Gjest Kristian Vemod Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Hei, for ca 3 år siden fikk jeg utført en hakeforstørring ved hjelp av silikonimplantat på Bunæsklinikken. Jeg fikk høre at jeg ikke ville merke noen ting etter en stund, men det stemte ikke i det hele tatt for min del. Jeg har slitt mye med stivhet i kjeven. Føles ikke ut som jeg klarer å gape like høyt som før inngrepet og det er strammere enn tidligere. Det dukker også opp litt udefinerte smerter i kjeveregionen ganske ofte. Kan sammenlignes litt med følelsen man har om man hadde tygget tyggegummi 12 timer i strekk eller når man har vært bedøvd hos tannlegen. Det er en litt nummen og bedøvd følelse. Underleppen henger også litt på ene siden, når jeg smiler, som gjør smilet mitt litt skjevt og det er litt irriterende. Alt dette påvirker taleevnen også og jeg merker at "s-lyder" er spesielt vriene. Det som er litt snodig er at det går litt i perioder. Noen ganger føles det ca. helt fint, men så dukker problemene opp igjen med stivhet, nummenhet osv. Ofte uten at jeg har gjort annet enn å se på tv. Jeg er jo mer fornøyd med utseende idag, men jeg hadde ikke sett for meg å ende opp med disse problemene i ettertid. Ble jo ikke forespeilet noe sånt. Jeg orker ikke tanken på å fjerne implantatet og måtte gå tilbake til slik jeg var før. Om man fjerner det igjen kan jo fortsatt komplikasjonene være der i tillegg at kjeven "faller". Uansett, hvorfor tror du at komplikasjonene kommer og går og hva kan eventuelt gjøres med dette? Jeg har lest at mentalnerven kan bli skadelidende. Er det mulig å finne ut av dette på noe vis, og kan man reparere mentalnerven? Jeg var hos Bunæs på kontroll noen måneder etter inngrepet og jeg forklarte noen av problemene da. Spesielt det med taleevnen. Han ba meg lukke øynene, så tok han på underleppen min og spurte om jeg kjente noe. Jeg hadde følelse i underleppa, så han sa bare at "ja, da er det anatomisk". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/364879-hakeimplantat/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr med Morten R Kveim, Plastisk kirurg Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Det er uklar sammenheng mellom felre av dine plager og hakeprotesen. Det viktigste er å vite at du har følelse i underleppen. Nervus mentalis står for denne, og da må den i hovedsak være i orden. Skjevhet når du smiler kan tenkes å henge sammen med nerve til underelppens muskulatur (nervus mandibularis), men dette er svært lite sannsynlig, medmindre du har en protese som går svært langt ut på sidene. Eventuelt kan det ifbm lsøning av muslkulatur ha blitt en asymmetrisk arrdannelse i muskelfestene. Følelse av stivhet og redusert gapeevne høres mer ut til å væree relatert til stressproblemer med kjeveledd/tyggemuskulatur i kinnene, og har neppe direkte sammenheng med operasjonen. Er du ytterligere i tvil, bør du avtale time til konsultasjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/364879-hakeimplantat/#findComment-3170269 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.