Gå til innhold

Små blødninger - overgangsalder?

Anbefalte innlegg

Gjest i mitt 51 år

Jeg er engstelig på grunn av uregelmessige småblødninger. Hadde min siste ordentlige mens 26/4. Den varte i ei uke, og de siste månedene før det hadde jeg mens hver tredje uke. Så tre uker senere 17./5 fikk jeg en liten blødning--- ingen forvarsel som ømhet i bryster o.l. Ble bare litt lyserødt på papiret som jeg så når jeg var på toalettet.(ikke hver gang) Trodde dette var begynnelsen på ny mens, men det varte bare i to dager. Så gikk det fjorten dager og det samme skjedde igjen. Bare litt blod på papiret - ved toalettbesøk. Denne gangen varte det i tre dager. Og mellomste dagen var en gang litt mørkere blod i slim--- som under mensen..og jeg tenkte at nå begynner det. Men nei.. bare litt på papiret ved toalettbesøk av og til . Hadde også andere dagen litt mensmurring i underlivet. Jeg er jo i en alder som det kan bli mye rart--- så prøvde å legge det bak meg. Men så i dag igjen en uke senere kom det litt rosa blod--denne gangen også ved toalett besøk. Denne gang også uten forvarsel... men akkutrat som begynnelsen på en mens. Og nå begynner jeg å bli redd dette kan være noe farlig- Har altså ikke hatt ordentlig mens på 6 uker-- bare sånt tull--- og det er ikke ved hvert toalett besøk heller. Tok celle prøve i september i fjor. Og var til underlivs sjekk i mars hvor fastlegen kjente på livmor og eggstokker. Og alt virket normalt. ER dette typiste overgangs uregelmessigheter ??? Har jeg noen grunn til å engste meg. Har aldri brukt P-piller -- har to voksne barn og går i mitt 51 år. –

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365710-sm%C3%A5-bl%C3%B8dninger-overgangsalder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du er i en alder hvor slike blødninger er vanlige fordi den normale syklus med eggløsning ikke fungerer ’etter planen’. Det at du ikke får ømme bryster etc før blødningen starter, tyder på at du ikke har hatt eggløsning og derfor ikke har produsert hormonet progesteron som regulerer blødningene. Da blir det småblødning, evt større blødning i stedet. Jeg synes at du kan se det an en måneds tid til og søke lege hvis det fortsetter. Da kan det bli aktuelt å tilføre kunstig progesteron (for eksempel Provera) i 14 dager hver måned inntikl det blir full stopp.

Altså, ingen grunn til engstelse.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...