Gjest kr34 Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 I juni 2009 fikk jeg et lite slag på nesen, nesen var vond når noe kom i berøring med den (nesebeinet). Etter noen måneder (oktober 2009) fikk jeg en klump på venstre side opp mot øyekroken. Klumpen vokste og ble ond, og legevakten stakk hull på den i 29. oktober 2010, stort kutt og mye klemming samt Dalacinkur. I slutten av desember begynte det å komme en klump på høyre side, den fikk jeg hull på i januar og det kom ut talg. Problemet er at det nå er 2 store hull på nesen som ikke gror, men vesker seg. Jeg har tatt hudprøve som viser at jeg ikke har noen sykdom. Jeg har også hatt en 6 ukers kur på Tetralysal uten virkning, bare tørr hud og maveproblem. Legen mener jeg må ta en lang kur med Isotretinoin, noe jeg har problemer med pga. andre helseproblemer: eksem m/ ekstrem tørr hud, mave-, tarm-, spiserørsproblem. Og i tillegg veldig deppa. Det er ikke forsøkt lokal behandling, krem. Dalacin hadde noe virkning, Tetralysal hadde ingen, ting forverret seg. Rosacea er noe som de tror at jeg har, men jeg har ikke og har ikke hatt ”kviseproblemer”, rødming, har ikke lys hud og tåler sol meget godt, så jeg stiller meg tvilende. Så mitt spørsmål er: Kan jeg få reparert hullene på nesen, kirurgisk eller med laser? Den gangen legevakten kuttet hull, kan det være da dette spredde seg? Tilstand nå: nesen er blitt dobbelt så bred der brillene mine skulle ha sittet, nedenfor er den normal. Den er fortsatt ømfintlig for berøring. Finnes det et bedre tilbud/ utredning i 2011? Mann over 60, nordisk rase 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/364949-talgklumper-p%C3%A5-nesen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Hei ! Slik du beskriver det er det spørsmål om du har en form for dyp acne, rosacea eller atheromer. Dersom det er det siste som er talgcyster uten spesiell betennelse, bør de fjernes kirurgisk. Har du rosacea med tendens til neseforstørrelse , bør du ha tetracyclin samt kanskje laser behandling . Dersom det er en dyp kviseform kan det hende Isotretinoin kan være det beste for huden , men kanskje ikke for deg. De er nok best at du blir undersøkt av en hudlege som har erfaring med disse tilstandene, laser og kirurgi før man bestemmer hva slags behandling som kan være best for deg . Mvh Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/364949-talgklumper-p%C3%A5-nesen/#findComment-3170810 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.