Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg er gravid i uke 35+3, og de siste 3-4 dagene har jeg hatt VONDE "stikkinger/ilinger" oppover fødselskanalen eller deromkring.(ikke bekkenløsningsvondt). For to dager siden, da jeg hadde mest vondt, hadde jeg en bitteliten blødning om kvelden(flekken var på størrelse med en ert og var brunlig. Holdt toalettpapir mot skjedeåpningen etterpå og fikk et par veldig små flekker på papiret med rødt friskt blod). Kan dette ha noe sammenheng med de vonde ilingene, og hva kommer dette av? Kan det være skadelig å ha samleie? Dette er mitt 3. svangerskap og fødsel, har ikke opplevd det før.

En annen ting; på ultralyd i uke 18 sa legen at morkaken lå foran fosteret (det var derfor jeg ikke hadde kjent bevegelser ennå). Er dette det samme som forliggende morkake der barnet må forløses med keisersnitt?

Håper du kan svare meg!

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36494-stikkinger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

For å ta det siste først: Legen din mente helt sikkert ikke at du hadde forliggende morkake, noe som kan umuliggjøre en normal, vaginal fødsel. Morkaken kan ligge foran på livmoren og det lille barnets spark vil ikke oppdages av mor, siden det er morkaken som tar i mot støtene. Dette er helt normal. Regner med at du har kjent rikelig med liv etter dette.

Det du kjenner i skjeden kan godt være et resultat av at livmorhalsen gjennomgår en viss modning. Det vonde kan være modningsrier, som er det samme som kraftige kynnere. Det skjer på denne tiden. At du fikk litt brunlig blod på toalettpapiret kommer sikkert av at livmorhalsen kan ha åpnet seg litt og litt gammelt blod har kommet ut. At du fikk et par dråper friskt blod i tillegg behøver du ikke legge så mye vekt på. Det viktigste er at du ikke begynner å blø mer. Blødninger skal alltid tas alvorlig, selv om noen dråper anses som ufarlig og helt normalt. Det er ikke skadelig å ha samleie, men enkelte opplever nettopp slike sporblødninger etterpå. Dette fordi livmorhalsen har litt skjørere blodkar i svangerskapet og støt fra penis kan forårsake at et av disse kan sprekke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36494-stikkinger/#findComment-139865
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...