Gå til innhold

Trenger noen kloke råd

Anbefalte innlegg

Gjest Marinette2

Jeg er kjæreste med en mann som for tiden er sykemeldt. Vi har vært sammen i 1,5 år og sykdommen hans preger selvsagt forholdet vårt men vi har det også fint sammen. Jeg hjelper han med alt jeg makter, betaler mat for han, vasker, tar telefoner for han osv. og kommer så ofte jeg kan for å besøke han, noe han vil og ber om, jeg har foreslått at kan besøke kompiser feks men han sier alltid at han heller vil ha besøk av meg. Jeg bruker all fritiden min på han. (Jeg bor 5 kjøretimer unna) I sommer hadde vi planlagt en ferietur og å være sammen i 14 dager, jeg har gledet meg veldig til dette siden vi aldri har vært på feire sammen og aldri vært så mange dager i strekk sammen. Han skulle også komme hjem til meg hvor han bare har vært en gang.

Nå har han avlyst turen, han vil heller reise til sin søster en annen plass i landet, som har et stort hus siden dette vil bli billigere. Jeg ble ganske skuffet, men han sa at han skulle høre med søsteren om det var greit at jeg ble med siden vi hadde avtalt å gjøre noe på det tidspunktet. Jeg sa at det var fint hvis vi kunne få en rask avklaring på det fordi det er ferien min og jeg vil legge andre planer dersom vi ikke skal være sammen, vil ikke risikere å sitte helt alene hjemme og ikke ha noe å gjøre når jeg har ferie.

Han har også avlyst besøket til meg, fem timer er for langt å kjøre nå siden han blir så raskt sliten.

Nå har han fått spørsmål om å komme på besøk til en kamerat som bor fire kjøretimer unna, han bor i en by hvor vi hadde planlagt å være en helg i feiren vår som han nå har avlyst. Så det skal han. Og han vet ikke hvor lenge han blir værende. Jeg ble skuffet og fortalte dette til han, jeg forstår at han er syk og at det kan være godt å komme seg vekk, men når han avlyste vår ferie og skal reise til samme plass nå og jeg prioriterer han i alt jeg gjør så blir jeg lei meg. Han vrir det til at jeg er sjalu og ikke vil gi han frihet..

Men det er ikke der det ligger... Han snakker om sjalusi fordi han var utro i begynnelsen av forholdet og jeg hadde lenge problemer med å stole på han igjen..jeg overhørte han på telefonen med en kamerat snakket om at jeg var så sjalu og ikke ville at han skulle reise.. men det er jeg altså ikke lenger.

Han sa også at han var fast med meg annenhver helg( noe han..ber om og jeg prioriterer, jeg tvinger han ikke akkurat il det, defor var det veldig sårende å høre han si det til en annen.) Han har ikke forståelse ang ferien og spør meg hvorfor det er så vanskelig om jeg må sitte alene noen uker, det gjør jo han hele tiden..(siden jeg nevnte at jeg ville planlegge).

Hva tenker dere om dette? bør jeg bare innfinne meg i at siden han er syk må jeg holde kjeft og svelge unna mine følelser og følelse om å bli bortpriotert?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365381-trenger-noen-kloke-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hulderen

Du har helt rett: Du blir nedprioritert. Det er et ordtak som sier: ikke bruk tiden din på personer som du bare er et alternativ for. Så lenge han ikke setter deg først, skal ikke du sette ham først heller.

Legg dine egne planer. Håper du har familie eller gode venner du kan dra på ferie med.

Ikke bruk tid på denne mannen før han eventuelt prioriterer deg igjen. Og selv da skal du tenke godt i gjennom om du vil ha en mann som har vært utro mot deg og som baksnakker deg overfor vennene sine.

Gjest Marienette2

Jeg begriper ikke for mitt bare liv at du gidder? Du oppfører deg som en dørmatte. Revende likegyldig om han er syk eller ikke, man behandler ikke andre mennesker slik.

Takk for svar. Ja hvorfor gidder jeg:( han sier at han må tenke på seg selv siden han er syk, og at han må "leve" mens når han har energi. Og jeg er jo delvis enig i det, samtidig kunne han gjort dette på andre måter.

Dersom kjæresten min plutselig hadde funnet på at han allikevel ikke ville på tur med meg i ferien (som vi hadde planlagt en stund), men heller ville hjem til søstra si og aller nådigst kunne spørre om jeg kunne bli med - eller at han heller ville være med en kompis (akkurat her kan man vel være noen dager her og noen dager der) enn meg, ja da hadde jeg blitt svært såret og lei meg.

Det høres ut som han har det fortreffelig med å ha deg på besøk annenhver helg, du vasker og ordner huset og stiller opp i sengen og hjelper ham med ting og tang han ikke klarer (gidder?) selv siden han er syk. Men han nedprioriterer deg grundig i denne feriesaken!

Takk for svar. Ja hvorfor gidder jeg:( han sier at han må tenke på seg selv siden han er syk, og at han må "leve" mens når han har energi. Og jeg er jo delvis enig i det, samtidig kunne han gjort dette på andre måter.

For et vinnerlodd han høres ut som. Hvorfor er du så tilgjengelig for ham, han trenger jo ikke yte noe for forholdet/ta ansvar for noe/ eller forandre seg så lenge han har deg, du er der jo uansett hvordan han oppfører seg. Det er galt av deg å tro at du ikke kan kreve eller forlange noe fra ham fordi han tilfeldigvis er syk. Mennesker som er syke er ikke laget av glass. Jeg gir da blanke i om fyren er så syk han er halvdød, den oppførselen han viser deg er helt forkastelig. At du faktisk finner deg i det ryster meg likevel langt mer. Ta tak i det Hulderen sier, skaff deg et liv, legg planer med familie og venner, lev livet. Viser han seg villig til å gjøre drastiske forandringer, vel da får du se om det holder for deg, om ikke, herregud dump han, ...hva er det du bruker tiden din på menneske.

Never allow someone to be your priority while allowing yourself to be their option, er det noe som heter.

Annonse

Gjest Marinette2

Dersom kjæresten min plutselig hadde funnet på at han allikevel ikke ville på tur med meg i ferien (som vi hadde planlagt en stund), men heller ville hjem til søstra si og aller nådigst kunne spørre om jeg kunne bli med - eller at han heller ville være med en kompis (akkurat her kan man vel være noen dager her og noen dager der) enn meg, ja da hadde jeg blitt svært såret og lei meg.

Det høres ut som han har det fortreffelig med å ha deg på besøk annenhver helg, du vasker og ordner huset og stiller opp i sengen og hjelper ham med ting og tang han ikke klarer (gidder?) selv siden han er syk. Men han nedprioriterer deg grundig i denne feriesaken!

Godt å høre at det er andre som tenker som meg. Jeg har snakket med han igjen og han sa spydig "stakkars deg som ikke får den turen du hadde lyst til" Han sa at så kjipt som jeg synes det var så kjipt hadde han det hver dag.

Det er ikke lett.

Godt å høre at det er andre som tenker som meg. Jeg har snakket med han igjen og han sa spydig "stakkars deg som ikke får den turen du hadde lyst til" Han sa at så kjipt som jeg synes det var så kjipt hadde han det hver dag.

Det er ikke lett.

Han kan ikke behandle andre dårlig fordi han selv ikke har det så bra.

Gjest syns jeg

Det er ikke lett.

Det høres ut som denne kjæresten din mangler store doser av empati. Har du skrevet om forholdet tidligere? Mener å ha lest om en kjæreste som var så utmattet, og ikke orket ting for han ble så fort sliten...

Det er KJIPT når helsa svikter. Men du kan velge å takle det på flere måter. Du kan grave deg ned i det og synke ned i elendigheten. Du kan dra med deg andre i samme slengen. Du kan se det negative i det meste rundt deg, og velge å tolke alt i værste mening.

Eller du kan prøve å se det positive i tilværelsen, glede deg over alt du faktisk KAN få til, selv med begrensede muligheter. Du kan sette pris på dem rundt deg, som gjør det de kan for at du skal ha det så bra som mulig.

Jeg lever i en vanskelig situasjon selv. Jeg tilhører det siste livssynet. Min svært syke samboer tilhører det første... Det er vanskelig å kombinere. Og vanskelig å være oppofrende og hjelpsom mot en som er selvsentrert og utakknemlig. Hadde han (min samboer) ikke vært så syk så hadde vi vært over for lengst. I nåværende livssituasjon klarer jeg ikke gå fra han. Det er også flere positive sider ved vårt forhold. Men sykdommen og det selvsentrerte, negative fokuset spiser stadig opp større del av det som forholdet en gang var. Jeg overlever ved å fokusere på det positive, samt å sette grenser for meg selv. Komme på besøk når JEG VIL, feks. (når han er innlagt).

Dere bor langt fra hverandre. Det er du som reiser til han hver gang. Du betaler hans mat - hvorfor det? Dette høres ut som god, gammeldags snylting! Du må presisere at du skal LEGGE UT - og at han skal betale etterpå. Dersom dere er i butikken og handler varer til han så lar du han betale. Det skulle da bare mangle!

Du må begynne å sette grenser for deg selv. Begynn med å redusere helgeturer. Du kan komme når han lengter etter deg. Ikke bare når du lengter etter han!

Så må du spørre deg selv om forholdet er liv laga på lang sikt......

Gjest avslutt dette vær så snill

Huff :(

Vær så snill å lov meg at du vurderer dette forholdet ... noen betegner deg som en "dørmatte", det var det som slo meg da jeg leste historien din også .... slik du legger det frem for oss her nå, så bruker han deg og dine penger.

Takk å lov, tenkte jeg da jeg leste, at dere ikke er samboere !!

Avslutt forholdet, finn deg en som setter pris på DEG.

Annonse

Gjest Hulderen

For et vinnerlodd han høres ut som. Hvorfor er du så tilgjengelig for ham, han trenger jo ikke yte noe for forholdet/ta ansvar for noe/ eller forandre seg så lenge han har deg, du er der jo uansett hvordan han oppfører seg. Det er galt av deg å tro at du ikke kan kreve eller forlange noe fra ham fordi han tilfeldigvis er syk. Mennesker som er syke er ikke laget av glass. Jeg gir da blanke i om fyren er så syk han er halvdød, den oppførselen han viser deg er helt forkastelig. At du faktisk finner deg i det ryster meg likevel langt mer. Ta tak i det Hulderen sier, skaff deg et liv, legg planer med familie og venner, lev livet. Viser han seg villig til å gjøre drastiske forandringer, vel da får du se om det holder for deg, om ikke, herregud dump han, ...hva er det du bruker tiden din på menneske.

Never allow someone to be your priority while allowing yourself to be their option, er det noe som heter.

''Never allow someone to be your priority while allowing yourself to be their option''

Det var det ordtaket jeg var ute etter, jeg husket bare ikke den engelske fomuleringen :-)

Gjest Marinette2

Huff :(

Vær så snill å lov meg at du vurderer dette forholdet ... noen betegner deg som en "dørmatte", det var det som slo meg da jeg leste historien din også .... slik du legger det frem for oss her nå, så bruker han deg og dine penger.

Takk å lov, tenkte jeg da jeg leste, at dere ikke er samboere !!

Avslutt forholdet, finn deg en som setter pris på DEG.

Ja jeg må nok det:( Jeg ringte han og ønsket han god tur i dag, i går planlagte han og være der bare et døgn, men sa nå at han ble sikkert værende en uke hvis han orket. Jeg sa at jeg faktisk reagerer på det. VI skulle jo være på feire en uke, og hvordan skal han orke å bo sammen med to kompiser så lenge?

jeg prøver å få frem at det er ikke det at jeg ikke vil at han skal ha det koselig og gjøre ting, men det er sårt at han reiser der no en mnd før vi egentlig skulle på tur, og har null forståelse for at jeg reagerer.

Men han vil ikke forstå, han er syk. Han slengte på røret og skrev en melding at han nå var på vei hjem istede og at jeg hadde ødelagt turen. Kan tenke meg kameraten får høre hvor kontrollerende og sjalu jeg er.

Gjest Elextra

Ja jeg må nok det:( Jeg ringte han og ønsket han god tur i dag, i går planlagte han og være der bare et døgn, men sa nå at han ble sikkert værende en uke hvis han orket. Jeg sa at jeg faktisk reagerer på det. VI skulle jo være på feire en uke, og hvordan skal han orke å bo sammen med to kompiser så lenge?

jeg prøver å få frem at det er ikke det at jeg ikke vil at han skal ha det koselig og gjøre ting, men det er sårt at han reiser der no en mnd før vi egentlig skulle på tur, og har null forståelse for at jeg reagerer.

Men han vil ikke forstå, han er syk. Han slengte på røret og skrev en melding at han nå var på vei hjem istede og at jeg hadde ødelagt turen. Kan tenke meg kameraten får høre hvor kontrollerende og sjalu jeg er.

''Han slengte på røret og skrev en melding at han nå var på vei hjem istede og at jeg hadde ødelagt turen. Kan tenke meg kameraten får høre hvor kontrollerende og sjalu jeg er.''

'

Huff! Vil du virkelig ha det slik? Husk - du har et valg.

Dette kan du da ikke ønske å være en del av?

Som Elextra sier, du har et valg.

Masse kloke ord i tråden, så vet ikke hvorfor jeg sier noe engang, men klarer ikke dy meg.

Jeg er sjokkert!

Han har gått i 'stakkars-syke-meg'-fella og ser bare sin egen situasjon. Det er 'syndest på ham', så da kan ingen av dine problemer eller bekymringer eller følelser konkurrere med hans uansett, LIKSOM?!

Snyltete, egoistisk og ufølsom, synes jeg han er i disse situasjonene du beskriver. Han har egentlig beslaglagt all din tid (hvor 'fri' har du vært?) og nå kaller han deg kontrollerende og baktaler deg til kameraten.

Skaff deg livet ditt tilbake. Prioriter venner du garantert ikke har sett på en stund. Hvis du ikke har noen gode venner å dra på ferie med, så ville jeg jaggu hoppet på en slik tur med fremmede mennesker, seilbåt til Seychellene eller noe slikt!. Alt for å få tilbake litt selvtillit og autonomitet. Ta tilbake livet ditt.

''Men han vil ikke forstå, han er syk. Han slengte på røret og skrev en melding at han nå var på vei hjem istede og at jeg hadde ødelagt turen. Kan tenke meg kameraten får høre hvor kontrollerende og sjalu jeg er.''

Han er så syk at han ikke kan dra på tur med deg en uke, men han kan godt være med kompiser en uke - det er han ikke for syk til.

Jeg tror ikke jeg hadde orket å ha en kjæreste som nedprioriterte meg så til de grader.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...