Gjest Mira Louise Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Hei! Jeg er en kvinne som akkurat har fylt 30 år, og som lurer på noe i forbindelse med menstruasjonen min. Jeg har aldri hatt noen spesielle problemer med mensen, da med tanke på at den alltid har kommet (og fremdeles kommer) presist hver 28.dag selv om jeg aldri har brukt p-piller. Jeg har heller ikke mye smerter bortsett fra den dagen jeg får den og som regel dagen etterpå. Imidlertid synes jeg det har endret seg litt de siste månedene, spesielt etter at jeg utsatte mensen en gang for 4 mnd siden og den ble ekstra kraftig første gang etter det. Jeg har aldri hatt spesielt mye blødninger og har fremdeles relativt lite (med det mener jeg at jeg bruker de minste tampongene og ikke trenger så veldig mange i løpet av en menstruasjon), og har som regel bare bruk for tamponger de 2-3 første dagene. Etter de 2-3 første dagene trenger jeg ikke tamponger/bind lenger fordi blødninger da KUN kommer når jeg går på toalettet. Er dette normalt?? Det er jo veldig praktisk, men jeg lurer på om det er noe galt med meg? Også siden jeg de siste 2 gangene jeg har hatt mensen ikke hatt spesielt vondt de første 2 dagene, men så 3. eller 4.dagen, da jeg kun begynner å blø under toalettbesøk, har jeg begynt å ha smerter i nedre del av magen. Det føles akkurat som om blodet "hoper seg opp", og at det å gå på toalettet gjør at blodet på en måte kommer ut. Etter 4.dagen har jeg som regel ikke vondt lenger. Jeg var nylig til min første underlivsundersøkelse, fordi jeg ikke debuterte seksuelt før jeg var 29, og nevnte det for fastlegen min men hun sa det nok ikke var noe uvanlig. Likevel lurer jeg på om det er noe galt, eller om det bare er mensen min som er sånn. Jeg lurer også på om mensen min kan ha forandret seg etter at jeg debuterte seksuelt første gang? Det jeg er redd for er at jeg har endometriose eller noe, og om jeg bør gå til videre gynekologundersøkelse? Samtidig så stemmer ikke symptomene med endometriose helt med meg heller, siden jeg aldri har særlig mye blødninger under mens. Men siden jeg går og bekymrer meg for dette, hadde det vært fin å få et svar på om jeg bekymrer meg unødvendig, eller om jeg bør få undersøkt. Jeg føler ikke at jeg har "vondt nok" på en måte til å gå til legen med det. Hilsen bekymret 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/364901-menstruasjonsm%C3%B8nster/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Jeg synes absolut ikke at du behøver å bekymre deg for de sparsomme blødninger. Det at du blør under toalettbesøk er sannsynligvis fordi blod som har samlet seg opp i skjeden presses ut. Sex kan ikke påvirke menstruasjonen, så det er tilfeldig sammenhang. Endometriose behøver du ikke å tenke på, diagnosen kan bare stilles ved undersøkelse i narkose hvor man titter inn i bukhulen, og det er det ikke grunn til hos deg. Hvis du hadde problem med å bli gravid eller andre symptomer, så kunne vurderingen være en annen, men utfra din beskrivelse synes jeg ikke at det er grunn til videre undersøkelse. Så ikke vær bekymret! Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/364901-menstruasjonsm%C3%B8nster/#findComment-3171282 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.