Gå til innhold

Er det valig at menn er så late?

Anbefalte innlegg

Gjest Shira :o)

''Som flere sier, få ungene mer på banen den ene kvelden du er borte, det vil de bare vokse på.

''

Men jeg mener også helt klart at pappaen burde mer på banen til vanlig. Sånn at de ikke går i den fella vi har gått i :-(

''Men jeg mener også helt klart at pappaen burde mer på banen til vanlig. Sånn at de ikke går i den fella vi har gått i :-(

''

Ja. Det skrev jeg i det første innlegget mitt. Trådstarter skriver så at de legger hver sin unge til vanlig, så sånn sett er han jo da på banen.

Uansett, gi slipp på en enslig kveld i måneden, det tror jeg hun bare taper på, dermed kan ungene ordne litt selv. For de kan, selv om guttungen påstår hardnakket at han ikke kan lage nistemat, kun frokost! ;o)

Vi har alltid delt på alt, i perioder mest på pappaen, men vi har litt forskjellige rutiner og tar litt forskjellige valg.

Fortsetter under...

• Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mandolaika

8

• Ugga

6

• laban

4

• tzatziki1365380058

4

mariaflyfly

Jeg har prøvd å snakke med ham mange ganger men ser ikke ut som det nytter. Det er slik ca. en gang pr. måned og det er det samme hver gang. Før jobbet jeg turnus men det måtte jeg jo bare slutte med. Fant fort ut at jeg måtee bytte jobb så det bare ble på dagtid. Kanskje ikke rart ene ungen har et nesten hull mellom tennene for når jeg jobbet på kveldene så var det også på samme måte.

Han kommer ikke til å endre seg.

Finn ut om du vil leve med det, eller om du vil få det enklere på egenhånd.

Madelenemie

Hei!

Jeg tror kanskje han bare slapper av og koser seg på en annen måte når du er borte. Det er da helt i orden, bare la alt flyte litt, kanskje han gjør noe annet han liker som det ikke blir tid for når du er hjemme.

Når jeg er hjemme alene stresser jeg ikke akkurat med full middag, da gjør jeg det enkelt og handler inn slikt som min mann ikke liker, chips og film på hverdag, vi glemmer alt, unntatt tannpuss. Barna sovner over alt, på gulvet, vi henter dyner og tepper og det ser kanskje kaotisk ut, men sånn liker jeg å gjøre for når min mann er her er det fult opplegg. Men det er fint det også, kunne ikke vært sånn hver dag.

Er jeg opptatt ser ikke kjøkkenet ut, men jeg prøver å være flink å ta det, jeg vil jo ikke han skal begynne på det når han kommer hjem.

Og det går riktig bra, jeg tror kanskje dine barn koser seg med disse avbrekkene og jeg syns man som foreldre må få gjøre ting på sin måte. Det har jeg sagt til min mann at det er ingen som lider uten full middag. Han sier ikke om han er enig, kanskje er han ikke det, men barna sier det er fint med meg for jeg sier ja og min mann sier nei, og hos andre familier er det motsatt. (det vet jeg ikke om det er, men min datter sier det)

Heldigvis har han aldri truet med å slutte å gå ut fordi ting kan flyte når han kommer hjem, han ser jo at jeg gjør ting på en annen måte, jeg tillater mer, sier ja til ting han sier nei til fordi hans syns det blir rot. Jeg sier gjør det dere vil, bare rydd etter dere.

Hmmm, jeg aner at dette kanskje ikke bare dreier seg om det som skjedde denne kvelden?

Her i huset har jeg og pappa'n forskjellige måter å utføre legging av ungene på. Det tok sin tid før jeg klarte å falle til ro med at han ikke gjorde det på min måte, som selvfølgelig er den beste ;)

Jeg mener fremdeles at min måte er best, men ser at ungene definitivt ikke tar skade av å ikke få det på min måte.

Ungene får også i større og større grad bestemme litt selv. Skitne klær får de nok ikke ligge med i senga, men om det skulle skje, så overlever de det :)

Minsten vår velger som regel å sove naken, evt med truse på. Jeg kan synes dette blir for kaldt, men han kjenner det jo best selv. (Han er 5.) Han har tilbud om nattklær. Og på vinteren har det hendt han har kommet en liten stund etter legging og bedt om å få på nattklær. Da får han selvsagt det.

Tannpuss er viktig, men om det blir hoppet over en sjelden gang, så går det greit - selv med begynnende hull.

Jeg prioriterer også å lese for ungene på kvelden. Jeg tror det er en av grunnene til at de to store er kjempeflinke lesere, og til at alle er glade i bøker og å lese selv, samt bli lest for.

Pappa'n er ikke like glad i å lese høyt, og velger gjerne å sette på en lydbok i stedet. Helt greit det :)

Så, jeg tror det ligger noe mer bak innlegget ditt. Og om det ikke gjør det, så tror jeg du bør jobbe litt med deg selv. Vi mødre vet naturligvis best (;)), men pappaene er faktisk flinke de også - bare på en annen måte.

Nei, det er ikke vanlig at menn tar dårligere vare på sine barn enn det kvinner gjør.

Din irritasjon er helt berettiget.

''Nei, det er ikke vanlig at menn tar dårligere vare på sine barn enn det kvinner gjør.

Din irritasjon er helt berettiget.

''

Det er ikke uvanlig at mor har strengere krav til barnestell enn far, f.eks. krav til ren pysj, faste rutiner ved leggetid osv. Og at far gjør som han blir bedt om når hun er der, men ikke orker-klarer-ser behovet av å gjøre det like nøye når hun er borte. Jeg tror trådstarter med fordel kunne ha senket skuldrene litt her, gått i syklubb en gang i mnd uten å tenke at det ender med traumer for barna. Barna er heller ikke så små at de ikke skulle greie å huske kveldsmaten og fluortabletten selv...

Annonse

tzatziki1365380058

Hvem har laget reglene for hva som skal skje om ettermiddagen hos dere, at barna MÅ leses for og sånn? Det kan virke som om det er deg, og at det er noe du har bestemt og pålagt ham å gjøre? Er han enig i at dette er leggerutinen hos dere?

Jeg har stort sett ansvar for kveldsstell hos oss, og når jeg er borte, skjer absolutt ingenting etter min plan :) Men det gjør da ikke noe heller. Pappan har mange andre kvaliteter som ungene nyter godt av. At de ikke får fluortablett innimellom, eller legger seg med en ikke helt ren joggebukse, er da ikke noen katastrofe.

Basert på det du skriver, synes jeg du overdriver aldeles grusomt. Dersom det i virkeligheten dreier seg om frustrasjon over gjennomgripende problemer, så er saken en annen. Det er imidlertid helt umulig å uttale seg om basert på det som står i hovedinnlegget.

Gjest fortvilet og sint

Hvem har laget reglene for hva som skal skje om ettermiddagen hos dere, at barna MÅ leses for og sånn? Det kan virke som om det er deg, og at det er noe du har bestemt og pålagt ham å gjøre? Er han enig i at dette er leggerutinen hos dere?

Jeg har stort sett ansvar for kveldsstell hos oss, og når jeg er borte, skjer absolutt ingenting etter min plan :) Men det gjør da ikke noe heller. Pappan har mange andre kvaliteter som ungene nyter godt av. At de ikke får fluortablett innimellom, eller legger seg med en ikke helt ren joggebukse, er da ikke noen katastrofe.

Basert på det du skriver, synes jeg du overdriver aldeles grusomt. Dersom det i virkeligheten dreier seg om frustrasjon over gjennomgripende problemer, så er saken en annen. Det er imidlertid helt umulig å uttale seg om basert på det som står i hovedinnlegget.

Det er like ille hver gang. Dessuten ikke bar elitt skitten joggebukse, den var vedlig skitten. Tror ikke du skjønner problemet helt. Greit nok at de skal få gjøre det på sin måte men ikke på en måte som ikke dekker barnas grunneleggende behov. Da er det ikke snakk om å gjøre det på sin måte, da er det snakk om å sluntre unna. Barna trenger å bli lest for. De trenger tannhygiene for å unngå hull. De trenger nattøy for å unngå å fryse. Å legge seg i møkkete tøy er heller ikke bra. Har bestemt meg for at han skal få skifte sengetøy på senga selv denne ganger så får jeg håpe han kanskje lærer. Før har jeg skiftet på sengene selv når de har ligget i skitne klær men nå skal han få se hvor kjedelig det blir når han slurver sånn. Blir jo som å ha en unge til i hus.

Gjest hos oss

Du bør jo snakke med ham om det du er fortvilet over. men før det, bør du rolig tenke over hva som er viktig og hva som ikke er viktig.

For min egen del, så ville jeg reagert mest på det som

a) var farlig / skadelig for barna

og

B) det som jeg oppfattet for lite respekt for det arbeidet jeg vanligvis tok ansvaret for og eller som tydeliggjorde hvor lite av det daglige i familien han tar anvar for / initiativ til (men bare utfører på "kommando").

Hvis du legger det frem som at barna tar skade av at ikke de daglige rutinene ble fulgt en enkelt gang, så vil han ha helt rett i at det ikke stemmer, og så har du en dårlig sak, men bare virker masete.

Det er jo slik som kan skje i en helg eller ferie, og om det skjer på en hverdag en sjelden gang er det ikke farlig.

Tannpuss kommer inn underpkt a, det skal utføres hver dag, uansett om det er hverdag eller ferie, og særlig hvis barnet har kariesproblematikk, så skipper man ikke dette selv en dag hvor rutinene ellers ikke følges.

De andre tingene, kommer mer inn under pkt B). Hvis du tar alt ansvar / initiativ for at barna hver dag får et ok kosthold, ok hygiene og nok søvn, og at huset ser nokså ok ut, og han lar alt dette fare når du ikke er der og ikke sier nøyaktig hva som skal gjøres, så viser det mangel på respekt for at det du gjør er viktig.

Så da ville jeg bedt ham om å komme med forslag til hvordan han kan ta mer av ansvaret og initiativet for disse tingene i hverdagen, og at du i større grad overtar rollen som en som ufører ting / hjelper til, men ikke bestemmer når og hvordan. Slik at det blir mer likt. I såfall må du også godta noe av hans standard for hva som er bra nok mht kost / hygiene / søvn / ryddighet osv

Eller - hvis dere har (og ønsker) en mer tradisjonell arbeidsdeling, hvor du tar mest ansvar hjemme og han har en større forsørgerrolle, så kan du be om at han, for å vise respekt for den innsatsen du gjør til daglig, følger opp på en ordentlig måte når du for en gangs skyld ikke er hjemme.

Gjest Høstløv

Det er like ille hver gang. Dessuten ikke bar elitt skitten joggebukse, den var vedlig skitten. Tror ikke du skjønner problemet helt. Greit nok at de skal få gjøre det på sin måte men ikke på en måte som ikke dekker barnas grunneleggende behov. Da er det ikke snakk om å gjøre det på sin måte, da er det snakk om å sluntre unna. Barna trenger å bli lest for. De trenger tannhygiene for å unngå hull. De trenger nattøy for å unngå å fryse. Å legge seg i møkkete tøy er heller ikke bra. Har bestemt meg for at han skal få skifte sengetøy på senga selv denne ganger så får jeg håpe han kanskje lærer. Før har jeg skiftet på sengene selv når de har ligget i skitne klær men nå skal han få se hvor kjedelig det blir når han slurver sånn. Blir jo som å ha en unge til i hus.

''... så får jeg håpe han kanskje lærer. ''

Det er dette som er den grunnende feile holdningen, du har til mannen din. Du vil sette premissene og han skal lære av deg.

Jeg synes det virker litt som du behandler mannen din som et barn, jeg. At han MÅ gjøre ting slik du har bestemt, at det er du som har fasiten på hvordan ting skal gjøres, Det Eneste Rette.

Eks. barn MÅ ikke og TRENGER ikke å bli lest for hver eneste kveld...

Gjest sint og fortvilet

Jeg synes det virker litt som du behandler mannen din som et barn, jeg. At han MÅ gjøre ting slik du har bestemt, at det er du som har fasiten på hvordan ting skal gjøres, Det Eneste Rette.

Eks. barn MÅ ikke og TRENGER ikke å bli lest for hver eneste kveld...

Men noen oppgaver mener jeg er en selfølge. En må da først tenke på barna før en tenker på seg selv. SKal barna bli flinke å lese så må de leses for. Var det han som fikk bestemme så ble det jo ingen lesing. Normal hygiene synes jeg også er en selfølge. Det som er en selfølge og som er normalt i bra hjem er ingen selfølge for ham. Men for meg er det det. For meg kommer barna først. Men for ham så kommer han selv først så det er nok mye av forskjellen på oss to.

Annonse

Men noen oppgaver mener jeg er en selfølge. En må da først tenke på barna før en tenker på seg selv. SKal barna bli flinke å lese så må de leses for. Var det han som fikk bestemme så ble det jo ingen lesing. Normal hygiene synes jeg også er en selfølge. Det som er en selfølge og som er normalt i bra hjem er ingen selfølge for ham. Men for meg er det det. For meg kommer barna først. Men for ham så kommer han selv først så det er nok mye av forskjellen på oss to.

''Men noen oppgaver mener jeg er en selfølge. En må da først tenke på barna før en tenker på seg selv. SKal barna bli flinke å lese så må de leses for. Var det han som fikk bestemme så ble det jo ingen lesing. Normal hygiene synes jeg også er en selfølge. Det som er en selfølge og som er normalt i bra hjem er ingen selfølge for ham. Men for meg er det det. For meg kommer barna først. Men for ham så kommer han selv først så det er nok mye av forskjellen på oss to.''

Jeg har litt problemer med å forstå hvordan du tenker, for dere leser jo for barna til vanlig. Dette er snakk om en sjelden gang når du ikke er hjemme. Barna tar ikke skade av å ikke bli lest for el.l. denne kvelden.

At du mener han setter seg selv først "bare" fordi han dropper disse faste tingene akkurat denne kvelden, forstår jeg ikke helt.

Mulig det er mer som ligger bak her? Hvorfor fikk du barn med en som setter seg selv først?

Gjest umulig å vite

''Men noen oppgaver mener jeg er en selfølge. En må da først tenke på barna før en tenker på seg selv. SKal barna bli flinke å lese så må de leses for. Var det han som fikk bestemme så ble det jo ingen lesing. Normal hygiene synes jeg også er en selfølge. Det som er en selfølge og som er normalt i bra hjem er ingen selfølge for ham. Men for meg er det det. For meg kommer barna først. Men for ham så kommer han selv først så det er nok mye av forskjellen på oss to.''

Jeg har litt problemer med å forstå hvordan du tenker, for dere leser jo for barna til vanlig. Dette er snakk om en sjelden gang når du ikke er hjemme. Barna tar ikke skade av å ikke bli lest for el.l. denne kvelden.

At du mener han setter seg selv først "bare" fordi han dropper disse faste tingene akkurat denne kvelden, forstår jeg ikke helt.

Mulig det er mer som ligger bak her? Hvorfor fikk du barn med en som setter seg selv først?

''Mulig det er mer som ligger bak her? Hvorfor fikk du barn med en som setter seg selv først?''

Hvordan kunne hun vite det før de fikk barn sammen?

Tror mange menn er slik jeg...

''SKal barna bli flinke å lese så må de leses for. Var det han som fikk bestemme så ble det jo ingen lesing.''

Det er nok slik i de fleste familier, at man ikke har helt de samme prioriteringene.

Jeg er enig med deg i at det er viktig å lese for barna, og jeg gjør det stort sett hver kveld selv om de begynner å bli store. De elsker det, og jeg tror det gir flere positive effekter: Leseglede, kunnskap, nærhet bl.a.

Annenhver uke bor de hos sin far. Han leser aldri for dem. Men det er helt OK, for han gjør mye annet.

Han tar dem med på sykkelturer og fotballkamper. Før leggetid herjer han med dem, og de går til sengs glade og lattermilde :-). Jeg er glad for at jeg har mulighet til å lese for dem så ofte som jeg gjør, men aksepterer at faren har andre prioriteringer og ser at det han gjør også er verdifullt. Jeg tror at denne miksen tilfører dem noe som jeg ikke ville få til alene.

tzatziki1365380058

Det at barna ikke blir lest for en sjelden gang, betyr da ikke at de grunnleggende behovene ikke blir dekket. Er du forresten sikker på at barna TRENGER å bli lest for? Det er da i høyeste grad individuelt. En av våre ble masse lest for som liten, og hater bøker nå, mens den andre ikke ble lest for, og elsker å lese nå.

Grunnleggende behov er mat, varme, kjærlighet og klær. Det er ikke omsorgssvikt å ikke lese for en sjelden gang, når du er borte, eller å legge seg i en gørrskitten bukse en sjelden gang.

Det høres ut som om du vil ha alt på DIN måte, og forventer at mannen skal innrette seg etter dine regler.

Gjest sint og fortvilet

Det at barna ikke blir lest for en sjelden gang, betyr da ikke at de grunnleggende behovene ikke blir dekket. Er du forresten sikker på at barna TRENGER å bli lest for? Det er da i høyeste grad individuelt. En av våre ble masse lest for som liten, og hater bøker nå, mens den andre ikke ble lest for, og elsker å lese nå.

Grunnleggende behov er mat, varme, kjærlighet og klær. Det er ikke omsorgssvikt å ikke lese for en sjelden gang, når du er borte, eller å legge seg i en gørrskitten bukse en sjelden gang.

Det høres ut som om du vil ha alt på DIN måte, og forventer at mannen skal innrette seg etter dine regler.

Det jeg nevnte var ekspempler. Han legger de oså uten å vaske de. Ansikt og hender er heller ikke vasket. Jeg mener alt sånt er en selfølge. Oppvaksen står igjen. Ikke noe er gjort når jeg er borte, det er saken. BAre en rask lite tannpuss var alt som var gjort. Mat pleier de å be om nå¨r jeg er borte så det får jeg jo tro de fikk. Hans måte å gjøre det på er omsrogssvikt om det fikk holde på over tid. Derfor må jeg sterkt begrense det å være ute på kveldene og turnusjobb jeg hadde skjønte jeg fort jeg måtte slutte med.

Altså - jeg er enig med deg i at det bør være en viss standard på rutinene og ikke totalt anarki selv om du er borte. Men du skriver jo også at dere vanligvis ordner med ett barn hver etter alle kunstens regler, så det tyder jo på at han bare benytter anledningen til å la det skure for én gangs skyld når du er ute.

Mine to barn har levd med at jeg har vært borte minst én hverdagskveld i uka siden de var babyer. De har sluppet unna uten senskader - selv om denne dagen nok ofte fungerte som en "ekstralørdag" både med hensyn til kosthold, leggetid og aktiviteter (f.eks. film i stedet for høytlesning).

Jeg skjønner godt at du ikke liker det, på den annen side synes jeg noen av tingene er bagateller:

''Barna er 5 og 8 år. '' Da blir rutineavvik langt mindre skadelig enn om det f.eks. hadde dreid seg om bleiebarn som ikke ble skiftet på.

''Ene ungen hadde lagt seg med en skitten joggebukse som han hadde gått med hele dagen på skolen, inne og ute.''

Henger det ikke nattøy på badet eller noe sånt, slik at ungene ordner med det selv? En på 5 år glemmer vel ikke å ta på seg pysjen, så de må ha avtalt at dette var greit på en måte? Ingen barn tar skade av å sove i undertøy eller i joggebukse i mai måned hvis de har vanlig norsk sengetøy, men det ble kanskje litt rusk i senga?

''Vet ikke om de har fått noe særlig mat heller.''

Det klarer nok så store barn å si fra om. Hvis han er litt sløvere enn deg, tenker jeg de har benyttet anledningen til å være både sultne og tørste når de merket at det nærmet seg leggetid.

''Ikke hadde han lest for de på sengen heller slik vi pleier å gjøre hver kveld.''

Det har lite å si for leseferdighetene om dere leser hver eneste kveld eller nesten hver kveld.

Jeg synes godt du kan f.eks. spørre om bakgrunnen for at et av barna sov i skitten bukse. Men ikke slutt å forlate huset, barna er så store at du får heller overføre noen av "pliktene" til dem selv hvis det er så viktig. Og pass på at du ikke styrer så mye med dette (og andre ting) at ungene ender opp å være hos bare pappaen halvparten av tiden, da mister du enda mer av kontrollen.

Han kommer ikke til å endre seg.

Finn ut om du vil leve med det, eller om du vil få det enklere på egenhånd.

I dag har hun et problem en gang i måneden. Hvis hun går fra ham, får hun et problem minst annenhver helg og en kveld i uken - kanskje annenhver uke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...