er noe poeng i det? Er det ellers noen råd du kan gi meg? Føler det er så mye "galt" med meg, i tillegg til at jeg ikke har egg :-( Vil gjøre det som står i min makt for at dette skal gå bra, da det ikke er så enkelt for oss å bli gravide igjen om det blir en ny abort. Bør jeg ha noe mer antibiotika? Beklager at det ble så langt!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/364713-gravid-gbs-uvi-tidligere-ma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg forstår at du er bekymret ut fra det du har vært igjennom og de funnene som er gjort, men det virker som det er tatt godt hånd om deg på Rikshospitalet. Man er tilbakeholdende med å gi antibiotikum i graviditet som ’forebygging’ da det kan oppstå resistente bakterier som det kan være vanskelig å behandle når det virkelig behøves. GBS gir ikke abort, og de finnes normalt hos ca 30% av alle kvinner. Snakk med legen om det evt. skal gis antibiotikum under fødselen. Det skal i all fall ikke gis under svangerskapet. Er det nødvendig både å bruke Ecovag og Lactal, det har jo samme virkning? Du har altså svikt i eggstokk-funksjonen og i funksjon av skjoldbruskkjertelen, det er ikke uvanlig med en slik kombinasjon. Du bør kanskje også få sjekket funksjon av bukspyttkjertelen (blodsukker) i løpet av svangerskapet, da svikt her også kan ses sammen med ’tidlig overgangsalder’. Tilstanden betegnes polyglandulær svikt. Ta det opp med legene på Rikshosp. ved neste kontroll.

Jeg håper at alt går bra med deg, lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...