Gå til innhold

kjæreste med diabestes type 1

Anbefalte innlegg

Gjest melonogjordbær

Hei! Jeg og kjæresten på 19 år med min familie skal til Cuba i sommer, han har ikke hatt diabetes ett halv år en gang enda, og jeg lurer veldig på om det er farlig at han drar dit? Eller er det noe vi kan gjøre for å unngå at noe skjer? Eller bør han bare latt være å blimed? HIlsen beskymret kjæreste..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365185-kj%C3%A6reste-med-diabestes-type-1/
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Nerda

''Hei! Jeg og kjæresten på 19 år med min familie skal til Cuba i sommer, han har ikke hatt diabetes ett halv år en gang enda, og jeg lurer veldig på om det er farlig at han drar dit? Eller er det noe vi kan gjøre for å unngå at noe skjer? Eller bør han bare latt være å blimed? HIlsen beskymret kjæreste.. ''

Nei, jeg synes dere skal dra jeg! Jeg fikk diabetes i juni, og dro med Hvite busser til Polen og Tyskland i august/september. Det gikk kjempefint! Man skal i grunnen være mest obs mot lavt blodsukker når man reiser til varme områder og tenker å være der over tid. Varme gjør at kroppen suger opp insulin raskere, dermed kan man også lettere oppleve lavt blodsukker. Trikset er å sette litt mindre insulin, tenke på hvor fysisk aktiv mn er, og at det også er noe som reduserer insulinbehovet en del. Ofte blir det jo mye gåing og kanskje svømming på sånne ferier. Snakk med din kjære om symptomer på lavt blodsukker, tenk på om det er noe du kan se etter. Ofte er ei føling så merkbar at den som har diabetes merker dette selv. Da gjelder raske karbohydrater i første omgang. Man trenger gjerne litt kraftige måltider på sånne turer om man er mye aktiv. Ikke skjelden er det for en stor del hvitt brød og raske karbohydrater man får servert, men da gjelder desto mer litt mat relativt ofte. Her må man faktisk prøve seg fram - etter som vi diabetikere også er veldig forskjellige. Det går an å seife med å ta med f.eks. knekkebrød, men jeg tror dette kan gå helt fint. Jeg regner heller ikke med at dere skal på en kjempelang tur. Dersom din kjære ligger noe høyt i blodsukker et par uker, så er det over hode ikke farlig på lang sikt. Heller bedre enn stadig å være lav.

Det er lurt at dere snakker om hvordan dere skal forholde dere til hverandre, prøve å planlegge litt. Da blir det lettere å slappe av for dere begge. Bruk gjerne diabetesteamet, de kjenner han og kan gi svært nyttig veiledning. Det mest akutt farlige er alvorlig lavt blodsukker der han ikke kan gjøre rede for seg, ikke kan svelge, er bevisstløs og ev. får kramper. Din kjære bør derfor ha med seg glucagon - som gjør det motsatte av insulin - nemlig heve blodsukkeret. Et hormon som "maser på levra" om å frigjøre sukker til blodet. Dette kommer veldig hendig og greit i sprøyter som er klargjort med vann man injiserer i ei ampulle man rister til væska er klar, suger opp igjen i sprøyta - som man setter f.eks. i skuldra eller skinka (i en muskel). Jeg vil anbefale å ha med to slike sprøyter. Det er også en fordel om du/dere som skal være med får mulighet til å øve på hvordan man gjør dette. Det er ikke vanskelig, men når man får paikk er det greit å ha vært borti det allerede.

Så er det problemer i motsatt retning. Om din kjære skulle bli dårlig av f.ek. matforgiftning, er det mer viktig å være obs på høyt blodsukker som ikke lar seg påvirke av vanlige doser insulin. Infeksjon i seg selv, men særlig feber, vil øke insulinbehovet. Om det å beholde væske er håpløst, blodsukkeret holder seg over 15 er det på tide å være på vakt. Om kjæresten din har med seg ketosticks (til å tisse på), kan man ha et øye på om man bør søke legehjelp eller ei. Boka sier at dersom man får 2+ eller mer ved blodsukker over 15, bør mnan kontakte lege.

Jeg vil dog bemerke en ting. Man KAN i starten av en mageinfeksjon oppleve at blodsukkeret synker, og ikke stiger av inntak av karbohydrater. Det skjer gjerne om man har insulin i kroppen og tarmen ikke suger opp næring som den skal. To løsninger kan brukes her. Den ene er å ha honning på lager, og klistre en god klatt oppunder leppa (som en pris snus). Slimhinna vil suge opp sukkeret direkte til blodet. Ellers kan man bruke Glucagon. I etterkant er det imidlertid viktig å tenke på det jeg nevner over om høyt blodsukker. Om det uansett stadig legger seg for lavt ved infeksjon - kontakt lege.

Jeg "stresser!" dette med lavt blodsukker litt ekstra, fordi det ofte er slik at vi som får type 1 gjerne har noen insulinproduserende celler igjen. Når vi får insulin utafra, vil disse cellene virke igjen fo ei stund. Halvanna-to år kanskje. Dermed vil man gjerne trenge mindre insulin i starten enn man vil gjøre seinere.

Jeg skal forsøke å oppsummere.

- Varme og fysisk aktivitet: Vær obs på mindre insulinbehov.

- Nyt maten, eksperimentere evt. med insulinmengden etter hva man opplever at fungerer.

- Ved sjukdom: Obs ved lavt blodsukker der inntak av karbohydrater ikke hjelper: Honning under leppa eller Glucagon. Ved høyt/gjenstridig høyt blodsukker over 15, kontakt lege ved over 2+ på ketostix. Særlig gjelder dette dersom han ikke klarer å holde på væske og blodsukkeret/keton-nivået ikke går ned. (les om symptomer på sureforgiftning på diabetes.no)

- Alltid Glucagon ved insulinsjokk (når han ikke kan svelge eller er bevisstløs). Kontakt lege for sikkerhetsskyld. Stabilt sideleie etter injeksjon, da noen blir kvalme av Glucagon.

-Etter et insulinsjokk eller i en situasjon med syreforgifttning er det beste du gjør å opptre rolig, fortelle hva som har skjedd, vise at du er der og at du paser på.

Nå har sikkert jeg snakka alt for mye om de tinga som kan gå galt. Men husk at veldig mye ikke trenger å gå galt. Jeg var 15 år da jeg fikk diabetes, dro på noe som var planlagt før to uker etter jeg ble skrevet ut fra sykehuset, og så turen med Hvite busser. Jeg hadde nok ikke klart det uten et fantastisk diabetesteam rundt meg, men uansett er jeg glad for at jeg gjorde det. Det lærte meg mye, som at det for meg ikke var superskummelt å ha 2,5 i blodsukker så lenge jeg hadde i meg noe for å stabilisere det.

Les det dere kan, bruk diabetesteamet til kjæresten din - de synes det er supert om også kjærester er med, og veileder som best de kan :-) Du er jo en god partner, som ønsker å få dette oppfylt selv om kjæresten din har fått diabetes. Kjempebra!!. På diabetes.no finner du og nummeret til "diabeteslinjen." Her er det flere flinke og erfarne mennesker med diabetes som svarer, og eventuelt setter deg i kontakt med det høyest kvalifiserte helsepersonell i landet. Om dere ikke har medlemsskap i diabetesforbundet, vil jeg absolutt anbfale det!

Jeg ønsker dere god reise!!

([email protected]) om dere vil spørre meg om noe jeg har rota med her :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...