Gjest Bekymret58 Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 I perioder når jeg har alt for mye å gjøre kan jeg klare meg fint med 7 timer hver natt.Da har jeg ikke tid til min sedvanlige middagslur. Dette kan gå fint bare jeg får "fri" hver 3. dag. Jeg stressa mye i går og har i dag tatt det ganske med ro.Sov ca 10 timer i natt og skulle sove fra 15.30-16.30 jeg skrudde av vekkeklokken i søvne ca 16.30 og våknet i 17 tida.etter 1,5 timer. Er det slik at kroppen godt kan ha underskudd på noe søvn bare den får hentet seg inn i gjen med en par dagers hvile? Har drukket en god del kaffe i dag,men holder på å sovne over min pc nå.Har ikke hatt tid til middag i dag så det blir brødmat.Huff,nå må jeg sove 30 min før øynene lukkes.Kl er 20.45 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365394-s%C3%B8vn-for-mye-eller-for-lite/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 7 timer er da ikke underskudd på søvn. Jeg har sover 4,5 time de siste tre nettene. Da kan man muligens -begynne- å snakke om underskudd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365394-s%C3%B8vn-for-mye-eller-for-lite/#findComment-3176203 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jacoba Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Spørsmålet er vel heller om du er usedvanlig trøtt og sliten. 7 timer pr natt skulle være sånn passelig nok for de fleste, uten å føle at de må ta igjen søvn hver 3. dag slik jeg forstår på deg? Det høres som om stresset kan gjøre deg litt "høy", og min erfaring er at dette ikke er spesielt sunt i lengden. Mange tåler det nok, men når du får et slikt økt søvnbehov kan det tyde på at du bør gjøre noe med stresset ditt. Enten årsaken, eller måten du takler det på. Regner med det er jobb det er snakk om? Kan noe endres? Det kan også være kjekt å få tatt en helsesjekk hos legen med litt blodprøver og sånn. En kan bli veldig trøtt og utafor av f.eks jernmangel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365394-s%C3%B8vn-for-mye-eller-for-lite/#findComment-3176209 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også plaget Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Hei. Jeg er i perioder veldig plaget med stort søvnbehov. En periode forsov jeg meg nesten hver dag på jobb, måtte sove i hver lunsjpause, sovnet når jeg kom hjem, sittende i sofaen.. og sov like "godt" hver natt.... Våknet like forbaska utslitt og trøtt neste morgen. Har problemer med å holde meg våken når jeg kjører bil, har hatt "kjøreforbud" i de værste periodene. Kjenner at en slik periode er i gang igjen, kjørte bil i helgen (ca 4 timers tur hver vei), da måtte jeg stoppe og sove halvveis. KLARTE ikke holde øynene oppe. Nå har jeg hatt dette i mange år, og er utredet. Jeg var til søvnklinikk og fikk diagnosen UARS - Upper airways resistance syndrome. Det betyr i korte trekk at du har trange luftveier, som gjør at du får lite oksygen i blodet. Særlig når du sover om natten, så når du ligger blir musklene slappe, og "hjelper ikke" lungene med å puste som når du er våken og kan bruke overkroppen til å hjelpe til. Da blir søvnen ufullstendig, og du blir i prinsippet like u-uthvilt som om du IKKE sover. I mitt tilfelle er jeg overvektig, noe som har STOR innvirkning på sovesyndromet. Går jeg ned i vekt vil dette bedres, sannsynligvis betraktelig. Enn så lenge så har jeg pustemaskin om natten som gir meg oksygen og gir nok trykk til å få lufta helt ut dit det skal. (Men denne har jeg slurvet med å bruke alt for lenge nå, så det er nok derfor jeg har en dårlig periode nå). En annen, veldig vanlig ting når det gjelder slike soveproblemer, er pustestans, eller korte søvnapnèr. Snorker du? Det kan også tyde på noe lignende. Det gir tilsvarende problemer med stort søvnbehov. Jeg lærte på søvnklinikken at 90% av de som kommer er opprinnelig diagnostert (og gjerne medisinert) som deprimerte. Fordi symptomene stemmer gjerne med depresjon. Så går man på tabletter over tid som man føler ikke hjelper, og føler seg ikke ordentlig deprimert, selv om man er nedstemt, tungsindig, mangler initiativ, er sliten, trøtt, impotent, irritabel, mangler tiltak etc etc. Jeg vil anbefale deg å høre med legen om han kan henvise deg til søvnklinikk så du får utredet dette! Det er så godt å vite at det er en grunn, og at det ikke er DU som er treig, udugelig etc. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365394-s%C3%B8vn-for-mye-eller-for-lite/#findComment-3176364 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bipolar58 Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 7 timer er da ikke underskudd på søvn. Jeg har sover 4,5 time de siste tre nettene. Da kan man muligens -begynne- å snakke om underskudd. Jeg jobber ikke og har vært uføretrygdet siden feb 2002.Sover vanligvis 8-9 timer i døgnet når jeg kjeder meg og ikke har noe å gjøre. De to dagene jeg snakket om var vi å så på en bil på Kløfta.Hentet den dagen etter og jeg var i seng i 3 tida,Min sønn i 4 tida.,At jeg bare brukte 2 dager på å hente meg inn overrasket meg,da jeg er overvektig (140kg) og er 52 år.Er det slik at man "kan hvis man vil" når det "kun" er snakk om fysisk belastning hos psykiatriske pasienter? Ikke så rart kansje at man tåler å jobbe hardt i 3(Neste uke jobbet jeg hardt i 4 timer) av månedens 30 dager når man har fri altid? Har på følelsen av at psykiatriske pasienter er mer følsomme overfor ting som dårlig vær,lite penger og store bekymringer.Lite søvn kan også slite på,men fysiske anstrengelser ikke er noe problem? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365394-s%C3%B8vn-for-mye-eller-for-lite/#findComment-3177027 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.