Gjest gnildre Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Hei! Er gravid i uke 22. Jeg er 31 år. Har fått resept på diflucan 150 mg, har hatt soppinfeksjon nedentil i fem uker , har prøvd canesten krem og vagitorier uten effekt. Er svært skeptisk til å bruke diflucan pga fare for fosterskader. Har du noe erfaring med dette preparetet og graviditet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/364813-soppinfeksjon-i-graviditet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sopproblemer Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Jeg fikk Diflucan når jeg ammet. Lactal er veldig bra og kan brukes av gravide. Det bidrar til bedre miljø i skjeden. Jeg vil anbefale deg til å prøve det, gjerne i tillegg til soppkur. Så tar du det med en gang du kjenner at det begynner å klø igjen. Du bør også kutte ut sukker og raske karbohydrater som hvitt brød. Jeg har hatt veldig mange soppinfeksjoner. Jeg har også vært veldig glad i sukker og søtt. Har i dag diabetes2, men jeg er 35 år. Jeg tror ikke alle tåler raske karbohydrater like godt. Og vil derfor fraråde alle som får mye soppinfeksjoner og spise så lite sukker og raske karbohydrater som mulig. Eventuelt være flink å bare spise godteri på lørdager. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/364813-soppinfeksjon-i-graviditet/#findComment-3168947 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2014 Del Skrevet 6. juli 2014 Underlivssopp er noe kvinner får en til flere ganger i livet. For mange vil den forsvinne ved enkle tiltak som å sove uten truse, begynne eller slutte på p-piller, drikke biola, holde seg unna sukker og gjær ( men vær forsiktig med dette, kan fort bli veldig slapp) , eller ved medisiner som pevaryl og canesten (krem + vaginal stikkpille) eller difuclan ( en engagsdose som man tar oralt). Men for mange uheldige kvinner så hjelper ikke dette. Soppen vil ikke bort, uansett hvilke tiltak eller medisiner man tar og hvor flink man er til å f.eks holde seg unna sukker, det soppen lever av. Dette går hardt ut over livskvaliteten til folk. Det klør og svir konstant, man har det vondt og i håpet om at neste tiltak eller medisin vil virke blir man slått hardt og brutalt tilbake. Jeg slet med dette i over to år. Jeg prøvde så og si alt og ingenting hjalp. Det var helt forferdelig. Jeg dro til leger som nærmest himlet mmed øynene og skrev ut medisin i store doser (noe man i utgangspunktet skal være forsiktig med, ettersom man kan utvikle resistens i mot det). Jeg dro til gynekolog som ga meg beskjed om at man ikke behandlet sopp med mindre det var et ekstremt tilfelle. Jeg kunne ikke skjønne hvordan ikke mitt tilfelle kunne være det. Jeg gikk fra å huske når jeg sist hadde det, til å ikke huske sist gang jeg ikke hadde shiten. Tilslutt ville jeg bare ligge i sengen og grine og hadde rett og slett gitt opp. Heldigvis ga ikke typen min opp, som tilslutt kom over kjerringrådet som gikk på hvitløk. Jeg og hadde lest dette og var ikke særlig fristet til å stikke et fedd opp i der. Men kjæresten kom på at det fantes hvitløkstabletter som jeg kanskje kunne prøve. Jeg var svært skeptisk og hadde egentlig bare gidd opp hele greia. Jeg hadde nærmest fått konstantert kronisk soppinfeksjon og begynte å belage meg på at jeg rett og slett måtte være en av de stakkars jævlene som bare måtte leve med shiten. Men jeg gikk med på det likevel og jeg begynte å ta en hvitløkstablett hver dag. Jeg prøvde etter hvert å spise litt mer sukker og gjær mat og drikke litt øl. Noe som ville være selve oppskriften på å få soppen tilbake for min del. Men mot all forventning så kom ikke soppen tilbake! For meg så har løsningen vært å spise hvitløkstabletter, gå i bomulstruser, sove uten truse, tisse og eventuelt skylle meg nedentil etter samleie( samt at kjæresten ikke kommer inne i meg), bruke glidemiddel med melkesyrebakterier, spise lite sukker og velge fulkornsprodukter. P-piller går jeg også på og jeg skylder meg nedentil om jeg kjenner aninger til soppen. Jeg kan spise sukker, drikke øl og lignende og, men da tar jeg to hvitløkstabletter i stedet for kun en. Dette har fungert for meg og jeg har ikke hatt sopp nå på ca et halvt år (bank bank)! Jeg og kjæresten kom frem til at jeg måtte ha et veldig dårlig imunforsvar, og at kroppen ikke var helt i stand til å kvitte seg skikkelig med soppen. På enkelte sider leste jeg at soppen kan leve i kroppen i mange år og at det kunne ødelegge imunforsvaret, så i tillegg til hvitløkstabletter tar jeg også andre vitaminer for å bygge opp imunforsvaret mitt. Forskjellige tiltak vil selvfølgelig fungere for forskjellige folk, for noen så trenger man bare å gjøre noen tiltak. Kanskje hjelper det med en engagsdose med pevaryl, canesten eller difuclan. Men om medisinene ikke fungerer, er det lurt å holde seg unna de en stund, da man faktisk kan utvikle resistens mot dem. Man må rett og slett teste ut hva som virker for seg. Her er noen generelle tips for å unngå underlivssopp: Hvor det aller viktigste er å forebygge. -Drikk biola om du f.eks må bruke pencilin en periode. Da dette ofte fører til soppinfeksjon hos kvinner. -Tiss etter samleie, eventuelt skyll. -Skyll nedentil om du kjenner aninger til soppen. -Bruk bomullstruser. -Bruk glidemiddel eventuelt og med melkesyrebakterier. -Prøv å hold deg unna sukker og velg sunne varianter av mat. ( sukkerfribrus og godteri har jeg fortsatt kunne spist, selv om enkelte insisterer på at disse og kan bidra til sopp). - Sov uten truse. Man kan også gå uten truse på vame sommerdager under kjoler og lignende. - Ikke la den du har samleie med komme inni deg, ettersom sæd er basisk og vaginan skal ha et så surt miljø som mulig. Om ikke er det lettere for ulike typer av infeksjoner å komme til. - Aldri vask deg nedentil med såpe av noe slag, vask kun med vann. - Sexpartneren din bør heller ikke vaske seg med såpe, og om han vasker seg bør det være med intimsåpe. -Gå på, bytt eller slutt med p-piller. Dette kommer veldig ann på hvor i syklusen du kjenner at soppen blusser opp. For de som kjenner at den kommer når man skal ha mensen, etter man har tatt p-pillen, kan en mulighet være å ikke ha pause i det hele tatt. Da hormonene i p-pillen hjelper til med at soppen ikke kommer. For de som kjenner at den kommer når man begynner på p-pillene igjen etter mensen, vil det beste være å bytte til p-piller med mindre hormoner eller slutte helt på p-pillene da det er hormonene som trigger soppen. -Spis hvitløkstabletter eller hvitløk, to om du skal spise/drikke sukker eller gjær. -Spis gjerne også vitaminer. -Om det blir på sitt aller verste prøv medisin. Difuclan, pevaryl, canesten eller lignende. Og husk at både du + din partner må behandles slik at dere ikke smitter hverandre frem og tilbake. Menn merker ofte ikke like godt som kvinner at de har det. -Ved mensen, bruk bind og ikke tamponger ( Bind som er minst mulig syntetisk, og mest mulig bomull). Det er viktig at man får luftet nedentil. -Saltvann er soppdrepende og dette kan hjelpe. Jeg la merke til at når jeg dro på sydentur og badet i saltvann hver dag, så hadde jeg ikke sopp og kunne spise og drikke det jeg ville. Selv gå i syntestisk og vått badetøy! Jeg håper mine erfaringer kan hjelpe andre som sliter med dette der ute! Ingen skal kjenne slikt ubehag nedentil!Anonymous poster hash: 29e58...68e 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/364813-soppinfeksjon-i-graviditet/#findComment-3550402 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.