Sommerbris Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Som mange her inne vet, har det vært mye krøll med kjæresten og meg.. -Men vi velger å prøve igjen og igjen. Vi har bestilt oss ferie sammen til sommeren. I går, derimot, fikk jeg det over meg, at det sikkert kom til å bli mye krøll med ungene på ferien. Han har et og jeg har to. Hans og min yngste er like gamle. Vi er ulike i synet på bl.a legging. Min trenger mye søvn, hans trenger mye mindre. Så, i går fikk jeg hetta, og sa jeg var usikker på om det var rett av oss å reise på tur sammen likevel. Sa jeg ikke orket en ferie med trøtt barn, fordi min må være oppe like lenge som hans (ungene instisterer på at alt skal være LIKT). Han var ikke villig til å putte sin 6-åring i seng til 20.30-21.00, men hang seg på meg, og vi har valgt å reise hver for oss. Sånn er det med alt. Er jeg hysterisk dum som ser "problemer" i alt? Jeg er frustrert. Der andre fyller sammen - med barn på hver sin kant fra før, kan ikke vi engang feriere sammen. Planene om å flytte sammen har jeg skrinlagt. Ser for mye usikkerhet og problemer der også. Hva skal jeg gjøre? Vi har det fint når vi har det fint, men når hverdagen med barn etc innhenter oss, begynner jeg å slite. Trenger råd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365119-ferie-med-kj%C3%A6resten-hjeelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugga Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Fyller sammen? Det var vel en trykkfeil, vel? ;-) Hva med å møtes på halvveien? Når man skal leve i et parforhold må man ofte kompromisse. Dine barn legger seg litt senere enn vanlig og hans barn legger seg litt tidligere enn vanlig. Jeg tenker at det ikke er så farlig om de legger seg litt senere enn vanlig når det er ferie, så lenge rutinene fungerer greit i hverdagen? Jeg kjenner ikke forhistorien, eller hva dere har slitt med tidligere, siden jeg har vært borte fra DOL i noen år nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365119-ferie-med-kj%C3%A6resten-hjeelp/#findComment-3172742 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 ''Der andre fyller sammen '' Morsom skrivefeil. Flytter sammen, ikke sant? Min eldste, som også trengte mye søvn, begynte å bli i stand til å "ta igjen" litt morgenen etter (evt. morgenen etter der igjen), hvis hun var oppe lenger enn vanlig, da hun var seks år. Kanskje minsten din også kommer til det stadiet snart? Det går jo an å prøve det i en ferie, selv om det ikke funker når alle skal på jobb og skole? Jeg har ingen erfaring med problematikken rundt dine og mine, så det vil jeg ikke gi råd om. Men akkurat i ferien kunne det vel gå an å lage noen kompromisser - selv om du er "strengest" ellers, kan dere jo gå tilbake til hverdagen etterpå. Ligger det dypere ting bak, blir det jo vanskeligere. Men jeg er vokst opp med et naziregime rundt leggetider, så jeg har litt symp for barn som insisterer på noen unntak på dette iblant... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365119-ferie-med-kj%C3%A6resten-hjeelp/#findComment-3172749 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerbris Skrevet 26. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2011 Fyller sammen? Det var vel en trykkfeil, vel? ;-) Hva med å møtes på halvveien? Når man skal leve i et parforhold må man ofte kompromisse. Dine barn legger seg litt senere enn vanlig og hans barn legger seg litt tidligere enn vanlig. Jeg tenker at det ikke er så farlig om de legger seg litt senere enn vanlig når det er ferie, så lenge rutinene fungerer greit i hverdagen? Jeg kjenner ikke forhistorien, eller hva dere har slitt med tidligere, siden jeg har vært borte fra DOL i noen år nå. FLYTTER sammen skal det være ;o) Jeg forsøkte med å si at "vi kan jo gi og ta" i forhold til leggetider i ferien. Han svarte ikke på dette, men synes barn, i ferie, skal få lov til å drive på oppe/ute utover kvelden.. Ergo blir klokka både ti og elleve... er jeg redd. Hun legger seg jo 21-21.30 når hun skal på skolen og min senest kl 2000. Jeg er ikke redd for å la min være lenger oppe, men ikke til 22-2230. Da blir dagene vonde for alle etterhvert, fordi di ikke sover lengre om morgenen... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365119-ferie-med-kj%C3%A6resten-hjeelp/#findComment-3172792 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 ''Sa jeg ikke orket en ferie med trøtt barn, fordi min må være oppe like lenge som hans (ungene instisterer på at alt skal være LIKT). Han var ikke villig til å putte sin 6-åring i seng til 20.30-21.00, men hang seg på meg, og vi har valgt å reise hver for oss.'' Ungene bestemmer ikke, selv om de insisterer aldri så mye. Hvor gammelt er hans barn? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365119-ferie-med-kj%C3%A6resten-hjeelp/#findComment-3172794 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 FLYTTER sammen skal det være ;o) Jeg forsøkte med å si at "vi kan jo gi og ta" i forhold til leggetider i ferien. Han svarte ikke på dette, men synes barn, i ferie, skal få lov til å drive på oppe/ute utover kvelden.. Ergo blir klokka både ti og elleve... er jeg redd. Hun legger seg jo 21-21.30 når hun skal på skolen og min senest kl 2000. Jeg er ikke redd for å la min være lenger oppe, men ikke til 22-2230. Da blir dagene vonde for alle etterhvert, fordi di ikke sover lengre om morgenen... ''Jeg forsøkte med å si at "vi kan jo gi og ta" i forhold til leggetider i ferien. Han svarte ikke på dette, men synes barn, i ferie, skal få lov til å drive på oppe/ute utover kvelden.. Ergo blir klokka både ti og elleve... er jeg redd. '' Redd jeg må si at varselklokker ringer her med tanke på fremtidig samboerskap. Er han ikke beredt på å samarbeide og finne felles løsninger når det gjelder barna? ''Hun legger seg jo 21-21.30 når hun skal på skolen og min senest kl 2000. Jeg er ikke redd for å la min være lenger oppe, men ikke til 22-2230. Da blir dagene vonde for alle etterhvert, fordi di ikke sover lengre om morgenen...'' Kjenner igjen dette fra mine barn. Men jeg/vi har i enkelte situasjoner klart å bearbeide dem på forhånd og få dem til å legge seg tidligere enn enkelte andre barn på samme alder. Vil det være mulig, eller er de for mye inne på "likt for alle"-sporet? Evt. kan man lokke med et eller annet for å få det til... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365119-ferie-med-kj%C3%A6resten-hjeelp/#findComment-3172797 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Erfaringmeddette Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 At dere gidder ! N'te tråd om samme greia. Hvordan ville DU som barn likt å bli tvunget sammens med noen du ikke går sammens med ? Ta ferie sammens med dine barn, og så tar han ferie sammens med sine. Og så bruker dere ferien til å tenke gjennom fortsettelsen på livet... Harde ord, men likevel relevante i denne saken - også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365119-ferie-med-kj%C3%A6resten-hjeelp/#findComment-3172800 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerbris Skrevet 26. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2011 ''Sa jeg ikke orket en ferie med trøtt barn, fordi min må være oppe like lenge som hans (ungene instisterer på at alt skal være LIKT). Han var ikke villig til å putte sin 6-åring i seng til 20.30-21.00, men hang seg på meg, og vi har valgt å reise hver for oss.'' Ungene bestemmer ikke, selv om de insisterer aldri så mye. Hvor gammelt er hans barn? Hans barn er 6 år. Mitt et år eldre, og synes det er mektig urettferdig at hun må legge seg før en 6-åring. De har ulikt behov for søvn og der hans blir stille når hun blir trøtt, blir mine sure og grinete, og da blir det heller ukoselig. Vi ble enige om å feriere hver for oss i går. I dag spurte jeg om vi ikke kunne prøve, men da svarte han at "jeg blir usikker når du sier du er usikker, så vi får ta ferien hver for oss denne gangen". Vel, da blir det til det. Synes jo det er merkelig at han ikke kan prøve å samarbeide litt.. Vel, vi er ulike. Der hans barn får bytte pålegg på brødskiva som det vil, får mine ikke osv.. blir konflikter pga "urettferdighet" av slikt... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365119-ferie-med-kj%C3%A6resten-hjeelp/#findComment-3172803 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerbris Skrevet 26. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2011 At dere gidder ! N'te tråd om samme greia. Hvordan ville DU som barn likt å bli tvunget sammens med noen du ikke går sammens med ? Ta ferie sammens med dine barn, og så tar han ferie sammens med sine. Og så bruker dere ferien til å tenke gjennom fortsettelsen på livet... Harde ord, men likevel relevante i denne saken - også. Tror ikke jeg har skrevet noen tråd om akkurat dette før vel? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365119-ferie-med-kj%C3%A6resten-hjeelp/#findComment-3172804 Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Du er ikke hysterisk! Du er forutseende som av erfaring vet hvilke irritasjonsmomenter som kan oppstå, og du prøver å komme dem i forkjøpet. Men det er allikevel dumt å ta problemene på forskudd, og kanskje la denne ene tingen med ungenes leggetid, være nok til å spolere / avlyse hele ferien for dere. Slik jeg ser det, så ville ikke hovedproblemet vært at ungene ble trøtte, (de har tross alt ferie, og kan hvile på dagtid hvis de trenger det) for meg ville det vært et større problem at det ble minimalt med "voksentid" om kvelden hvis jeg hadde småbarn oppe helt til kl 23! Da ville jeg blitt frustrert og lei av å ikke kunne nyte noen kveldstimer alene sammen med kjæresten min mens jeg hadde ferie. Når man har såpass små barn som dere, synes jeg det er deilig med noen små pauser fra foreldrerollen når barna er i seng og "roen senker seg". Kanskje du når lettere inn til kjæresten din hvis du bruker dette som argument? heller enn at datteren din blir trøtt og uopplagt? Jeg skjønner godt problematikken med "dine og mine" barn. Men med tanke på at de er såpass jevnaldrende burde jo forutsetningene ligge tilrette for at barna har noe felles. Og da høres jo litt stusselig ut hvis du/dere ikke engang "tar sjansen" på å ha en ferie sammen av og til. Da er kanskje ikke forholdet liv laga på lang sikt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365119-ferie-med-kj%C3%A6resten-hjeelp/#findComment-3172812 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerbris Skrevet 26. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2011 Du er ikke hysterisk! Du er forutseende som av erfaring vet hvilke irritasjonsmomenter som kan oppstå, og du prøver å komme dem i forkjøpet. Men det er allikevel dumt å ta problemene på forskudd, og kanskje la denne ene tingen med ungenes leggetid, være nok til å spolere / avlyse hele ferien for dere. Slik jeg ser det, så ville ikke hovedproblemet vært at ungene ble trøtte, (de har tross alt ferie, og kan hvile på dagtid hvis de trenger det) for meg ville det vært et større problem at det ble minimalt med "voksentid" om kvelden hvis jeg hadde småbarn oppe helt til kl 23! Da ville jeg blitt frustrert og lei av å ikke kunne nyte noen kveldstimer alene sammen med kjæresten min mens jeg hadde ferie. Når man har såpass små barn som dere, synes jeg det er deilig med noen små pauser fra foreldrerollen når barna er i seng og "roen senker seg". Kanskje du når lettere inn til kjæresten din hvis du bruker dette som argument? heller enn at datteren din blir trøtt og uopplagt? Jeg skjønner godt problematikken med "dine og mine" barn. Men med tanke på at de er såpass jevnaldrende burde jo forutsetningene ligge tilrette for at barna har noe felles. Og da høres jo litt stusselig ut hvis du/dere ikke engang "tar sjansen" på å ha en ferie sammen av og til. Da er kanskje ikke forholdet liv laga på lang sikt? Jeg sa til ham i går, at å sitte oppe med 6-åringer til klokka 22-23 om kvelden, uten voksentid, ville gjøre meg små-sprø. Han ser ikke dette og svarte bare at " da får vi bare feriere hver for oss.. Kommer ikke til å legge henne kl. 8 i ferien". Var jo ikke det jeg sa vi måtte gjøre da.. men ikke så seint som kl 22... Prøvde å si det til ham i dag, at vi burde prøve å ta denne ferien, men da ville han ikke.. Så nå reiser jeg og barna mine alene, og han med sitt og si mor.. slik blir det visst. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365119-ferie-med-kj%C3%A6resten-hjeelp/#findComment-3172816 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Hans barn er 6 år. Mitt et år eldre, og synes det er mektig urettferdig at hun må legge seg før en 6-åring. De har ulikt behov for søvn og der hans blir stille når hun blir trøtt, blir mine sure og grinete, og da blir det heller ukoselig. Vi ble enige om å feriere hver for oss i går. I dag spurte jeg om vi ikke kunne prøve, men da svarte han at "jeg blir usikker når du sier du er usikker, så vi får ta ferien hver for oss denne gangen". Vel, da blir det til det. Synes jo det er merkelig at han ikke kan prøve å samarbeide litt.. Vel, vi er ulike. Der hans barn får bytte pålegg på brødskiva som det vil, får mine ikke osv.. blir konflikter pga "urettferdighet" av slikt... Ja, det er mye det kan bli problemer av og det er nok en del par som undervurderer hvilke utfordringer man kan få når man ferierer sammen eller evt. flytter sammen, når det er flere barn involvert/å forholde seg til. Jeg synes det er litt rart at han overhodet ikke vil være med på å jenke seg til på noen måte. Da tror jeg kanskje det er bedre at dere får gode ferier hver for dere, enn at dere risikerer at hele ferien blir et j.... styr hvis dere ferierer sammen. Jeg ville nå syntes det var litt deilig å få ungene i seng i nogenlunde normal tid, selv i ferien. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365119-ferie-med-kj%C3%A6resten-hjeelp/#findComment-3172820 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Jeg sa til ham i går, at å sitte oppe med 6-åringer til klokka 22-23 om kvelden, uten voksentid, ville gjøre meg små-sprø. Han ser ikke dette og svarte bare at " da får vi bare feriere hver for oss.. Kommer ikke til å legge henne kl. 8 i ferien". Var jo ikke det jeg sa vi måtte gjøre da.. men ikke så seint som kl 22... Prøvde å si det til ham i dag, at vi burde prøve å ta denne ferien, men da ville han ikke.. Så nå reiser jeg og barna mine alene, og han med sitt og si mor.. slik blir det visst. Han virker litt sær synes jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365119-ferie-med-kj%C3%A6resten-hjeelp/#findComment-3172821 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Han virker litt sær synes jeg. ''Han virker litt sær synes jeg.'' Enig. Dump ham! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365119-ferie-med-kj%C3%A6resten-hjeelp/#findComment-3172822 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 ''Han virker litt sær synes jeg.'' Enig. Dump ham! Ja, eller at de ferierer hver for seg. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365119-ferie-med-kj%C3%A6resten-hjeelp/#findComment-3172823 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Jeg er selv ganske streng på leggetider siden jeg har barn som trenger nok søvn... Når vi er på ferie får de derimot være våkne mye lenger enn normalt, og de sover da også lengre på morgenen. Det tar et par dager å "akklimatisere" seg, men så går det kjempefint:) Jeg føler at dette er en litt vanskelig sak, og forstår dere begge.... Det går faktisk an å ha ulike leggetider på barna og begrunne det med ulikt søvnbehov. Det vil bli protester, men det får dere tåle. Lag en avtale med barna før ferien og strekk gjerne leggetida litt hvis du ser at dine faktisk virker opplagte (ikke sure, grinete etc) - men gi beskjed om at dersom de virker trøtte så blir det tidligere legging igjen samme kveld. I feriene blir det uansett lite voksentid... og dere kan vel legge barna f.eks. klokka 22.30 og ha alenetid fram til dere legger dere ved midnatt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365119-ferie-med-kj%C3%A6resten-hjeelp/#findComment-3172827 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerbris Skrevet 26. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2011 Ja, det er mye det kan bli problemer av og det er nok en del par som undervurderer hvilke utfordringer man kan få når man ferierer sammen eller evt. flytter sammen, når det er flere barn involvert/å forholde seg til. Jeg synes det er litt rart at han overhodet ikke vil være med på å jenke seg til på noen måte. Da tror jeg kanskje det er bedre at dere får gode ferier hver for dere, enn at dere risikerer at hele ferien blir et j.... styr hvis dere ferierer sammen. Jeg ville nå syntes det var litt deilig å få ungene i seng i nogenlunde normal tid, selv i ferien. Ja, jeg synes det er vel så viktig at ungene får nok søvn i ferien. Klart kveldene skal forlenges, men ikke ut i de små timer.. Det er mye som skjer i ferier også, med fornøyelsesparker osv. De har jo lite utbytte hvis de går på autopilot pga lite søvn 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365119-ferie-med-kj%C3%A6resten-hjeelp/#findComment-3172834 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Ja, jeg synes det er vel så viktig at ungene får nok søvn i ferien. Klart kveldene skal forlenges, men ikke ut i de små timer.. Det er mye som skjer i ferier også, med fornøyelsesparker osv. De har jo lite utbytte hvis de går på autopilot pga lite søvn Jeg er helt enig med deg. Synes han virker litt lite samarbeidsvillig for å få dette til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365119-ferie-med-kj%C3%A6resten-hjeelp/#findComment-3172837 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Ja, eller at de ferierer hver for seg. :-) ''Ja, eller at de ferierer hver for seg'' Høres stusselig ut ikke å ha ferie sammen med kjæresten, da, særlig når en heller ikke bor sammen i hverdagen! Et slikt forhold høres også litt "dead end" ut, for å si det mildt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365119-ferie-med-kj%C3%A6resten-hjeelp/#findComment-3172844 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Jeg er selv ganske streng på leggetider siden jeg har barn som trenger nok søvn... Når vi er på ferie får de derimot være våkne mye lenger enn normalt, og de sover da også lengre på morgenen. Det tar et par dager å "akklimatisere" seg, men så går det kjempefint:) Jeg føler at dette er en litt vanskelig sak, og forstår dere begge.... Det går faktisk an å ha ulike leggetider på barna og begrunne det med ulikt søvnbehov. Det vil bli protester, men det får dere tåle. Lag en avtale med barna før ferien og strekk gjerne leggetida litt hvis du ser at dine faktisk virker opplagte (ikke sure, grinete etc) - men gi beskjed om at dersom de virker trøtte så blir det tidligere legging igjen samme kveld. I feriene blir det uansett lite voksentid... og dere kan vel legge barna f.eks. klokka 22.30 og ha alenetid fram til dere legger dere ved midnatt? ''I feriene blir det uansett lite voksentid... '' Hvorfor det? Må innrømme at jeg synes det er veldig deilig med en time eller to etter at barna har lagt seg. Våre legger seg ikke mye senere enn de gjør i hverdagen (dog litt), det har de alltid gjort, og det går bra. De står faktisk også opp før oss foreldre i ferien, og styrer litt rundt på egenhånd. Det liker de faktisk . Noen vil sikkert kalle oss foreldre "egoistiske", men tror vi alle fungerer best på denne måten :-). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365119-ferie-med-kj%C3%A6resten-hjeelp/#findComment-3172848 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.