Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ei jente på 30 år som har en sønn på 20 mnd. Jeg har desverre ikke fått tilbake mensen etter fødselen.

Noen mnd. etter fødselen begynte jeg på minipillen, tok de ca. 6 mnd. og deretter prøvde jeg p-sprøyta 1 gang (3mnd). Hørte da fra andre venninner at det kunne være vanskelig å bli gravid etter sprøyta så jeg sluttet med den og gikk igjen over til minipillen. Tok den frem til april da sluttet jeg for å bli gravid. Og her er jeg nå 6 mnd etter uten mens og eggløsning. Jeg tar temp'en hver morgen for å sjekke om jeg evt. har eggløsning men det har jeg ikke. Har vært hos legen min, og han anbefalt å ta p-piller i 1 mnd. for å se om jeg da kunne få tilbake mensen. Jeg trodde kanskje at primolut eller provera var et bedre alternativ, men det mente han ikke. Stemmer dette?

Det jeg da lurer på er hva jeg kan gjøre for å evt. få tilbake mensen hvis det da ikke fungerer med p-pillen? Og hvilke tester bør jeg forvente at legen/gynekologen skal /må ta av meg?

Veldig takknemlig for svar.

Hilsen Dottir.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36524-manglende-mens-etter-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det kan gå opp til et år før p-sprøyten er ute av kroppen. Jeg kan ikke helt regne ut når det blir hos deg. Jeg synes du skal snakke med din lege, helst få henvisning til gynekolog for sjekk av hormoner for å utelukke andre årsaker til manglende menstruasjon. I noen tilfeller kan man sette i gang eggløsning med tabletter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...