Gå til innhold

Blødning utenom menstruasjon.

Anbefalte innlegg

Gjest Kvinne 34 år

Hei! Jeg er en kvinne på 34 år, som har prøvd å bli gravid i 2 år, uten positivt resultat. Har et barn fra før, på 2 1/2 år. Vart endelig gravid igjen for noen måneder siden, men hadde en MA i mars, da jeg var 7 uker på vei. Fikk Cytotec, for å få i gang aborten. Blødningen etter den medisinske aborten stoppet når den skulle. Var da til gynekolog, og fikk tatt UL av livmor og eggstokker. Alt så fint ut, og det var ingen rester igjen i livmoren. 4 uker etter aborten, fikk jeg mensen tilbake. Menstruasjonen var litt kraftigere enn normalt, noe jeg fikk høre at var vanlig. Mensen varte vel i ca 7 dager. På dag 14 i syklusen fikk jeg positiv eggløsningstest, og samme dagen oppdaget jeg en del rødt, friskt blod inni eggløsningsslimet. Dette fortsatte hver dag, i en hel uke i strekk. Blødde litt hver dag. Innimellom var det rødt friskt blod, inni blankt slim. Og innimellom var det rosafarget utflod. Så blødde jeg ingenting siste uka før mensen kom igjen, og det var en helt normal menstruasjon. Denne menstruasjonen (som er 2. mens etter aborten), varte også i 7 dager - men jeg blødde ikke fullt så mye som ved forrige mens. En helt normal mens, slik den pleier å være. Problemet er bare at dagen etter at mensen var helt over, så oppdaget jeg igjen rødt blod iblandet blankt slim. Og da var jeg bare på dag 8 i syklusen! Først i dag er jeg på dag 14 i syklusen, og har fått positiv eggløsningstest. Men jeg har blødd litt hver dag denne syklusen. Og i dag, når jeg fikk positiv EL-test, så kom det mer blod enn de andre dagene. Alt slimet som kom ut (og det var en del), var helt rødt. Jeg synes dette er ekkelt og skummelt! Jeg har aldri noen gang før blødd, utenom når jeg har mensen. Har aldri hatt noen som helst slags blødningsforstyrrelser. Jeg spotter heller aldri i dagene før mensen, og har aldri hatt eggløsningsblødning. Så dette er ikke normalt for meg! Jeg håper jo på at det bare er en eller annen slags hormonforstyrrelse etter den medisinske aborten i mars, og at det ordner seg av seg selv. Men samtidig synes jeg det virker litt rart. For jeg har vanlig mens til fast tid hver syklus, og får positive eggløsningstester når jeg skal, midt i syklusen. Hva kan dette være?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365076-bl%C3%B8dning-utenom-menstruasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er med stor sannsynlighet ikke hormonforstyrrelse i og med at du har normale menstruasjoner og eggløsning. Slimet tyder på ’eggløsningsslim’, det kommer noen dager før eggløsning, men det stopper vanligvis opp når eggløsningen er overstått. Dette slimet kan være lett blodig. Det kan også komme blødning fra ytre delen av livmorhalsen pga rikelig med kjertelslimhinne (det som betegnes ’ektopi’) og som er helt normalt. I og med at du ikke har denne blødningen hele tiden, synes jeg at du kan se det an. Hvis det fortsetter eller øker, bør du få legen til å se på deg. Er det grunn til å ta eggløsningstester hver måned? Hvis dere har samleie 2-3 ganger per uke, treffer dere de fruktbare dager som er seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen. Lykke til, vennlig hilsen Mette M Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...