Gå til innhold

Syk, brun i ansiktet og utmattet i seks-åtte år

Anbefalte innlegg

Gjest Vendla

Nå har jeg bestemt meg for å prøve å få hjelp til å komme til bunns i mine langvarige helseproblemer. For 8 år siden (42 år gammel) oppdaget jeg at jeg var blitt bronsebrun i ansiktet (det var midtvinters). Jeg er veldig lys i huden og blir aldri brun. Jeg har beholdt denne, for meg, unormale ansiktsfargen, selv om jeg synes at den har blitt litt mindre "bronsebrun" nå, og mer gylden. Jeg fikk ikke andre fysiske plager da dette skjedde, annet enn at jeg måtte slutte med kumelk og ble sterkt hypoglykemisk omtrent på samme tid. (Jeg har imidlertid alltid hatt normale glukosebelastningsprøver, men nylig ble det tatt prøve av langtidsblodsukkeret, som lå helt i øvre grenseområde for det som er normalt). Jeg har hatt lavt blodtrykk gjennom hele livet, men det siste halvåret har det steget og ligger nå på grensen til å være litt for høyt. (Det kan være knyttet til andre helseproblemer det siste halvåret også, som jeg kommer tilbake til). Sommeren før jeg ble så brun i ansiktet hadde jeg gått mye på tur i et flåttinfisert område. Jeg fikk bare testet meg 3 år seinere, borrelioseprøven var da negativ. To år senere ble jeg syk etter et hyggelig måltid med grillede kjempereker i sør-europa. Jeg begynte å få smerter etter alle måltidene jeg spiste, ble trett og utmattet, fikk langvarig hodepine, etterhvert svimmelhet som vedvarte i nesten to år. Jeg tålte bare å spise maischips og drikke cola uten å få smerter, så en hel sommer levde jeg på dette (!). Jeg gikk ned 10 kg. En indremedisiner på sykehuset kunne ikke finne noe galt, men jeg hadde forhøyede verdier på reaktivt C-protein. Til slutt ble jeg satt på Flagyl. Jeg fikk en veldig hard reaksjon på Flagyl. Behandlingen ble repetert en måned senere. Tilstanden min ble ikke bedre etter denne behandlingen, men på eget initiativ begynte jeg å ta Combizym, og smertene etter måltidene opphørte. Jeg begynte å spise normalt igjen og la på meg. Jeg var fortsatt svært utmattet, men måtte begynne å jobbe igjen av økonomiske årsaker. Jeg kom inn i utfordrende en jobb som jeg var godt kvalifisert for, men kontoret var 40% underbemannet og pågangen enorm. Jeg fikk lungebetennelse som jeg ikke ble frisk av, og utmattelsen ble så stor at jeg fikk "synsforstyrrelser". Jeg ble utredet for ME og fikk en psykiatrisk vurdering som konkluderte med at det IKKE var tegn til psykiatrisk sykdom hos meg. Jeg begynte å jobbe i 50%, men det var likevel for mye. Jeg var sengeliggende resten av døgnet. Etter 8 mnd på denne måten sa jeg opp stillingen og har vært sengeliggende etterpå (de siste tre år). Før jul følte jeg at noe snudde, at jeg nå kanskje ville greie å trene meg forsiktig opp til mindre utmattelse. Jeg ble veldig positiv i forhold til fremtiden og begynte å planlegge utdanning til en jobb som ville være mindre krevende å stå i. Men i januar fikk jeg noe som lignet på et hjerteinfarkt. Blodprøvene var normale, men arbeids-EKG og andre undersøkelser viste unormale forandringer i hjertet. Jeg hadde smerter og trykk i brystregionen og var langvarig svimmel og kvalm. Det ble en lang og skremmende periode som snudde opp-ned på alle planer. Jeg ble redd for å anstrenge meg. Nå, fem måneder senere ble det tatt nye tester, men nå kunne man ikke finne noe galt. (Og etter at jeg begynte å ta ginseng i april har smertene i brystet blitt nesten helt borte). Jeg føler meg tryggere, men det kan være et spørsmål om tid siden familien min har svært høy risiko for tette blodårer og iskemisk sykdom. (Jeg har hatt for høyt LDL og for lavt HDL siden jeg var i tyveårene, har svært høye triglyseridverdier, rekordhøye i januar, men bedre nå). Legene har konkludert med at det ikke er hjertesykdom hos meg, og at jeg selv kan velge om jeg skal begynne å ta blodtrykksmedisin. Jeg kommer kanskje til å prøve det, siden en av legene har anbefalt det, men vil gjerne da prøve en blodtrykksmedisin som ikke påvirker binyrene/ binyrebarken negativt, siden det kan være et problem her. Hvilken av de ulike blodtrykksregulerende medisintypene vil du anbefale i mitt tilfelle? Sammenfattet føler jeg egentlig at jeg står på et nullpunkt igjen. Jeg ville gjerne finne ut hva som kan forårsake min utmattelse (og den unormale hudfargen i ansiktet), derfor spør jeg deg til råds. Hva bør jeg undersøke/ utelukke av sykdom nå?

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Jeg har ikke vært borti dette problemet før og kan derfor ikke gi noen konkrete råd. Du kan prøve å stile spørsmålet til hudlege i og med at pigmentforandringene i ansiktet er såpass sjeldne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...