Gå til innhold

Operasjon i eggstokken

Anbefalte innlegg

Gjest nysgjerrigperen

Hei! Min kone (39 år) og jeg (43 år) har i flere år forsøkt å få barn uten å lykkes. For en tid tilbake ved oppstart av IVF behandling fant legene en cyste på venstre eggstokk (ca 3-4 cm). Høyre eggstokk var normal og hadde ingen unormale funn. Cysten på venstre eggstokk ble tømt for en tynnflytende væske samt at man fant polypper som ble fjernet. Det ble tatt prøver av polyppene og cysten. Normale funn på cysten, mens polyppene muligens hadde noen celleforandringer. Men det er bekreftet at dette ikke var kreftceller. Heller ikke etter en ny undersøkelse er det funnet kreftceller og celleforandringene som man fant etter hysteroskopi var tydeligvis bare i polyppene som nå er borte. Hva betyr dette for videre muligheter for IVF og evt graviditet? Er det sjanser i det hele tatt for at man kan ta opp igjen IVF behandlingen og fortsette? For ordens skyld så har har jeg normale verdier på de prøvene som er tatt av meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365905-operasjon-i-eggstokken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Cyster på eggstokken har vanligvis ingen betydning for å bli gravid. Polypper i livmoren kan ha betydning og de er nå borte. Det skulle da være bedre mulighet for graviditet, både spontan og ved IVF, men hennes alder reduserer sjansen. Før evt. ny runde med IVF (som sannsynligvis må bli privat pga alderen) kan det være en ide å få vurdert ’eggreserven’, det sier noe om sjanse for å lykkes. Det gjøre med en blodprøve for måling av hormoner og evt grundig ultralyd.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

• 4 uker senere...
Gjest 12Undrende

Cyster på eggstokken har vanligvis ingen betydning for å bli gravid. Polypper i livmoren kan ha betydning og de er nå borte. Det skulle da være bedre mulighet for graviditet, både spontan og ved IVF, men hennes alder reduserer sjansen. Før evt. ny runde med IVF (som sannsynligvis må bli privat pga alderen) kan det være en ide å få vurdert ’eggreserven’, det sier noe om sjanse for å lykkes. Det gjøre med en blodprøve for måling av hormoner og evt grundig ultralyd.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Takk for svar! Verdiene for eggereserve var gode i følge testen. Et spørsmål: Kan polypper komme tilbake?

• 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...