Gå til innhold

Hvor mange timer norsk og matte?


Anbefalte innlegg

Gjest Datteren min

Jeg er litt grønn på det med skole nå til dags... Jeg bare lurer på hvordan skoledagen til elever på 1. og 2. trinn er nå. Har de delt opp timene i fag eller tar de det litt som det kommer? Har de et fast antall timer i f.eks. norsk? Hvor mange timer i uka eventuelt og varierer dette fra skole til skole?

Håper det finnes noen med litt mer erfaring :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/364990-hvor-mange-timer-norsk-og-matte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prust

Jeg har ei i første klasse. De starter 8.30 hver dag, og holder på til 13.30 hver dag. De har fast antall timer i de ulike fagene, og det er ganske mye de skal gjennom i løpet av første klasse, synes jeg. Merker stor forskjell nå ift da eldstemann gikk i første for fem år siden.

Vi er veldig fornøyd med skolen, synes de er flinke til å øve inn både bokstaver og tall og andre ting :-)

Madelenemie

Jeg har ei i første klasse. De starter 8.30 hver dag, og holder på til 13.30 hver dag. De har fast antall timer i de ulike fagene, og det er ganske mye de skal gjennom i løpet av første klasse, synes jeg. Merker stor forskjell nå ift da eldstemann gikk i første for fem år siden.

Vi er veldig fornøyd med skolen, synes de er flinke til å øve inn både bokstaver og tall og andre ting :-)

Hei!

Hos oss varierer det en del fra uke til uke fordi de kan ha prosjektarbeide.

Men de skal lære mye det første året, tall og mengdeforståelse skal på plass, addisjon og subtraksjon også.

I norsk skal de lære å lese det første skoleåret dette kaller de leseforberedelse og mange foreldre fortviler har jeg hørt da barna kommer i andre klasse og ikke kanskje har lært å lese.

Fordi foreldre ikke trodde de skulle lære dette i første klasse, men det skal de egentlig. Ofte trenger barna bare litt hjelp på veien fordi de er veldig lærelystne i denne tiden.

Min datter har lett for å lese, men har i blant lyst til å gjøre helt andre ting, men nå begynner hun å skjønne at det er en rutine som sier først lekser så lek.

Min sønn i tredje må feks beherske alle de fire regnearter godt, han må kunne gjenkjenne ganske avanserte mønstre også slik som feks tall der det veksler i et vist mønster mellom 1, 2 og 4 i mengdeforskjell. En mor sa til meg at hennes barn ikke hadde mulighet til slike vanskelige oppgaver da sa jeg til henne, " dere må bare trene mer til han forstår måten å tenke på", det er ikke alltid mer som skal til disiplin og øvelse.

Min datter fikk noen slike vanskelige oppgaver nå i første klasse, hun tok dem alle, men selv ble jeg overrasket over vanskelighetsgraden, for jeg husker ikke at vi hadde slikt da jeg gikk på skolen.

Hei!

Hos oss varierer det en del fra uke til uke fordi de kan ha prosjektarbeide.

Men de skal lære mye det første året, tall og mengdeforståelse skal på plass, addisjon og subtraksjon også.

I norsk skal de lære å lese det første skoleåret dette kaller de leseforberedelse og mange foreldre fortviler har jeg hørt da barna kommer i andre klasse og ikke kanskje har lært å lese.

Fordi foreldre ikke trodde de skulle lære dette i første klasse, men det skal de egentlig. Ofte trenger barna bare litt hjelp på veien fordi de er veldig lærelystne i denne tiden.

Min datter har lett for å lese, men har i blant lyst til å gjøre helt andre ting, men nå begynner hun å skjønne at det er en rutine som sier først lekser så lek.

Min sønn i tredje må feks beherske alle de fire regnearter godt, han må kunne gjenkjenne ganske avanserte mønstre også slik som feks tall der det veksler i et vist mønster mellom 1, 2 og 4 i mengdeforskjell. En mor sa til meg at hennes barn ikke hadde mulighet til slike vanskelige oppgaver da sa jeg til henne, " dere må bare trene mer til han forstår måten å tenke på", det er ikke alltid mer som skal til disiplin og øvelse.

Min datter fikk noen slike vanskelige oppgaver nå i første klasse, hun tok dem alle, men selv ble jeg overrasket over vanskelighetsgraden, for jeg husker ikke at vi hadde slikt da jeg gikk på skolen.

Jeg husker min fikk lekse i første klasse om å lese om vikinger på Internett og skrive et lite sammendrag og da hadde han gått 3 mnd på skolen. Jeg tror ikke vi kan sammenligne private skoler med vanlige skoler. Jeg husker jeg skrev om det her til og med.

Knis, og så kom han hjem og fortalte at St Fransiscus var så snill at han gav bort alle klærne sine, til og med trusa og da kom han til paven og han var overbevist om at det var pga trusa.

Madelenemie

Jeg husker min fikk lekse i første klasse om å lese om vikinger på Internett og skrive et lite sammendrag og da hadde han gått 3 mnd på skolen. Jeg tror ikke vi kan sammenligne private skoler med vanlige skoler. Jeg husker jeg skrev om det her til og med.

Knis, og så kom han hjem og fortalte at St Fransiscus var så snill at han gav bort alle klærne sine, til og med trusa og da kom han til paven og han var overbevist om at det var pga trusa.

:)

ja men denne private skolen sier de følger norsk lærerplan, det er jo den vi får utlevert eller som ligger på fronter.

Annonse

Madelenemie

Jeg husker min fikk lekse i første klasse om å lese om vikinger på Internett og skrive et lite sammendrag og da hadde han gått 3 mnd på skolen. Jeg tror ikke vi kan sammenligne private skoler med vanlige skoler. Jeg husker jeg skrev om det her til og med.

Knis, og så kom han hjem og fortalte at St Fransiscus var så snill at han gav bort alle klærne sine, til og med trusa og da kom han til paven og han var overbevist om at det var pga trusa.

Hei!

Min datter i første klasse har også fått skrivelekser på samme skole:)

derfor overrasker det meg litt at en del foreldre ikke tror det når barna får lekse i andre klasse: "les fra side 10 til side 13 og skriv et sammendrag", men mange blir nettopp overrasket.

Hei!

Min datter i første klasse har også fått skrivelekser på samme skole:)

derfor overrasker det meg litt at en del foreldre ikke tror det når barna får lekse i andre klasse: "les fra side 10 til side 13 og skriv et sammendrag", men mange blir nettopp overrasket.

De forventer mye mer av elevene enn på vanlig skole, jeg har to store som har hatt mye mindre lekser enn minstemann. Men nå har jeg to unger med dysleksi og det har gjort det kjempeslitsomt for han på privatskolen. Eldstemann lærte å lese da han fyllte 5 år så jeg trodde at det var slik det skulle være.

Minstemann fikk hjelp på skolen å gjøre lekser, det ble for mye for meg å sitte i flere timer hver dag med en unge som ikke forsto noe og bare gråt og gråt og ble sinna og frustrert. Jeg fikk nesten nervesammenbrudd og det gjorde han også.

Gjest prust

Hei!

Hos oss varierer det en del fra uke til uke fordi de kan ha prosjektarbeide.

Men de skal lære mye det første året, tall og mengdeforståelse skal på plass, addisjon og subtraksjon også.

I norsk skal de lære å lese det første skoleåret dette kaller de leseforberedelse og mange foreldre fortviler har jeg hørt da barna kommer i andre klasse og ikke kanskje har lært å lese.

Fordi foreldre ikke trodde de skulle lære dette i første klasse, men det skal de egentlig. Ofte trenger barna bare litt hjelp på veien fordi de er veldig lærelystne i denne tiden.

Min datter har lett for å lese, men har i blant lyst til å gjøre helt andre ting, men nå begynner hun å skjønne at det er en rutine som sier først lekser så lek.

Min sønn i tredje må feks beherske alle de fire regnearter godt, han må kunne gjenkjenne ganske avanserte mønstre også slik som feks tall der det veksler i et vist mønster mellom 1, 2 og 4 i mengdeforskjell. En mor sa til meg at hennes barn ikke hadde mulighet til slike vanskelige oppgaver da sa jeg til henne, " dere må bare trene mer til han forstår måten å tenke på", det er ikke alltid mer som skal til disiplin og øvelse.

Min datter fikk noen slike vanskelige oppgaver nå i første klasse, hun tok dem alle, men selv ble jeg overrasket over vanskelighetsgraden, for jeg husker ikke at vi hadde slikt da jeg gikk på skolen.

Jeg tror du har rett i det med å øve på å forstå hvordan man skal tenke. Den eldste jenta mi sleit veldig med matte i 1., 2. og 3. klasse. Nå i 4. har det løsnet veldig, og det går mye på at hun nå forstår mer av tankegangen i matematikk, hvordan spørsmålene stilles og hvordan hun skal tenke.

Jeg ble imidlertid imponert over førsteklassingen min i morges. Hun så på klokka da vi spiste frokost (klokka var da 7.40), og så sa hun: "Nå er det 6 timer til jeg er ferdig på skolen". Og det stemte!

Hun på snart ti år har slitt med å forstå klokka, men det går sånn tålig nå. Lillesøster tar henne nok snart igjen på akkurat dette området....

Hvordan gjør dere det i forhold til dersom yngre søsken tar igjen eldre søsken på noen områder? Blir det sårt for den eldste da?

Madelenemie

Jeg tror du har rett i det med å øve på å forstå hvordan man skal tenke. Den eldste jenta mi sleit veldig med matte i 1., 2. og 3. klasse. Nå i 4. har det løsnet veldig, og det går mye på at hun nå forstår mer av tankegangen i matematikk, hvordan spørsmålene stilles og hvordan hun skal tenke.

Jeg ble imidlertid imponert over førsteklassingen min i morges. Hun så på klokka da vi spiste frokost (klokka var da 7.40), og så sa hun: "Nå er det 6 timer til jeg er ferdig på skolen". Og det stemte!

Hun på snart ti år har slitt med å forstå klokka, men det går sånn tålig nå. Lillesøster tar henne nok snart igjen på akkurat dette området....

Hvordan gjør dere det i forhold til dersom yngre søsken tar igjen eldre søsken på noen områder? Blir det sårt for den eldste da?

Hei!

Jeg har fokusert på at man er flink ofte på ulike områder.

Men at også interesse spiller inn og evnen til å arbeide hardt med det som er vanskelig, og ikke gi etter for andre lyster i øyeblikket.

Vår ene sønn blir av andre sagt og sett på som den superintelligente nerden i familie, dette kan til tider irritere meg, både fordi de andre barna hører på og fordi jeg er ikke sikker på at det er sånn.

Han er samtidig den som jobber svært hardt og disiplinert med andre fag, bryr seg mindre med det sosiale og har skole som sin store interesse, samt vil være best.

To andre barn må jeg mase mere på, følge opp, snakke med om viktigheten av gode karakterer, de jobber derfor med mål som:

Jeg skal inn på Katedralskolen og Foss og må derfor gjøre det bra, men de trenger litt mer press enn han ene.

De er svært musikalske de to, de har også gode evner innenfor naturfag, men de bruker langt mere tid på musikk og øving, der viser de stort talent og evne til hardt arbeide og utholdenhet.

Jeg sier ofte til min datter at hadde du jobbet like hardt som lillebror med matematikk hadde du vært like god, men hun er litt mer lat og har sin særinteresse innenfor musikk og øver ca 3 timer hver dag fra hun kommer hjem.

Jeg syns derfor man må fokusere på at alle barn er flinke, men at man ofte har interesser innenfor forskjellige områder.

:)

Gjest prust

Hei!

Jeg har fokusert på at man er flink ofte på ulike områder.

Men at også interesse spiller inn og evnen til å arbeide hardt med det som er vanskelig, og ikke gi etter for andre lyster i øyeblikket.

Vår ene sønn blir av andre sagt og sett på som den superintelligente nerden i familie, dette kan til tider irritere meg, både fordi de andre barna hører på og fordi jeg er ikke sikker på at det er sånn.

Han er samtidig den som jobber svært hardt og disiplinert med andre fag, bryr seg mindre med det sosiale og har skole som sin store interesse, samt vil være best.

To andre barn må jeg mase mere på, følge opp, snakke med om viktigheten av gode karakterer, de jobber derfor med mål som:

Jeg skal inn på Katedralskolen og Foss og må derfor gjøre det bra, men de trenger litt mer press enn han ene.

De er svært musikalske de to, de har også gode evner innenfor naturfag, men de bruker langt mere tid på musikk og øving, der viser de stort talent og evne til hardt arbeide og utholdenhet.

Jeg sier ofte til min datter at hadde du jobbet like hardt som lillebror med matematikk hadde du vært like god, men hun er litt mer lat og har sin særinteresse innenfor musikk og øver ca 3 timer hver dag fra hun kommer hjem.

Jeg syns derfor man må fokusere på at alle barn er flinke, men at man ofte har interesser innenfor forskjellige områder.

:)

Takk for svar. Jeg er enig med deg i at en må bygge opp selvtilliten hos alle barna på de ulike tingene de er sterke på. Men også presse dem litt i å yte når de inntar en mer lat modus ;-)

Vi har en som er sterk på både skolefag, musikk, idrett og den sosiale biten - ei som har hatt litt vanskeligheter med matte, men som er veldig flink i språk og kreative ting (hun sa i går at hun kanskje ville bli designer!) og litt trøbbel sosialt - og ei som er sånn midt på treet på det meste, men flink i matte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...