Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Frue35

Jeg er en kvinne på 35 år. Jeg har for 4 uker siden fått fjernet min siste eggstokk pga. tvillingcyste og infeksjon. (den andre ble fjernet pga tvilligcyste i 2009). Jeg fødte en for knapp 3mnd siden og fullammer. Jeg ble anbefalt å vente med hormonsubstitusjon tre mnd etter operasjonen for å kunne amme mitt barn så lenge. Jeg har fått recept på Activelle (legen foreslo først progynova, men klarte å lese meg til at det nok ikke var så lurt ettersom livmor står igjen). Synes valget av preperat var litt tilfeldig og lurer derfor på om Activelle blir rett for meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365640-fjernet-eggstokkene-som-35-%C3%A5rig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Da du er meget ung for å komme i overgangsalderen vil jeg anbefale en kombinasjon som mest mulig likner det normale for din alder, og da er mitt førstevalg ikke Activelle som gir relativ lite østrogentilskudd. Activelle brukes typisk etter overgangsalder, altså etter ca 50 år. Jeg vil foreslå Trisekvens som vil gi deg månedlige blødninger og som derved ligner mest det normale for din alder. Hvis du ikke ønsker blødning hver måned, kan du bruke østrogen tabletter (2 mg Progynova) eller østrogenplaster på 50 mikrogram, men da må du hver annen eller hver tredje måned ta gestagen (provera 10 mg) i 14 dager for å få en blødning og unngå overstimulering av livmorslimhinnen. Du kan også bruke nevnte østrogener sammen med en hormonspiral, da får du lite eller ingen blødning. Jeg synes at du bør få en fast gynekolog til å følge deg da det kan være aktuelt med justeringer underveis. Husk at du kan få en del typer av østrogen på blå resept.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...