Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hadde 110/60, 120/ 60 på de første svangerskapskontrollene. Hadde i dag 130/ 70 og er ekstremt trøtt hele tiden. Ble 50% sykemeldt på grunn av trøttheten. Legen mente det forhøyete blodtrykket kunne komme av trøttheten eller omvendt. Hva/ hvor mye er egentlig høyt blodtrykk?

Jeg er nå 50% sykemeldt ut måneden, så skulle vi se derfra.

Er akkurat 24 fullgåtte uker i dag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36589-hva-hvor-mye-er-h%C3%B8yt-blodtrykk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forsto det sånn at det var undertrykket som telte. Når det steg opp i 80-85 så var det høyt.

Jeg har vært oppe i 135/80 og det mente jordmora var for høyt.

Men jeg er sykemeldt og har tatt det med ro, så nå ligger det på ca 125/70 og de sier at det er et flott blodtrykk.

Lyon 32+1

Jeg har vært oppe i 135/80 og det mente jordmora var for høyt.

Men jeg er sykemeldt og har tatt det med ro, så nå ligger det på ca 125/70 og de sier at det er et flott blodtrykk.

Lyon 32+1

Hei!

Hva som regnes som et høyt blodtrykk er individuelt. Det kommer an på hva du har som utganspunkt når du blir gravid. Starter du på et blodtrykk som er 120/80, er ikke dette høyt. Men stiger blodtrykket (undertrykket) til 95-100 regnes det som høyt.

Selv har jeg et utgangspunkt på 120/70-75 og nå har det gått opp til 160/100 - det regnes som høyt, men ikke noe kritisk. Blir fulgt nøye opp og så lenge urinprøven ikke viser proteiner er det bare å ta det med ro som gjelder.

Synes ikke ditt blodtrykk var noe å engste seg for akkurat - men nyt tiden du kan slappe av.

Lykke til videre.

Klem fra

Trine Endsjø, jordmor

Blodtrykk som overstiger 140/90 er ansett som risikabelt. Du har ikke høyt trykk per. idag, og sansynligvis vil blodtrykket svinge litt. Det gjør det vanligvis. Hvorvidt trettheten din skyldes BT, kan jeg ikke uttale meg om, men jeg er sikker på at et blodtrykk på 130/70 ikke gir symptomer som dette. Prøv likevel å ta det med ro de dagene du ikke er i arbeid. Alle gravide føler seg i perioder sliten og det bør man ta hensyn til. Det er store omveltninger i kroppen og man kan ikke legge lista like høyt som man vanligvis gjør.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...