Gjest Er han bare en stor egoist? Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 En kjæreste, som ikke tilbyr seg å hjelpe en med praktiske ting, som kanskje er litt vanskelig for dama å gjøre alene.. er han da virkelig noe å samle på? -Men som gjerne mottar hjelp... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365295-en-kj%C3%A6reste-som-ikke-hjelper-til/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antagelig Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Nei, slike dumper vi. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365295-en-kj%C3%A6reste-som-ikke-hjelper-til/#findComment-3175176 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Hva slags ting er det han ikke hjelper til med? Og har du bedt om hjelp, eller forventer du at han skal være tankeleser? Hvis du virker veldig selvstendig, kan det hende at han tror at du ønsker å gjøre alt selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365295-en-kj%C3%A6reste-som-ikke-hjelper-til/#findComment-3175180 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Sånn umiddelbart tenker jeg at han er i overkant egoistisk, men hva er det du mener han skal hjelpe deg med? Og ber du ham om hjelp eller forventer du at han skal se hva du trenger hjelp til? Jeg synes begge parter skal hjelpe hverandre. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365295-en-kj%C3%A6reste-som-ikke-hjelper-til/#findComment-3175223 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Er han bare en stor egoist? Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Sånn umiddelbart tenker jeg at han er i overkant egoistisk, men hva er det du mener han skal hjelpe deg med? Og ber du ham om hjelp eller forventer du at han skal se hva du trenger hjelp til? Jeg synes begge parter skal hjelpe hverandre. ) Han kan bo hos meg ei veke... Mens eg må være inne og ta husets gjøremål (oppvask, støvsuging, klesvask etc), setter han seg i solstolen ute, eller slår på tv. (eg vasker også tøyet hans).. For nokre veker siden, skulle eg skru opp nye gardinstenger etter at jeg hadde måla veggene i stua.. Eg sleit med å skru.. han satt i sofaen og berre så på.. til slutt måtte eg spørre om han kunne hjelpa meg.. Da reiste han seg motvillig. Skal han ta oppvaska, må eg be om det. Skal han ta fram støvsugeren, må eg spørja um det.. Er det ikke ein selvfølge at man trår til der det trengs da, når man bor / er hos kjæresten i såpass lange perioder? Eg har nå reist til han og vaska heile huset for ham, mens han var på jobb. -For å være hyggeleg... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365295-en-kj%C3%A6reste-som-ikke-hjelper-til/#findComment-3175233 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest stønn Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Han kan bo hos meg ei veke... Mens eg må være inne og ta husets gjøremål (oppvask, støvsuging, klesvask etc), setter han seg i solstolen ute, eller slår på tv. (eg vasker også tøyet hans).. For nokre veker siden, skulle eg skru opp nye gardinstenger etter at jeg hadde måla veggene i stua.. Eg sleit med å skru.. han satt i sofaen og berre så på.. til slutt måtte eg spørre om han kunne hjelpa meg.. Da reiste han seg motvillig. Skal han ta oppvaska, må eg be om det. Skal han ta fram støvsugeren, må eg spørja um det.. Er det ikke ein selvfølge at man trår til der det trengs da, når man bor / er hos kjæresten i såpass lange perioder? Eg har nå reist til han og vaska heile huset for ham, mens han var på jobb. -For å være hyggeleg... Det første som slår meg er at du tar for stor plass, og at han er en tøffel. KOMMUNIKASJON! Prat med fyren istedet for å får bekreftelse her inne om hvor fantastisk du er.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365295-en-kj%C3%A6reste-som-ikke-hjelper-til/#findComment-3175236 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Han kan bo hos meg ei veke... Mens eg må være inne og ta husets gjøremål (oppvask, støvsuging, klesvask etc), setter han seg i solstolen ute, eller slår på tv. (eg vasker også tøyet hans).. For nokre veker siden, skulle eg skru opp nye gardinstenger etter at jeg hadde måla veggene i stua.. Eg sleit med å skru.. han satt i sofaen og berre så på.. til slutt måtte eg spørre om han kunne hjelpa meg.. Da reiste han seg motvillig. Skal han ta oppvaska, må eg be om det. Skal han ta fram støvsugeren, må eg spørja um det.. Er det ikke ein selvfølge at man trår til der det trengs da, når man bor / er hos kjæresten i såpass lange perioder? Eg har nå reist til han og vaska heile huset for ham, mens han var på jobb. -For å være hyggeleg... Menn er ikke tankelesere - trenger du hjelp så må du spørre, klart og tydelig. ) Selv om du mener det er på tide å støvsuge så er det ikke sikkert han synes det samme. Har dere snakket om disse tingene? At du forventer han skal hjelpe til med husarbeide når han er hos deg altså. Hvis han ikke har fått beskjed om at du forventer dette så er det ikke sikkert at han automatisk tenker på at han skulle støvsugd, tatt oppvasken eller hengt opp nyvasket tøy. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365295-en-kj%C3%A6reste-som-ikke-hjelper-til/#findComment-3175237 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Er han bare en stor egoist? Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Det første som slår meg er at du tar for stor plass, og at han er en tøffel. KOMMUNIKASJON! Prat med fyren istedet for å får bekreftelse her inne om hvor fantastisk du er.... Akkurat.. for stor plass ja... Nå har jeg hørt det også Tøffel kan han kanskje være, fordi han ikkje har eigne meninger.. men latskap kan vel ikkje skrives om til "tøffel"??! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365295-en-kj%C3%A6reste-som-ikke-hjelper-til/#findComment-3175240 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Er han bare en stor egoist? Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Menn er ikke tankelesere - trenger du hjelp så må du spørre, klart og tydelig. ) Selv om du mener det er på tide å støvsuge så er det ikke sikkert han synes det samme. Har dere snakket om disse tingene? At du forventer han skal hjelpe til med husarbeide når han er hos deg altså. Hvis han ikke har fått beskjed om at du forventer dette så er det ikke sikkert at han automatisk tenker på at han skulle støvsugd, tatt oppvasken eller hengt opp nyvasket tøy. Har sagt det mange ganger, at det kunne være kjekt med litt hjelp.. trodde det var vanlig å tilby seg å hjelpe til, når man har ledig tid og den andre springer rundt...? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365295-en-kj%C3%A6reste-som-ikke-hjelper-til/#findComment-3175241 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugga Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Han kan bo hos meg ei veke... Mens eg må være inne og ta husets gjøremål (oppvask, støvsuging, klesvask etc), setter han seg i solstolen ute, eller slår på tv. (eg vasker også tøyet hans).. For nokre veker siden, skulle eg skru opp nye gardinstenger etter at jeg hadde måla veggene i stua.. Eg sleit med å skru.. han satt i sofaen og berre så på.. til slutt måtte eg spørre om han kunne hjelpa meg.. Da reiste han seg motvillig. Skal han ta oppvaska, må eg be om det. Skal han ta fram støvsugeren, må eg spørja um det.. Er det ikke ein selvfølge at man trår til der det trengs da, når man bor / er hos kjæresten i såpass lange perioder? Eg har nå reist til han og vaska heile huset for ham, mens han var på jobb. -For å være hyggeleg... Du har reist til han og vaska hele huset for ham mens han var på jobb, for å være hyggelig? Og så lurer du på hvorfor du har en kjæreste som ikke gidder å gjøre noenting? Han har vel blitt bortskjemt, da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365295-en-kj%C3%A6reste-som-ikke-hjelper-til/#findComment-3175244 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Har sagt det mange ganger, at det kunne være kjekt med litt hjelp.. trodde det var vanlig å tilby seg å hjelpe til, når man har ledig tid og den andre springer rundt...? ''trodde det var vanlig å tilby seg å hjelpe til, når man har ledig tid og den andre springer rundt...?'' Enig med deg! Jeg forstod først i voksen alder at flere jevngamle menn faktisk er vokst opp med mødre som styrer rundt mens de selv har kunnet gjøre akkurat det de ville, evt. bare sitte på sofaen. For dem er det kanskje naturlig at en kjæreste overtar den rollen?? Huff, slik kjæreste vil ikke jeg ha, i hvertfall vil de trenge en ny oppdragelse. Lillemus har et vesentlig poeng - kommunikasjon! Kanskje vil han bidra langt mer når han forstår dine forventninger og ønsker - som han kanskje ikke gjør foreløpig. I stedet for å gi hint og håpe at han skal forstå, bør dere antakelig sette dere sammen og snakke tydelig om dette. Kanskje blir du da gledelig overrasket - kanskje ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365295-en-kj%C3%A6reste-som-ikke-hjelper-til/#findComment-3175250 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Han kan bo hos meg ei veke... Mens eg må være inne og ta husets gjøremål (oppvask, støvsuging, klesvask etc), setter han seg i solstolen ute, eller slår på tv. (eg vasker også tøyet hans).. For nokre veker siden, skulle eg skru opp nye gardinstenger etter at jeg hadde måla veggene i stua.. Eg sleit med å skru.. han satt i sofaen og berre så på.. til slutt måtte eg spørre om han kunne hjelpa meg.. Da reiste han seg motvillig. Skal han ta oppvaska, må eg be om det. Skal han ta fram støvsugeren, må eg spørja um det.. Er det ikke ein selvfølge at man trår til der det trengs da, når man bor / er hos kjæresten i såpass lange perioder? Eg har nå reist til han og vaska heile huset for ham, mens han var på jobb. -For å være hyggeleg... Det aller første du må gjøre er å slutte å ta ansvar for hans ting. Hvorfor i hele vide verden vasker du klærne hans samtidig som du gremmer deg over hvor lite han gjør? Er du sikker på at han ville at du skulle vaske huset for ham? Hvorfor gjør du det når du samtidig bebreider ham? Vet han om at du er dundrende missfornøyd med arbeidsdelingen? Du må være helt konkret. Kan hende har han et annet syn enn deg på hva som er viktig og nødvendig og gjøre og når. Skal det bli forandringer må du være helt tydelig og konkret på hva du vil han skal gjøre og når. Så får dere noter ned en arbeidsfordelingsplan. Funker ikke dette, kan du vel regne med at husarbeid og matlaging kommer til å bli lempet over på deg. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365295-en-kj%C3%A6reste-som-ikke-hjelper-til/#findComment-3175254 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 ''trodde det var vanlig å tilby seg å hjelpe til, når man har ledig tid og den andre springer rundt...?'' Enig med deg! Jeg forstod først i voksen alder at flere jevngamle menn faktisk er vokst opp med mødre som styrer rundt mens de selv har kunnet gjøre akkurat det de ville, evt. bare sitte på sofaen. For dem er det kanskje naturlig at en kjæreste overtar den rollen?? Huff, slik kjæreste vil ikke jeg ha, i hvertfall vil de trenge en ny oppdragelse. Lillemus har et vesentlig poeng - kommunikasjon! Kanskje vil han bidra langt mer når han forstår dine forventninger og ønsker - som han kanskje ikke gjør foreløpig. I stedet for å gi hint og håpe at han skal forstå, bør dere antakelig sette dere sammen og snakke tydelig om dette. Kanskje blir du da gledelig overrasket - kanskje ikke. '' Jeg forstod først i voksen alder at flere jevngamle menn faktisk er vokst opp med mødre som styrer rundt mens de selv har kunnet gjøre akkurat det de ville, evt. bare sitte på sofaen. For dem er det kanskje naturlig at en kjæreste overtar den rollen??'' Ja - mannen min har hatt det sånn i hele oppveksten, med en mor som sjoger over alt før andre i det hele tatt har tenkt tanken om at noe burde gjøres. Og mannen min hadde nok en del forventinger til at ting bare skulle bli gjort uten at han gjorde noe (av huslige ting, han er flink med andre praktiske ting) - men jeg er jo absolutt ikke samme type som hans mor - så hos oss blir ingenting gjort av seg selv... Det vil si, det er nok jeg som gjør mest, men ikke på en slik måte som hans mor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365295-en-kj%C3%A6reste-som-ikke-hjelper-til/#findComment-3175257 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 '' Jeg forstod først i voksen alder at flere jevngamle menn faktisk er vokst opp med mødre som styrer rundt mens de selv har kunnet gjøre akkurat det de ville, evt. bare sitte på sofaen. For dem er det kanskje naturlig at en kjæreste overtar den rollen??'' Ja - mannen min har hatt det sånn i hele oppveksten, med en mor som sjoger over alt før andre i det hele tatt har tenkt tanken om at noe burde gjøres. Og mannen min hadde nok en del forventinger til at ting bare skulle bli gjort uten at han gjorde noe (av huslige ting, han er flink med andre praktiske ting) - men jeg er jo absolutt ikke samme type som hans mor - så hos oss blir ingenting gjort av seg selv... Det vil si, det er nok jeg som gjør mest, men ikke på en slik måte som hans mor. Oi, beundringsverdig av deg å gå inn i et slikt forhold, og at det tydeligvis har gått ganske bra! Frykter jeg ikke ville klart det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365295-en-kj%C3%A6reste-som-ikke-hjelper-til/#findComment-3175262 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Oi, beundringsverdig av deg å gå inn i et slikt forhold, og at det tydeligvis har gått ganske bra! Frykter jeg ikke ville klart det. Vel - alt har jo ikke bare vært sol og glitter i forhold til dette... Han har en jobb der han jobber mye, og han har nok tatt lite ansvar for husarbeid og oppfølging av barna - så mye har falt på meg. Men jeg har en ganske avslappet holdning til husarbeid og rot, og har ingen ambisjoner med å være Husmor med stor H og ha det nivået på ryddighet og rengjøring som moren hans har. Og så lenge han ikke tar mer av støvsuging, golvvask og tøyvask og kjøkkenrydding enn det han gjør (han er forresten super på kjøkkenrydding) - så kan han ikke klage. Og han klager heller ikke på rengjøringen. Han klager imidlertid en del på rotet... Vi har jo veldig mye fint sammen, og er veldig glad i hverandre. Likevel skulle jeg selvsagt ønske at jeg hadde en mann som automatisk tok sin halvpart av middagslagingen og helt av seg selv vasket golv eller støvsuget i helga... Men slik er han ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365295-en-kj%C3%A6reste-som-ikke-hjelper-til/#findComment-3175265 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Vel - alt har jo ikke bare vært sol og glitter i forhold til dette... Han har en jobb der han jobber mye, og han har nok tatt lite ansvar for husarbeid og oppfølging av barna - så mye har falt på meg. Men jeg har en ganske avslappet holdning til husarbeid og rot, og har ingen ambisjoner med å være Husmor med stor H og ha det nivået på ryddighet og rengjøring som moren hans har. Og så lenge han ikke tar mer av støvsuging, golvvask og tøyvask og kjøkkenrydding enn det han gjør (han er forresten super på kjøkkenrydding) - så kan han ikke klage. Og han klager heller ikke på rengjøringen. Han klager imidlertid en del på rotet... Vi har jo veldig mye fint sammen, og er veldig glad i hverandre. Likevel skulle jeg selvsagt ønske at jeg hadde en mann som automatisk tok sin halvpart av middagslagingen og helt av seg selv vasket golv eller støvsuget i helga... Men slik er han ikke. ''Og så lenge han ikke tar mer av støvsuging, golvvask og tøyvask og kjøkkenrydding enn det han gjør (han er forresten super på kjøkkenrydding) - så kan han ikke klage. Og han klager heller ikke på rengjøringen. Han klager imidlertid en del på rotet... '' Jeg snakker selvfølgelig ikke om at MANNEN skulle klage på husarbeidet (skulle bare mangle!), mange menn "ser" jo ikke behov for husarbeid. Jeg snakker om at JEG ville blitt ufattelig irritert om jeg følte at den private arbeidsfordelingen var skjevt fordelt, og at han således fikk langt mer egentid enn jeg. Dette ville virkelig slitt på mitt forhold, om det forholdt seg slik. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365295-en-kj%C3%A6reste-som-ikke-hjelper-til/#findComment-3175267 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Vel - alt har jo ikke bare vært sol og glitter i forhold til dette... Han har en jobb der han jobber mye, og han har nok tatt lite ansvar for husarbeid og oppfølging av barna - så mye har falt på meg. Men jeg har en ganske avslappet holdning til husarbeid og rot, og har ingen ambisjoner med å være Husmor med stor H og ha det nivået på ryddighet og rengjøring som moren hans har. Og så lenge han ikke tar mer av støvsuging, golvvask og tøyvask og kjøkkenrydding enn det han gjør (han er forresten super på kjøkkenrydding) - så kan han ikke klage. Og han klager heller ikke på rengjøringen. Han klager imidlertid en del på rotet... Vi har jo veldig mye fint sammen, og er veldig glad i hverandre. Likevel skulle jeg selvsagt ønske at jeg hadde en mann som automatisk tok sin halvpart av middagslagingen og helt av seg selv vasket golv eller støvsuget i helga... Men slik er han ikke. ''Men jeg har en ganske avslappet holdning til husarbeid og rot, og har ingen ambisjoner med å være Husmor med stor H og ha det nivået på ryddighet og rengjøring som moren hans har.'' Min kjære fikk klar beskjed fra første stund om at jeg ikke er noe stort husmoremne. ) Han lot seg ikke avskrekke av det og vi har det nå fint sammen fremdeles. *hehe* Jeg sier bare at jeg ikke klarer å holde to hjem i strøken stand samtidig som jeg jobber nesten fullt og har to unger. Sånn er det bare. Hadde han bebreidet meg for at jeg ikke holder hans hus rent og skinnende så hadde han ligget tynt an. Jeg gjør selvfølgelig en del husarbeide der ettersom jeg tross alt bor der halve tiden, men jeg finner ikke frem støvsugeren så snart jeg er innom dørene der nei. På ingen måte. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365295-en-kj%C3%A6reste-som-ikke-hjelper-til/#findComment-3175268 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Hva mener du med å tilby seg å hjelpe? Er han klar over at dama ønsker hjelp? Min erfaring er at menn ikke forstår hint, de må ha ting i klar tekst. Så om mannen blir spurt om å hjelpe til, og da velger å ikke gjøre det - så synes jeg han er en dust som ikke er noe å samle på. Om han bare ikke ser at det er noe han burde hjelpe til med, så synes jeg han bør få sjansen til å skjønne at det er noe 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365295-en-kj%C3%A6reste-som-ikke-hjelper-til/#findComment-3175269 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Har sagt det mange ganger, at det kunne være kjekt med litt hjelp.. trodde det var vanlig å tilby seg å hjelpe til, når man har ledig tid og den andre springer rundt...? Tja, i vår kvinnelige verden, så er det en selvfølge. I manneverdenen fungerer det ofte ikke slik. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365295-en-kj%C3%A6reste-som-ikke-hjelper-til/#findComment-3175270 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 ''Og så lenge han ikke tar mer av støvsuging, golvvask og tøyvask og kjøkkenrydding enn det han gjør (han er forresten super på kjøkkenrydding) - så kan han ikke klage. Og han klager heller ikke på rengjøringen. Han klager imidlertid en del på rotet... '' Jeg snakker selvfølgelig ikke om at MANNEN skulle klage på husarbeidet (skulle bare mangle!), mange menn "ser" jo ikke behov for husarbeid. Jeg snakker om at JEG ville blitt ufattelig irritert om jeg følte at den private arbeidsfordelingen var skjevt fordelt, og at han således fikk langt mer egentid enn jeg. Dette ville virkelig slitt på mitt forhold, om det forholdt seg slik. Mannen min ser rot bedre enn jeg gjør. Og han irriterer seg over at jeg er rotete. Men han er ikke så himla flink til å rydde selv (jfr det at han var vant til at mora ryddet). Vi er enige om at vi ikke skal ha det så rotete at det er flaut om folk kommer uventet - men litt for ofte er det rett og slett bomba. Og han synes dette er fælere enn meg. Jeg kan liksom stege over rotet og fokusere på andre ting.... I forhold til egentid - så tror jeg det er et essensielt mål. Hvor mye egentid har den enkelte voksne? Siden mannen min jobber så vanvittig mye spesielt om våren og sommeren, har han egentlig ikke så mye egentid. Enten jobber han, eller så er han så utslitt at han ligger på sofaen eller sover i senga... Jeg tar meg tid til å gå tur, ligge lenge i badekaret om kvelden, være på DOL, bruke litt tid på organisasjonsarbeid, treffe venninner osv - i tillegg til det jeg har av husarbeid og oppfølging av ungene. Mannen min tar litt av lekseoppfølgingen med ungene, men ikke så mye. Og så henter/kjører han dem en sjelden gang - men som regel er han på jobb når slike aktiviteter er. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365295-en-kj%C3%A6reste-som-ikke-hjelper-til/#findComment-3175272 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.