Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 21 år som er gravid i uke 15. jeg er 175 cm høy og veier hele 82 kilo. før jeg viste jeg var gravid veide jeg 72. det vil si jeg har lagt på meg 10 kilo i løpet av 4 mnd. en ting er at jeg har sluttet å røyke da jeg fant det ut. jeg spiste en del snop som erstattning helt i begynnelsen, men det har avtatt nå. nå spise jeg sunnere enn hva jeg noensinne har gjort siden jeg flyttet for meg selv. jeg vil også si at jeg spiser normalt nå, men føler alikevell at kiloene bare renner på. Jeg har skikkelig komplekser for det og begynner nesten å grine når folk kommer bort til meg å sier at nå er magen min synlig. jordmoren jeg går til sa et det var en rask økning, men at hun stilte spørsmålstegn bak det fordi hun syns jeg ikke så ut som en tungvekter. jeg har heller ikke begynt å få hovne føtter og hender. jeg blir fort sulten men klarer ikke å spise mindre heller, for jeg orker ikke å gå rundt sulten når jeg studerer, jeg mister all form for konsentrasjon. hva skal jeg gjøre? hva er normal vektøkning i løpet av et svangerskap. Legger du mest på deg i begynnelsen eller slutten ? Jeg er ikke noe aerobic menneske, men jeg går mye fordi vi har ikke bil. er jeg totalt unormal eller er jeg iallefall litt normal.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36567-er-min-%C3%B8kning-i-vekt-normal/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg synes det er litt trist at du skal slite med komplekser for at du har lagt på deg. Jeg synes ikke det er noe rart at du har lagt på deg så mye som du har. At du har sluttet å røyke har helt sikkert en innvirkning på vektøkningen. Det er normalt å legge på seg en del i den forbindelse. Dessuten forteller du at ditt godteri-inntak har blitt mindre, og det er bra, uten at jeg synes du skal skamme deg over at du har spist din dose. Jeg synes du skal prøve å fokusere på hvor utrolig flink du har vært som har klart å slutte med tobakk. Det er det slettes ikke alle som klarer. Dessuten vil jeg poengtere at det er vanlig å legge på seg en del i begynnelsen av svangerskapet, selv om det strengt tatt ikke er den store vektøkningen hos fosteret. Mange sliter med litt kvalme og uvelhet og småspising er ofte det eneste som hjelper. Det er pyton å gå sulten når man er gravid. Det er lett å føle seg dårlig og miste alt overskudd hvis man ikke får i seg næring. Selvfølgelig er det lurt å passe på at mellommåltidene i hovedsak består av frukt, knekkebrød o.l. Det er varierende når i svangerskapet det meste av vektøkningen skjer. Noen opplever at det er i begynnelsen, slik du beskriver, mens andre raser opp i vekt mot slutten. Så lenge du vet at du lever sunt nå, ikke spiser unødig mye søtt og fett, kan jeg ikke se at det skal være nødvendig at du gjør de helt store endringene. Du skal nå begynne å føle deg frodig og flott, noe andre helt sikkert ser når de kommenterer at magen din begynner å synes. Rundt uke 12-15 begynner magen ofte å bule ut, selv om mange opplever det langt tidligere p.g.a. fettansamlinger på magen samtidig som luft i tarmene også gjør utslag på mageomfanget. Jeg synes du skal prøve å fokusere på dine kvinnelige former og prøve å se positivt på at kroppen din faktisk forandrer seg. Det er jo fordi du bærer på et fantastisk lite underverk. Lykke til videre.

p.s. Jeg vil ikke sette noen grense for hva som er normal vektøkning. Jeg vet at litteraturen legger litt vekt på dette, men jeg vet av erfaring at de aller fleste av oss er svært lite tjent med å gå rundt med dårlig samvittighet fordi vi kanskje legger på oss mer enn hva som er anbefalt. Det er noen som helt klart kunne prøvd å begrense inntaket av søtt og fett, men jeg tror ikke du kommer inn under denne kategorien ut fra det du forteller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...