Gå til innhold

uregelmessig mens

Anbefalte innlegg

Gjest i mitt 51 år

Jeg er engstelig på grunn av uregelmessige småblødninger. Hadde min siste ordentlige mens 26/4. Den varte i ei uke, og de siste månedene før det hadde jeg mens hver tredje uke. Så tre uker senere fikke jeg en liten blødning--- ingen forvarsel som ømhet i bryster o.l. Ble bare litt lyserødt på papiret som jeg så når jeg var på toalettet.(ikke hver gang) Trodde dette var begynnelsen på ny mens, men det varte bare i to dager. Så gikk det fjorten dager og det samme skjedde igjen. Bare litt blod på papiret - ved toalettbesøk. Denne gangen varte det i tre dager. Og mellomste dagen var en gang litt mørkere blod i slim--- som under mensen..og jeg tenkte at nå begynner det. Men nei.. bare litt på papiret ved toalettbesøk av og til . Hadde også andere dagen litt mensmurring i underlivet. Jeg er jo i en alder som det kan bli mye rart--- så prøvde å legge det bak meg. Men så i dag igjen en uke senere kom det litt rosa blod--denne gangen også ved toalett besøk. Denne gang også uten forvarsel... men akkutrat som begynnelsen på en mens. Og nå begynner jeg å bli redd dette kan være noe farlig- Har altså ikke hatt ordentlig mens på 6 uker-- bare sånt tull--- og det er ikke ved hvert toalett besøk heller. Tok celle prøve i september i fjor. Og var til underlivs sjekk i mars hvor fastlegen kjente på livmor og eggstokker. Og alt virket normalt. ER dette typiste overgangs uregelmessigheter ??? Har jeg noen grunn til å engste meg. Har aldri brukt P-piller -- har to voksne barn og går i mitt 51 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365702-uregelmessig-mens/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legger til at jeg en sjelden gang kan føle meg overvarm, det var helst i forbindelsen med mens. Men det var så sjelden at det ikke kan sier å være noe problem i det hele tatt. Kommer forresten hetetokter etter at mens er opphørt?

''Kommer forresten hetetokter etter at mens er opphørt?''

Min mor hadde i alle fall hetetokter i rundt 10-15 år etter at hun mistet mensen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365702-uregelmessig-mens/#findComment-3179576
Del på andre sider

Det der tror jeg er helt normalt når man er over 50. Gjennomsnittet for mensstopp for norske kvinner er 52 år, og de fleste har litt tullball først. Den kan ta lange pauser, komme for ofte eller en blanding. Småblødninger mellom eller i stedet for ordentlig mens, er visst også helt vanlig.

Jeg er 52 og kommer nok til å dra snittalderen opp. Men det hender da at mensen roter litt, så jeg har et visst håp om at den skal slutte før jeg blir dement. Forskerne har funnet ut at de som får mensen tidlig, ofte slutter sent - noe jeg synes er urettferdig, men det stemmer bra for meg hittil.

Jeg tror i hvert fall ikke dette er tegn på noe farlig. Fortsett å gå til gyn med normale mellomrom, så er du sikker.

Jeg har heller ingen andre symptomer på overgangsalder, annet enn at termostaten er skrudd litt høy iblant. Jeg tror det er store variasjoner her også.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365702-uregelmessig-mens/#findComment-3179582
Del på andre sider

Gjest i mitt 51 år

Det der tror jeg er helt normalt når man er over 50. Gjennomsnittet for mensstopp for norske kvinner er 52 år, og de fleste har litt tullball først. Den kan ta lange pauser, komme for ofte eller en blanding. Småblødninger mellom eller i stedet for ordentlig mens, er visst også helt vanlig.

Jeg er 52 og kommer nok til å dra snittalderen opp. Men det hender da at mensen roter litt, så jeg har et visst håp om at den skal slutte før jeg blir dement. Forskerne har funnet ut at de som får mensen tidlig, ofte slutter sent - noe jeg synes er urettferdig, men det stemmer bra for meg hittil.

Jeg tror i hvert fall ikke dette er tegn på noe farlig. Fortsett å gå til gyn med normale mellomrom, så er du sikker.

Jeg har heller ingen andre symptomer på overgangsalder, annet enn at termostaten er skrudd litt høy iblant. Jeg tror det er store variasjoner her også.

Takk for svar og trøst til en engstelig person:0)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365702-uregelmessig-mens/#findComment-3180041
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...