Gå til innhold

Er det valig at menn er så late?

Anbefalte innlegg

Gjest fortvilet og sint

Om jeg har vært borte en kveld og min mann skal ha begge barna alene en kveld så står alt på hue når jeg kommer hjem. En ting er at oppvasken ikke er tatt, det kan jeg tåle. Men barna blir heller ikke stelt. Han har kun pusset tennene deres. Ikke fluortablett eller tanntråd, selv om den ene har et nesten hull mellom to tenner. Ene ungen hadde lagt seg med en skitten joggebukse som han hadde gått med hele dagen på skolen, inne og ute. Ikke hadde han lest for de på sengen heller slik vi pleier å gjøre hver kveld. Vet ikke om de har fått noe særlig mat heller. Han blåser i alt når jeg er borte de tingene vi gjør fast hver kveld. Barna er 5 og 8 år. Slik er det hver gang jeg en sjelden gang er ute med venner. Jeg kommer alltid hjem før 23 om jeg er ute. Jeg kan ikke se at barna får så omsorgssvikt når jeg går ut en kveld. Så nå vurderer jeg og si i fra til mine venner at jeg må slutte helt å gå på symøte.

Nå har jeg bestemt meg for at jeg må slutte å gå på symøtene. Orker ikke denne krangelen hver gang jeg har vært ute og kan ikke se at mine barn ikke får den omsrogen de bør få når jeg er borte. Andre som har det på samme måte eller er det bare min mann som ikke tar ansvar?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/364842-er-det-valig-at-menn-er-s%C3%A5-late/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mandolaika

8

• Ugga

6

• laban

4

• tzatziki1365380058

4

nitty-gritty

Du overdriver.

Minn ungene på tanntråd og fluortablett - kanskje lag en liten plakat på badet. Si til de at om de er sultne, så må de si i fra til pappa. Legg fram pysj på senga, slik at de husker på å bytte til andre klær før sovetid. Og be de titte i en bok før leggetid på egenhånd.

Ingenting av det du nevner er omsorgssvikt og ungene dine er store nok til å huske på dette selv. 5-åringen vår klarer fint å både pusse tenner, bytte til pysj og titte i en bok. Han kan sikkert fikse seg en brødskive også, om det var nødvendig.

Du skulle ikke gått å fått hjelp med hodet ditt .....

Om pappa`n gjør ting på andre måter enn deg, så trenger ikke hele verden rase sammen av den grunnen .....

enig, av og til kan bagateller vokse til Hiroshima-bomber hos enkelte......da trengs det litt hard klut til for at enkelte skal våkne opp.......KREMT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gjest fortvilet og sint

enig, av og til kan bagateller vokse til Hiroshima-bomber hos enkelte......da trengs det litt hard klut til for at enkelte skal våkne opp.......KREMT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jeg kan ikke se bagateller i dette. Tanntråd er nødvenig hver kveld for at hullet ikke skal vokse. Vokser hullet så må ungen bore derfor gjør jeg alt for å unngå det. Dessuten er også fluortabletten viktig. Vil da ikke utsette ungen for en slik traumatisk opplevelse at det må bore.

Dessuten. Det å legge ungen i en møkkete bukse med sand og dritt på er skikkleig uhygienisk og grisete. Skulle ikke sagt noe om det var for en gang skyld og det var sykdom. Årsaken var bare ren latsakp og ikke noe annet og slikt symes jeg ikke er til å akspetere.

Jeg kan ikke se bagateller i dette. Tanntråd er nødvenig hver kveld for at hullet ikke skal vokse. Vokser hullet så må ungen bore derfor gjør jeg alt for å unngå det. Dessuten er også fluortabletten viktig. Vil da ikke utsette ungen for en slik traumatisk opplevelse at det må bore.

Dessuten. Det å legge ungen i en møkkete bukse med sand og dritt på er skikkleig uhygienisk og grisete. Skulle ikke sagt noe om det var for en gang skyld og det var sykdom. Årsaken var bare ren latsakp og ikke noe annet og slikt symes jeg ikke er til å akspetere.

Hvis ikke du går fryktelig ofte på symøter eller hva det nå var, tror jeg ikke så mange av de der tingene spiller noen rolle.

Syntes ungene de hadde hatt en fæl ettermiddag/kveld?

Annonse

Gjest fortvilet og sint

Du overdriver.

Minn ungene på tanntråd og fluortablett - kanskje lag en liten plakat på badet. Si til de at om de er sultne, så må de si i fra til pappa. Legg fram pysj på senga, slik at de husker på å bytte til andre klær før sovetid. Og be de titte i en bok før leggetid på egenhånd.

Ingenting av det du nevner er omsorgssvikt og ungene dine er store nok til å huske på dette selv. 5-åringen vår klarer fint å både pusse tenner, bytte til pysj og titte i en bok. Han kan sikkert fikse seg en brødskive også, om det var nødvendig.

Jo jeg kan jo prøve dine råd. MEn på samme tid ligger nattklærne lett å finne i skapet. Bøker ligger ved senga. Han vet godt hva han skal gjøre og hvor han skal finne alt. Når jeg er hjemme legge vi alltid hver sine unge og vi har faste rutiner som ungene er vant til.

Gjest fortvilet og sint

Hvis ikke du går fryktelig ofte på symøter eller hva det nå var, tror jeg ikke så mange av de der tingene spiller noen rolle.

Syntes ungene de hadde hatt en fæl ettermiddag/kveld?

Det vet jeg ikke. Men jeg mener det er viktig med faste gode rutiner som sikrer at helt grunnleggende behov blir dekket. Mat og stell er en selfølge mener jeg.

Gjest Shira :o)

Har du snakket rolig og saklig om dette med pappaen?

Hvor ofte er du på symøte?

Er pappaen med på daglige gjøremål som kveldstell osv? Om ikke så få han på banen. Du kan også be barna gjøre mer selv, det er mange år siden guttungen her klarte mye selv om det var nødvendig. 8-åringen kan få litt ansvar og ta med seg 5-åringen, f.eks å ta på nattklær, de kan du jo legge frem hvis du vil.

Dersom du kutter all utomhus aktivitet, vil du ikke da bare gå å irritere deg enda mer?

''Han blåser i alt når jeg er borte de tingene vi gjør fast hver kveld.''

Kanskje mannen din ser på dette som en slags "frikveld" for seg selv også, fri fra å måtte gjøre de faste tingene dere to alltid gjør ellers? Derfor gjør han det litt lettvint disse kveldene.

Ingen av disse tingene er krise eller omsorgssvikt, men jeg forstår jo at du reagerer på at ting gjøres så forskjellig fra den lista du er vant til, når du en sjelden gang skal ut.

Endel av de tingene du nevner kan du selv få barna til å utføre selv om pappaen ikke gjør det.

Gjest fortvilet og sint

[quote name=Shira :o)' timestamp='1305875556' post='4583244]

Har du snakket rolig og saklig om dette med pappaen?

Hvor ofte er du på symøte?

Er pappaen med på daglige gjøremål som kveldstell osv? Om ikke så få han på banen. Du kan også be barna gjøre mer selv, det er mange år siden guttungen her klarte mye selv om det var nødvendig. 8-åringen kan få litt ansvar og ta med seg 5-åringen, f.eks å ta på nattklær, de kan du jo legge frem hvis du vil.

Dersom du kutter all utomhus aktivitet, vil du ikke da bare gå å irritere deg enda mer?

Jeg har prøvd å snakke med ham mange ganger men ser ikke ut som det nytter. Det er slik ca. en gang pr. måned og det er det samme hver gang. Før jobbet jeg turnus men det måtte jeg jo bare slutte med. Fant fort ut at jeg måtee bytte jobb så det bare ble på dagtid. Kanskje ikke rart ene ungen har et nesten hull mellom tennene for når jeg jobbet på kveldene så var det også på samme måte.

Gjest fortvilet og sint

''Han blåser i alt når jeg er borte de tingene vi gjør fast hver kveld.''

Kanskje mannen din ser på dette som en slags "frikveld" for seg selv også, fri fra å måtte gjøre de faste tingene dere to alltid gjør ellers? Derfor gjør han det litt lettvint disse kveldene.

Ingen av disse tingene er krise eller omsorgssvikt, men jeg forstår jo at du reagerer på at ting gjøres så forskjellig fra den lista du er vant til, når du en sjelden gang skal ut.

Endel av de tingene du nevner kan du selv få barna til å utføre selv om pappaen ikke gjør det.

Han får også gå ut med sine venner og jobben. Han er mye mer ute enn meg men jeg lar jo ikke det gå utover barna. Da er det jeg som ordner med to barn og jeg sluntrer ikke unna som han.

nitty-gritty

Jo jeg kan jo prøve dine råd. MEn på samme tid ligger nattklærne lett å finne i skapet. Bøker ligger ved senga. Han vet godt hva han skal gjøre og hvor han skal finne alt. Når jeg er hjemme legge vi alltid hver sine unge og vi har faste rutiner som ungene er vant til.

Nå gjør han ikke dette slik du vil, så sånn er det. Han gjør det på sin måte når han er alene. Han har sikkert kvaliteter som forelder som du ikke har.

Om dette er så viktig for deg, så ansvarliggjør du ungene litt. Synes det er rart om du duller så mye med 8-åringen at han/hun ikke selv kommer på å bytte til pysj eller be om kveldsmat/lage seg kveldsmat.

Annonse

Gjest fortvilet og sint

Nå gjør han ikke dette slik du vil, så sånn er det. Han gjør det på sin måte når han er alene. Han har sikkert kvaliteter som forelder som du ikke har.

Om dette er så viktig for deg, så ansvarliggjør du ungene litt. Synes det er rart om du duller så mye med 8-åringen at han/hun ikke selv kommer på å bytte til pysj eller be om kveldsmat/lage seg kveldsmat.

Han gjør ikke noe enkelt og greit. Lar alt skure. Jeg trodde ikke slikt var normalt i de norske hjem.

Han får også gå ut med sine venner og jobben. Han er mye mer ute enn meg men jeg lar jo ikke det gå utover barna. Da er det jeg som ordner med to barn og jeg sluntrer ikke unna som han.

Jeg ville også ha reagert litt, men det er ikke sikkert han synes at han sluntrer unna selv om du synes han gjør det.

Har du prøvd å snakke med han om dette da?

Jeg har prøvd å snakke med ham mange ganger men ser ikke ut som det nytter. Det er slik ca. en gang pr. måned og det er det samme hver gang. Før jobbet jeg turnus men det måtte jeg jo bare slutte med. Fant fort ut at jeg måtee bytte jobb så det bare ble på dagtid. Kanskje ikke rart ene ungen har et nesten hull mellom tennene for når jeg jobbet på kveldene så var det også på samme måte.

Du trenger å slippe opp på litt av kontrollen i heimen og ansvarliggjøre ungene. De er store nok til det nå.

Jeg kan dessverre ikke fortelle deg hvordan du skal få faren til å gjøre slik du vil, for vil han ikke så vil han ikke.

Gjest prust

Jeg skjønner at du er irritert. Min mann har også vært litt på samme måte - de kveldene jeg ikke er hjemme, flyter det litt når det gjelder leggerutiner, og ungene ordner seg mye mer selv.

Jeg tror ikke ungene har skade av det i det hele tatt (det gjør ikke noe om dere hopper over tanntråden og fluortabletten en gang i måneden) - MEN det jeg irriterer meg over er at pappaen ikke GIDDER å samle ungene for å orden kveldemat, si i fra til dem at nå er det leggetid, osv.

Det er ikke noen god idé å droppe frikvelden din. Hold på den, og la pappaen ha ansvaret den kvelden. Det med møkkete bukse i senga syntes jeg var det verste her. At ikke de ble lest for, er greit, da gjorde pappaen kanskje noe annet som du ikke gjør (herje med dem, tøyset med dem eller noe annet).

Men hvis du skal få et godt råd fra meg, så prøve å involver pappaen i leggingen i det daglige, ikke bare når du skal ut. Hos oss er det nesten ALLTID jeg som har leggingen. Som regel synes jeg det er koselig å ha den kosen og praten med dem om kvelden, men det irriterer meg litt at det skal være en selvfølge...

Gjest Shira :o)

En gang i måneden velter ikke faste rutiner, så jeg hadde ikke gitt slipp på symøtene.

Som flere sier, få ungene mer på banen den ene kvelden du er borte, det vil de bare vokse på.

Gjest prust

[quote name=Shira :o)' timestamp='1305876832' post='4583254]

En gang i måneden velter ikke faste rutiner, så jeg hadde ikke gitt slipp på symøtene.

Som flere sier, få ungene mer på banen den ene kvelden du er borte, det vil de bare vokse på.

''Som flere sier, få ungene mer på banen den ene kvelden du er borte, det vil de bare vokse på.

''

Men jeg mener også helt klart at pappaen burde mer på banen til vanlig. Sånn at de ikke går i den fella vi har gått i :-(

Gjest fortvilet og sint

Jeg skjønner at du er irritert. Min mann har også vært litt på samme måte - de kveldene jeg ikke er hjemme, flyter det litt når det gjelder leggerutiner, og ungene ordner seg mye mer selv.

Jeg tror ikke ungene har skade av det i det hele tatt (det gjør ikke noe om dere hopper over tanntråden og fluortabletten en gang i måneden) - MEN det jeg irriterer meg over er at pappaen ikke GIDDER å samle ungene for å orden kveldemat, si i fra til dem at nå er det leggetid, osv.

Det er ikke noen god idé å droppe frikvelden din. Hold på den, og la pappaen ha ansvaret den kvelden. Det med møkkete bukse i senga syntes jeg var det verste her. At ikke de ble lest for, er greit, da gjorde pappaen kanskje noe annet som du ikke gjør (herje med dem, tøyset med dem eller noe annet).

Men hvis du skal få et godt råd fra meg, så prøve å involver pappaen i leggingen i det daglige, ikke bare når du skal ut. Hos oss er det nesten ALLTID jeg som har leggingen. Som regel synes jeg det er koselig å ha den kosen og praten med dem om kvelden, men det irriterer meg litt at det skal være en selvfølge...

VI pleier å legge hver sin unge. Han passer da både på tanntråd og lesing og det vanlige. Han vet veldig godt hva som bør gjøres. Men med en gang jeg er borte benytter han muligheten til og ikke gjøre noe. Det irriterer meg veldig. Om det var sykdom eller noe skulle jeg ikke sagt noe. Han tar ikke ansvar for noe husarbied eller barn hjemme men han pleier å gjøre det han får beskjed om. Når det gjelder leggingen så vet han sin faste oppgave der men dropper det når jeg er borte. 8-åringen greier å ordne det meste selv. Men det var ungen på fem som må ha tanntråd og det var også han som lå i den møkkete joggebuksa. Ofte har ungen heller ikke fått nattøy og ligger i trusa. Det har også ført til at ungen har vært kald på natta. Jeg er bare fullstendig oppgitt akkuratt nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...