Gå til innhold

Anbefalte innlegg

''I feriene blir det uansett lite voksentid... ''

Hvorfor det? Må innrømme at jeg synes det er veldig deilig med en time eller to etter at barna har lagt seg. Våre legger seg ikke mye senere enn de gjør i hverdagen (dog litt), det har de alltid gjort, og det går bra. De står faktisk også opp før oss foreldre i ferien, og styrer litt rundt på egenhånd. Det liker de faktisk :). Noen vil sikkert kalle oss foreldre "egoistiske", men tror vi alle fungerer best på denne måten :-).

Med mindre ungene må legge seg midt i noe veldig gøy _bare_ for at dere skal få et par timer alene, så er det jo aldri egoistisk å la ungene få nok søv - ferie eller ikke.

Våre har blitt veldig mye bedre på å takle søvnunderskudd nå enn tidligere (de er 9 og 10), men allikevel er vi ganske tydelige på dette med å legge seg i feriene også. Alt blir morsommere når man er uthvilt! :-)

Fortsetter under...

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mandolaika

14

• Sommerbris

12

• Dark-Angel 82

7

• Mammantil3

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Jeg sa til ham i går, at å sitte oppe med 6-åringer til klokka 22-23 om kvelden, uten voksentid, ville gjøre meg små-sprø. Han ser ikke dette og svarte bare at " da får vi bare feriere hver for oss.. Kommer ikke til å legge henne kl. 8 i ferien".

Var jo ikke det jeg sa vi måtte gjøre da.. men ikke så seint som kl 22...

Prøvde å si det til ham i dag, at vi burde prøve å ta denne ferien, men da ville han ikke.. Så nå reiser jeg og barna mine alene, og han med sitt og si mor.. slik blir det visst.

''men ikke så seint som kl 22...

''

Jeg lar da ofte mine barn være oppe til kl 22 i ferier, så jeg syns ikke akkurat det var noe ekstremt sent. Det er også vanlig blant de barnefamiliene vi har feriert sammen med. Jeg syns i grunnen dere virker lite smidige begge to, egentlig. (Får barna dine virkelig ikke velge pålegg på brødskiva?!)

''Ja, eller at de ferierer hver for seg''

Høres stusselig ut ikke å ha ferie sammen med kjæresten, da, særlig når en heller ikke bor sammen i hverdagen!

Et slikt forhold høres også litt "dead end" ut, for å si det mildt.

De to kan da ha sin egen ferie uten unger senere.

Dark-Angel 82

Med mindre ungene må legge seg midt i noe veldig gøy _bare_ for at dere skal få et par timer alene, så er det jo aldri egoistisk å la ungene få nok søv - ferie eller ikke.

Våre har blitt veldig mye bedre på å takle søvnunderskudd nå enn tidligere (de er 9 og 10), men allikevel er vi ganske tydelige på dette med å legge seg i feriene også. Alt blir morsommere når man er uthvilt! :-)

''Med mindre ungene må legge seg midt i noe veldig gøy _bare_ for at dere skal få et par timer alene, så er det jo aldri egoistisk å la ungene få nok søv - ferie eller ikke.''

Mine unger har det alltid suuuper gøy før de må legge seg..

Typisk det... Sånn er det om vi skal gå fra noen steder også, det er alltid gøyest på slutten. ;)

Onsdag1365380628

Å flytte sammen med mine og dine barn er en utfordring, og jeg må bare innrømme at jeg hadde ikke gjort det hvis det hadde vært aktuelt i dag. Jeg flyttet sammen med min nåværende samboer for noen år siden, jeg hadde 2 barn og han hadde 1. Vi hadde det fint sammen, men hadde aldri felles regler for barna. Nå var våre barn større en dine, så problemstillingen var noe annerledes. Jeg måtte bare svelge mine kameler, hans barn er hans ansvar, og jeg hadde en avtale med meg selv. Å ikke legge meg opp i hans måte å oppdra barnet sitt på. Selv om det sprikte i forhold til hva jeg mente. Og heller ikke gruble på småtterier slik at de ble til store problemer.

Annonse

Jeg er selv ganske streng på leggetider siden jeg har barn som trenger nok søvn... Når vi er på ferie får de derimot være våkne mye lenger enn normalt, og de sover da også lengre på morgenen. Det tar et par dager å "akklimatisere" seg, men så går det kjempefint:)

Jeg føler at dette er en litt vanskelig sak, og forstår dere begge.... Det går faktisk an å ha ulike leggetider på barna og begrunne det med ulikt søvnbehov. Det vil bli protester, men det får dere tåle. Lag en avtale med barna før ferien og strekk gjerne leggetida litt hvis du ser at dine faktisk virker opplagte (ikke sure, grinete etc) - men gi beskjed om at dersom de virker trøtte så blir det tidligere legging igjen samme kveld.

I feriene blir det uansett lite voksentid... og dere kan vel legge barna f.eks. klokka 22.30 og ha alenetid fram til dere legger dere ved midnatt?

''Det går faktisk an å ha ulike leggetider på barna og begrunne det med ulikt søvnbehov. ''

Enig.

Dark-Angel 82

Jeg er streng på leggetiden. Men på ferier er det ikke alltid like lett. Når vi er i varmen, er det gjerne så varmt på dagen, at shopping og slikt blir lagt til kvelden. Da blir det fort sene kvelder på ungene.. Min gutt trenger mye søvn, og sover ikke lengre om han er oppe lengre.. (arrg) Men på ferier går det faktisk greit. De styrer og leker rundt.

Jeg tror ikke jeg ville stresset så mye med det, men ta tingene litt som det kommer. Om det bare blir styr, og du ser din må legge seg litt før, ja så legg han litt før. Men så lenge de er flere barn som leker med hverandre, holder de ut ganske lenge.

Som par er det viktig å møtes på halvveien.

Se mulighetene istedet for hindringene. :)

Jeg syns også det er deilig med voksentid på kvelden. Helt avhengig av den. Så om ungene legger seg sent, blir det enda senere kvelder på meg, hehe. :)

Gjest Elextra

''Med mindre ungene må legge seg midt i noe veldig gøy _bare_ for at dere skal få et par timer alene, så er det jo aldri egoistisk å la ungene få nok søv - ferie eller ikke.''

Mine unger har det alltid suuuper gøy før de må legge seg..

Typisk det... Sånn er det om vi skal gå fra noen steder også, det er alltid gøyest på slutten. ;)

''Mine unger har det alltid suuuper gøy før de må legge seg.. Typisk det... Sånn er det om vi skal gå fra noen steder også, det er alltid gøyest på slut''

Slik er det ofte med våre også, men de aksepterer heldigvis at alt har en ende :-). Begge, men særlig ene, er av typen som blir veldig grinete om han er ordentlig trøtt, og best for alle at leggingen kommer før det.

Gjest Erfaringmeddette

Tror ikke jeg har skrevet noen tråd om akkurat dette før vel?

Er det ikke skrevet tråder om problemer med hans barn, mine barn og våres barn før ?

I massevis er det skrevet om dette " problemet", og det er økende. Og mere vanlig, da vi skal få barn med en, og være kjærester med menn som har barn igjen med andre kvinner.

Hvorfor ikke dra på ferie med faren til barna dine da ?

Hvis han er håpløs, hvorfor valgte du å få barn med han da ?

Tenker med gru på hvordan dette fungerer om 50 år...

Hardt å lese ? Men fakta er fakta.

Jeg er selv ganske streng på leggetider siden jeg har barn som trenger nok søvn... Når vi er på ferie får de derimot være våkne mye lenger enn normalt, og de sover da også lengre på morgenen. Det tar et par dager å "akklimatisere" seg, men så går det kjempefint:)

Jeg føler at dette er en litt vanskelig sak, og forstår dere begge.... Det går faktisk an å ha ulike leggetider på barna og begrunne det med ulikt søvnbehov. Det vil bli protester, men det får dere tåle. Lag en avtale med barna før ferien og strekk gjerne leggetida litt hvis du ser at dine faktisk virker opplagte (ikke sure, grinete etc) - men gi beskjed om at dersom de virker trøtte så blir det tidligere legging igjen samme kveld.

I feriene blir det uansett lite voksentid... og dere kan vel legge barna f.eks. klokka 22.30 og ha alenetid fram til dere legger dere ved midnatt?

''Det går faktisk an å ha ulike leggetider på barna og begrunne det med ulikt søvnbehov.''

Enig jeg også, og særlig når man ser at det blir grinete unger ut av for lite søvn, noe som ikke er noe hyggelig for noen.

Dark-Angel 82

''Mine unger har det alltid suuuper gøy før de må legge seg.. Typisk det... Sånn er det om vi skal gå fra noen steder også, det er alltid gøyest på slut''

Slik er det ofte med våre også, men de aksepterer heldigvis at alt har en ende :-). Begge, men særlig ene, er av typen som blir veldig grinete om han er ordentlig trøtt, og best for alle at leggingen kommer før det.

Ja, mine får nok også en kortere lunte når de er trøtte.

Men der har jeg lite tålmodighet.. Orker ikke sutring!

Det går overraskende greit på ferier.

Nesten verre om de bare skal hjem fra bursdag eeller noe her. ;)

Annonse

Ja, mine får nok også en kortere lunte når de er trøtte.

Men der har jeg lite tålmodighet.. Orker ikke sutring!

Det går overraskende greit på ferier.

Nesten verre om de bare skal hjem fra bursdag eeller noe her. ;)

''Ja, mine får nok også en kortere lunte når de er trøtte. Men der har jeg lite tålmodighet.. Orker ikke sutring!''

Mulig du ikke mener det slik, men da synes jeg i så fall det er dårlig gjort hvis du ikke sørger for at ungene dine får nok søvn.

(forts. på forrige innlegg)

.... men jeg synes fortsatt det høres litt stusselig ut, om man ellers ser for seg en fremtid sammen.

''.... men jeg synes fortsatt det høres litt stusselig ut, om man ellers ser for seg en fremtid sammen.''

Ja, men ting blir jo enklere etter hvert som ungene blir større.

Gjest Elextra

Er det ikke skrevet tråder om problemer med hans barn, mine barn og våres barn før ?

I massevis er det skrevet om dette " problemet", og det er økende. Og mere vanlig, da vi skal få barn med en, og være kjærester med menn som har barn igjen med andre kvinner.

Hvorfor ikke dra på ferie med faren til barna dine da ?

Hvis han er håpløs, hvorfor valgte du å få barn med han da ?

Tenker med gru på hvordan dette fungerer om 50 år...

Hardt å lese ? Men fakta er fakta.

''Hvorfor ikke dra på ferie med faren til barna dine da ? Hvis han er håpløs, hvorfor valgte du å få barn med han da ?

''

Litt sent å tenke på dette nå kanskje? Uansett vet du jo ingen ting om hvorfor hun ikke er sammen med barnefar, og det er ikke en del av problemstillingeh her.

Dark-Angel 82

''Ja, mine får nok også en kortere lunte når de er trøtte. Men der har jeg lite tålmodighet.. Orker ikke sutring!''

Mulig du ikke mener det slik, men da synes jeg i så fall det er dårlig gjort hvis du ikke sørger for at ungene dine får nok søvn.

Det går som regel vedig greit. :)

''men ikke så seint som kl 22...

''

Jeg lar da ofte mine barn være oppe til kl 22 i ferier, så jeg syns ikke akkurat det var noe ekstremt sent. Det er også vanlig blant de barnefamiliene vi har feriert sammen med. Jeg syns i grunnen dere virker lite smidige begge to, egentlig. (Får barna dine virkelig ikke velge pålegg på brødskiva?!)

Joda, barna mine får velge pålegg, men IKKE ombestemme seg når pølsa er lagt på, putte den i munnen og forlange ost på isteden..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...