Gå til innhold

Ikke bare, bare å bytte fastlege!

Anbefalte innlegg

Gjest Pasient innimellom

Det høres så greit ut. Bare et tastetrykk på internett og du har ny fastlege.

Slik er det jo egentlig ikke!

Først står du jo i praksis uten lege en periode, for den nye legen tar deg ikke inn før 1. dagen i neste måned. Det opplevde jeg som utrygt!

Deretter må man kontakte den gamle legen, for å få denne til å sende journalen,og det kan jo føles ubehagelig å gjøre. ("Har bytta lege jeg, ville ikke gå til deg lenger..".=( ) Dette gjelder særlig på mitt legekontor, hvor legen har for vane å sette seg til i skranken og ta telefonene selv... Det nye legekontoret insisterte på at de måtte ha journalene, var ikke bare å starte med blanke ark der.

Også KOSTER det jo PENGER!!! Selv om man ordner opp selv, tar kontakt og legger fram ærendet sitt.

Jeg har tre barn, som byttet lege sammen med meg. Det vil si at jeg fikk en tjukk konvolutt i posten, med 4 regninger. En på hver av oss, og hver regning var på 85 kr. + gebyr på 54. Tilsammen kr. 556,- kostet det meg å bytte lege!! Dette syns jeg faktisk var mye penger, og det var uforutsett!!

Er dette standard prosedyre å gjøre det slik, med 4 regninger i stedenfor å samle alt på en, og gi ETT gebyr... Eller har min lege vært sur og fornærmet, og gjort det så dyrt som mulig for meg?? Dette lurer jeg fælt på! Hva tror dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365268-ikke-bare-bare-%C3%A5-bytte-fastlege/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nerda

Jeg reagerer og på den samlete utgiften. Dette på grunnlag av at jeg søkte om kopi av journal fra en innleggelse ived et sykehus et annet sted i landet. Dette var absolutt en del papir, og dette kostet meg 70kr. Altså ikke mye. 4x70. Matte har vært blant mine svakere fag, men dette blir 280kr om jeg ikke regner feil her og nå. Journalutskrift må du og så vidt meg bekjent få etterspurt ved legebytte - i alle fall når det ikke er snakk om leger innen samme praksis.

Annonse

Gjest Legen din driter i om du er på lista eller ei,de har sin kvote pasienter

Det koster ikke noe å bytte lege. Det du betaler for vil jeg anta er prisen for å få oversendt journalen, og jeg lurer på om det er en fast pris på det der uten at jeg våger si det sikkert.

Jeg betalte rundt 70 kr pr journal for å få kopier til nye legekontoret når jeg og sønnen min flyttet for noen år siden. Er ikke overrasket over at dette koster 85 nå pr person. Det er ganske mye papirer som skal kopieres visstnok. Gebyr på 54 tar de uansett når de sender ting, om det er sykemelding eller glemt å betale legetimen/får regning i posten....

En regning på ca 500 kr hadde jeg ikke syns var allverden, det hadde jeg klart å betale innen høsten, selv om det var trangt økonomisk.

Gjest Nils Håvard Dahl, lege

Her er det fire personer som har byttet fastlege. Du er belastet med standard pris for arbeidet med oversending av journal.

Det aller meste blir dyrere for fire enn for en enten en kjøper ski, går på kafe eller tar bussen.

hvorfor skjer dette??

1. Den nye fastlegen vil alltid ønske journal fra tidligere lege. Han kan derimot ikke kreve dette. Du bestemmer om han skal få det eller ikke.

2. Hadde du møtt opp på legekontoret og hentet journalene, hadde du spart 4 x 54 kr = 216 kroner i gebyr for forsendelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...