Gå til innhold

Mystiskt tilfelle?

Anbefalte innlegg

frustrert86

Hei.

Jeg er nå i situasjonen hvor jeg har et barn i barnehagealder sammen med min ekskjæreste. Jeg har han for tiden på deltid. Nylig fikk jeg en telefon om at hun hadde havnet på sykehus grunnet bivirkninger av et medikament hun har tatt, og lurte derfor på om jeg kunne ha min sønn på heltid en stund framover. Noe som selvfølgelig var helt i orden.

Hun ligger nå i respirator og i kunstig koma, og de har enda ikke fortalt meg direkte hva som er tilfellet.

Som en god far er jeg naturlig skeptisk til dette da jeg vet at barnets mor ikke var ukjent med narkotika og psykiske problemer før hun ble mor.

Noen tanker?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365810-mystiskt-tilfelle/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mener jeg

Jeg synes fokuset ditt er litt rart. Det spiller vel egentlig ingen rolle hva som er årsaken til at hun tagisk nok ligger i koma, det synes jeg ikke du har rett til å ha innsyn i, men synes du bør fokusere på å ta ekstra godt vare på et barn som nå har en syk og fraværende mamma. Om hun har problemer som gjør at hun ikke er i stand til å ta seg av barn når hun forhåpentligvis raskt kommer seg ut av komaet, vil behandlende personell i helsevesenet ha ansvar for å ta affære i forhold til dette. De vet nok godt hva det er hun har fått i seg.

Vær en trygg og nærværende far.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365810-mystiskt-tilfelle/#findComment-3180594
Del på andre sider

frustrert86

Jeg synes fokuset ditt er litt rart. Det spiller vel egentlig ingen rolle hva som er årsaken til at hun tagisk nok ligger i koma, det synes jeg ikke du har rett til å ha innsyn i, men synes du bør fokusere på å ta ekstra godt vare på et barn som nå har en syk og fraværende mamma. Om hun har problemer som gjør at hun ikke er i stand til å ta seg av barn når hun forhåpentligvis raskt kommer seg ut av komaet, vil behandlende personell i helsevesenet ha ansvar for å ta affære i forhold til dette. De vet nok godt hva det er hun har fått i seg.

Vær en trygg og nærværende far.

Selvfølgelig er førsteprioriteten sønnen min. Jeg ønsker bare å skåne ham videre hvis noe som bør taes tak i, ikke blir tatt tak i.

Jeg er ikke ute etter å ødelegge forholdet mellom han og hans mor, men det er vanskelig å ikke gjøre seg tanker når man ikke får noe relativ informasjon.

Motivet med tråden er bare for å høre om noen kan ha vært borti noe lignende før, og ønsker å dele det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365810-mystiskt-tilfelle/#findComment-3180609
Del på andre sider

Dette må være en vanskelig situasjon. Jeg er usikker på hva jeg ville ha gjort i en tilsvarende situasjon, men mener at din sønns behov for ivaretagelse og god omsorg gir deg en moralsk rett til å forsøke å få klarhet i hva som er skjedd.

Kanskje kan du be om en samtale med en av sykehusets sosionomer og spørre dem om hvordan du kan forholde deg. Alternativt kan du kontakte barnevernet og spørre om hvordan du kan forholde deg konstruktivt i en slik situasjon.

Helsepersonell har plikt til å varsle barnevernet dersom de vet at et barn sannsynligvis vil bli utsatt for omsorgssvikt, men det er langt fra noen selvfølge at dette vil bli gjort. Siden din sønn er hos deg mens hun er på sykehuset, kan det godt hende at de glemmer problematikken rundt hennes omsorgsevne.

Har hun andre pårørende du kan diskutere situasjonen med? Det beste ville være om du fikk vite hva som hadde skjedd, for det kan jo hende at dette ikke har noe med rusmisbruk å gjøre, selv preparater kjøpt på helsekost kan i verste fall gi alvorlige reaksjoner.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365810-mystiskt-tilfelle/#findComment-3180621
Del på andre sider

frustrert86

Dette må være en vanskelig situasjon. Jeg er usikker på hva jeg ville ha gjort i en tilsvarende situasjon, men mener at din sønns behov for ivaretagelse og god omsorg gir deg en moralsk rett til å forsøke å få klarhet i hva som er skjedd.

Kanskje kan du be om en samtale med en av sykehusets sosionomer og spørre dem om hvordan du kan forholde deg. Alternativt kan du kontakte barnevernet og spørre om hvordan du kan forholde deg konstruktivt i en slik situasjon.

Helsepersonell har plikt til å varsle barnevernet dersom de vet at et barn sannsynligvis vil bli utsatt for omsorgssvikt, men det er langt fra noen selvfølge at dette vil bli gjort. Siden din sønn er hos deg mens hun er på sykehuset, kan det godt hende at de glemmer problematikken rundt hennes omsorgsevne.

Har hun andre pårørende du kan diskutere situasjonen med? Det beste ville være om du fikk vite hva som hadde skjedd, for det kan jo hende at dette ikke har noe med rusmisbruk å gjøre, selv preparater kjøpt på helsekost kan i verste fall gi alvorlige reaksjoner.

Lykke til.

Takk. Veldig bra svart!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365810-mystiskt-tilfelle/#findComment-3180626
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...