mariaflyfly Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 ''Og så lenge han ikke tar mer av støvsuging, golvvask og tøyvask og kjøkkenrydding enn det han gjør (han er forresten super på kjøkkenrydding) - så kan han ikke klage. Og han klager heller ikke på rengjøringen. Han klager imidlertid en del på rotet... '' Jeg snakker selvfølgelig ikke om at MANNEN skulle klage på husarbeidet (skulle bare mangle!), mange menn "ser" jo ikke behov for husarbeid. Jeg snakker om at JEG ville blitt ufattelig irritert om jeg følte at den private arbeidsfordelingen var skjevt fordelt, og at han således fikk langt mer egentid enn jeg. Dette ville virkelig slitt på mitt forhold, om det forholdt seg slik. ''Jeg snakker om at JEG ville blitt ufattelig irritert om jeg følte at den private arbeidsfordelingen var skjevt fordelt, og at han således fikk langt mer egentid enn jeg. Dette ville virkelig slitt på mitt forhold, om det forholdt seg slik.'' Helt enig. Samtidig er det viktig å se på andre ting enn bare støvsuging, rydding og støvtørking. Hvem fyller bensin, vasker og støvsuger bilen og skifter dekk? Hvem vanner blomsterbedene, klipper plena og hekken? Hvem rydder i boden, lapper sykkeldekk, stuer opp ting på loftet, oljer verandaen eller fikser den ødelagte printeren? Hvem bærer inn ved og måker snø? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365295-en-kj%C3%A6reste-som-ikke-hjelper-til/page/2/#findComment-3175347 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 ''Jeg snakker om at JEG ville blitt ufattelig irritert om jeg følte at den private arbeidsfordelingen var skjevt fordelt, og at han således fikk langt mer egentid enn jeg. Dette ville virkelig slitt på mitt forhold, om det forholdt seg slik.'' Helt enig. Samtidig er det viktig å se på andre ting enn bare støvsuging, rydding og støvtørking. Hvem fyller bensin, vasker og støvsuger bilen og skifter dekk? Hvem vanner blomsterbedene, klipper plena og hekken? Hvem rydder i boden, lapper sykkeldekk, stuer opp ting på loftet, oljer verandaen eller fikser den ødelagte printeren? Hvem bærer inn ved og måker snø? ''Hvem fyller bensin, vasker og støvsuger bilen og skifter dekk?'' Ja, det er vel mange menns hvilepute - de tar bilen, kona tar huset, så er det liksom jevnt fordelt : Men ellers enig i at en bør se på totalen, da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365295-en-kj%C3%A6reste-som-ikke-hjelper-til/page/2/#findComment-3175356 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 ''Men jeg har en ganske avslappet holdning til husarbeid og rot, og har ingen ambisjoner med å være Husmor med stor H og ha det nivået på ryddighet og rengjøring som moren hans har.'' Min kjære fikk klar beskjed fra første stund om at jeg ikke er noe stort husmoremne. ) Han lot seg ikke avskrekke av det og vi har det nå fint sammen fremdeles. *hehe* Jeg sier bare at jeg ikke klarer å holde to hjem i strøken stand samtidig som jeg jobber nesten fullt og har to unger. Sånn er det bare. Hadde han bebreidet meg for at jeg ikke holder hans hus rent og skinnende så hadde han ligget tynt an. Jeg gjør selvfølgelig en del husarbeide der ettersom jeg tross alt bor der halve tiden, men jeg finner ikke frem støvsugeren så snart jeg er innom dørene der nei. På ingen måte. ) ''Jeg sier bare at jeg ikke klarer å holde to hjem i strøken stand samtidig som jeg jobber nesten fullt og har to unger. Sånn er det bare'' Skjønner ikke hvorfor det overhodet skulle være tema. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365295-en-kj%C3%A6reste-som-ikke-hjelper-til/page/2/#findComment-3175360 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 ''Jeg sier bare at jeg ikke klarer å holde to hjem i strøken stand samtidig som jeg jobber nesten fullt og har to unger. Sånn er det bare'' Skjønner ikke hvorfor det overhodet skulle være tema. Jeg syns det bør æte et tema. Når Lillemus or os kjæresten annenhver uke, så hadde jeg forventet at hun av og til dro frem støvsugeren for å rydde etter seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365295-en-kj%C3%A6reste-som-ikke-hjelper-til/page/2/#findComment-3175385 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 ''Jeg sier bare at jeg ikke klarer å holde to hjem i strøken stand samtidig som jeg jobber nesten fullt og har to unger. Sånn er det bare'' Skjønner ikke hvorfor det overhodet skulle være tema. Sorry, tastaturet svikter noen ganger. Håper du skjønner innoldet i forrige melding. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365295-en-kj%C3%A6reste-som-ikke-hjelper-til/page/2/#findComment-3175386 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Jeg syns det bør æte et tema. Når Lillemus or os kjæresten annenhver uke, så hadde jeg forventet at hun av og til dro frem støvsugeren for å rydde etter seg. Å bidra litt ved å ta frem støvsugeren er da noe annet enn å ha ansvar for å holde huset i strøken orden, slik Lillemus antydet at hun ikke hadde kapasitet til (forståelig nok). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365295-en-kj%C3%A6reste-som-ikke-hjelper-til/page/2/#findComment-3175387 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Å bidra litt ved å ta frem støvsugeren er da noe annet enn å ha ansvar for å holde huset i strøken orden, slik Lillemus antydet at hun ikke hadde kapasitet til (forståelig nok). Jeg leste visst innlegget hennes for dårlig, for jeg trodde hun skrev at hun aldri dro frem støvsugeren der. Men ser nå at det bare ikke er det første hun gjør. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365295-en-kj%C3%A6reste-som-ikke-hjelper-til/page/2/#findComment-3175389 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fyrlykt Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Han kan bo hos meg ei veke... Mens eg må være inne og ta husets gjøremål (oppvask, støvsuging, klesvask etc), setter han seg i solstolen ute, eller slår på tv. (eg vasker også tøyet hans).. For nokre veker siden, skulle eg skru opp nye gardinstenger etter at jeg hadde måla veggene i stua.. Eg sleit med å skru.. han satt i sofaen og berre så på.. til slutt måtte eg spørre om han kunne hjelpa meg.. Da reiste han seg motvillig. Skal han ta oppvaska, må eg be om det. Skal han ta fram støvsugeren, må eg spørja um det.. Er det ikke ein selvfølge at man trår til der det trengs da, når man bor / er hos kjæresten i såpass lange perioder? Eg har nå reist til han og vaska heile huset for ham, mens han var på jobb. -For å være hyggeleg... ''Eg har nå reist til han og vaska heile huset for ham, mens han var på jobb'' Hvorfor det? Da har du akseptert at han som mann ikke kan gjøre sånt. Han har tolket dine signaler og lever etter dem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365295-en-kj%C3%A6reste-som-ikke-hjelper-til/page/2/#findComment-3175421 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Jeg leste visst innlegget hennes for dårlig, for jeg trodde hun skrev at hun aldri dro frem støvsugeren der. Men ser nå at det bare ikke er det første hun gjør. *hehe* Det er jeg som støvsuger der, ikke han. ) Men når jeg begynner å svinge meg så kommer han og hjelper til altså, uten at jeg trenger å be ham om det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365295-en-kj%C3%A6reste-som-ikke-hjelper-til/page/2/#findComment-3175433 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 ''Eg har nå reist til han og vaska heile huset for ham, mens han var på jobb'' Hvorfor det? Da har du akseptert at han som mann ikke kan gjøre sånt. Han har tolket dine signaler og lever etter dem. Enig. Å vaske huset hans var en ytterst åpelig ting å gjøre. Mannen har fått seg gratis hushjep, og er sjeleglad for det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365295-en-kj%C3%A6reste-som-ikke-hjelper-til/page/2/#findComment-3175438 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Han kan bo hos meg ei veke... Mens eg må være inne og ta husets gjøremål (oppvask, støvsuging, klesvask etc), setter han seg i solstolen ute, eller slår på tv. (eg vasker også tøyet hans).. For nokre veker siden, skulle eg skru opp nye gardinstenger etter at jeg hadde måla veggene i stua.. Eg sleit med å skru.. han satt i sofaen og berre så på.. til slutt måtte eg spørre om han kunne hjelpa meg.. Da reiste han seg motvillig. Skal han ta oppvaska, må eg be om det. Skal han ta fram støvsugeren, må eg spørja um det.. Er det ikke ein selvfølge at man trår til der det trengs da, når man bor / er hos kjæresten i såpass lange perioder? Eg har nå reist til han og vaska heile huset for ham, mens han var på jobb. -For å være hyggeleg... ''Han kan bo hos meg ei veke... Mens eg må være inne og ta husets gjøremål (oppvask, støvsuging, klesvask etc), setter han seg i solstolen ute, eller slår på tv. (eg vasker også tøyet hans).. For nokre veker siden, skulle eg skru opp nye gardinstenger etter at jeg hadde måla veggene i stua.. Eg sleit med å skru.. han satt i sofaen og berre så på.. til slutt måtte eg spørre om han kunne hjelpa meg.. Da reiste han seg motvillig.'' For det første: Ikke gjør noen som helst tjenester for ham som han ikke har bedt deg om, for så å bebreide ham etterpå. For det andre: Be om hjelp med en gang, ikke vent til du har blitt irritert og lei av å streve. Si: Jeg skulle gjerne ha skrudd opp disse gardinstengene, kan du hjelpe meg? ''Skal han ta oppvaska, må eg be om det. Skal han ta fram støvsugeren, må eg spørja um det..'' Veldig ofte er det slik at menn trenger direkte beskjeder om slikt, da mange ikke ser det som nødvendig like ofte som kvinner gjør det. Og før noen begynner å kaste tomater og råtne egg på meg for denne uttalelsen: I vårt hjem er det omvendt. Min mann har en langt lavere terskel for når det må ryddes og støvsuges enn meg, så det er jo ikke en absolutt sannhet. ''Er det ikke ein selvfølge at man trår til der det trengs da, når man bor / er hos kjæresten i såpass lange perioder? Eg har nå reist til han og vaska heile huset for ham, mens han var på jobb. -For å være hyggeleg...'' Her har du gjort en diger tabbe. Mange kvinner går i denne fella: Når forholdet er nytt og forelskelsens rosa skyer flagrer rundt så tar de på seg alt av husarbeidet. Når det hele roer seg litt og de vil at mannen skal "hjelpe til" har han vendt seg til at kvinnen gjør alt. Han har sett at du har gjort dette uten å klage, og har tenkt at dette er din jobb. Noe du har bekreftet ved å gjøre det. Vær tydelig i dine meldinger, og lag en arbeidsfordeling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365295-en-kj%C3%A6reste-som-ikke-hjelper-til/page/2/#findComment-3175560 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Er han bare en stor egosit? Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 ''Jeg snakker om at JEG ville blitt ufattelig irritert om jeg følte at den private arbeidsfordelingen var skjevt fordelt, og at han således fikk langt mer egentid enn jeg. Dette ville virkelig slitt på mitt forhold, om det forholdt seg slik.'' Helt enig. Samtidig er det viktig å se på andre ting enn bare støvsuging, rydding og støvtørking. Hvem fyller bensin, vasker og støvsuger bilen og skifter dekk? Hvem vanner blomsterbedene, klipper plena og hekken? Hvem rydder i boden, lapper sykkeldekk, stuer opp ting på loftet, oljer verandaen eller fikser den ødelagte printeren? Hvem bærer inn ved og måker snø? ..det gjør jeg... vasker bil, polerer bil, støvsuger bil.. bytter dekk, fyller bensin.. -men så er det min bil da ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365295-en-kj%C3%A6reste-som-ikke-hjelper-til/page/2/#findComment-3175740 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.