Gå til innhold

Menstruasjonen borte i over ett halvt år.

Anbefalte innlegg

Gjest ojijijh

Jeg er 24 år, sluttet med Mercilon p-pille i oktober, Brukt p-pille siden jeg var 16 år gammel.Har ikke fått mensen tilbake etter at jeg sluttet. Ingen form for blødning. Har vært hos lege, som mener jeg må ta tiden til hjelp. Hun sa at en ofte må vente i over 1 år etter p-pille slutt, før menstruasjonen blir normal igjen. På den tiden jeg har brukt p-pille har menstruasjonen vært normal, helt til for ca to år siden.Blødningslengden har vart i ca 4 dager. For ca to år siden, begynte jeg å få mer blodkoagler gjennom mensperioden, kom ikke ordentlig lyst blod slik som tidligere. Bare blodklumper, brun farge. Spurte også legen om dette, hun sa det kunne bli slik og at det kunne være normalt. For meg virker det ikke normalt da jeg ikke har hatt slik tidligere. Hva mener du? Er bekymret og tenker på om det kan være noe galt med meg, tenker på sykdommer som f.eks. PCOS. Etter at jeg sluttet med p-pille har jeg fått uren hud, i ansikt og ryggen(legen sa at det kan komme pga avsluttet p-pille bruk? ). Bør jeg undersøkes videre syns du, eller bør jeg vente enda litt lenger å se om det normaliserer seg? Er ikke gravid, har tatt flere tester. Tok blodprøver hos legen min: S-FSH 8,6. L-LH 11,9. S-Østradiol 0,16 Var hos gynekolog for 2 år siden da mensen ble forandret, og fordi jeg syntes at det kjentes "annerledes" ut "der nede". Kjentes trangere/hoven ut ved åpningen. Det jeg fikk beskjed om da var at jeg ikke slappet av under samleie, at jeg "strammet", og det da kunne gjøre vondt. Tenker å om det kan ha noe sammenheng med at jeg ikke får mensen tilbake?!

Fortsetter under...

Jeg har brukt Mercilon i 2 år. Jeg var veldig fornøyd de første månedene, men sluttet fordi det etter hvert ble bare tull med blødningene, de ble veldig uregelmessige og blodet var mørkt. I tillegg påvirket pillene psyken min.

Jeg fikk mensen tilbake på 1. syklus etter at jeg sluttet.

Mette Moen, Gynekolog

Ditt forslag om PCOS er helt relevant, for du oppfyller kriterier for dette: Manglende menstruasjoner og uren hud (’androgenisering’). Blodprøvene stemmer også, men det mangler en del analyser. Du bør be din lege om henvisning til gynekolog som kan ta tak i dette. Jeg vet ikke hva som var grunnen til at du sluttet med p-pille? Hvis du er overvektig, er det lurt å forsøke vekttap, det kan iblant føre til målet, ellers er det å starte med p-pille igjen, hvis du da ikke ønsker å bli gravid? Da må annen behandling til. Ved lavt østrogennivå kan det være sårhet i vagina, ellers er det ikke direkte sammenhang. De blødninger du hadde med p-pille har heller ikke relasjon til at du ikke får menstruasjon.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Gjest ojijijh

Ditt forslag om PCOS er helt relevant, for du oppfyller kriterier for dette: Manglende menstruasjoner og uren hud (’androgenisering’). Blodprøvene stemmer også, men det mangler en del analyser. Du bør be din lege om henvisning til gynekolog som kan ta tak i dette. Jeg vet ikke hva som var grunnen til at du sluttet med p-pille? Hvis du er overvektig, er det lurt å forsøke vekttap, det kan iblant føre til målet, ellers er det å starte med p-pille igjen, hvis du da ikke ønsker å bli gravid? Da må annen behandling til. Ved lavt østrogennivå kan det være sårhet i vagina, ellers er det ikke direkte sammenhang. De blødninger du hadde med p-pille har heller ikke relasjon til at du ikke får menstruasjon.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Takk for svar. Grunnen til at jeg sluttet med p-piller var fordi jeg ville se om jeg fikk tilbake min vanlige syklus/få menstruasjon tilbake siden den har vært så rar i forhold til blødningene mine.. Jeg er ikke overvektig, veier 61 kg, og er ca. 1,67 cm høy. Har lest at det er mest overvektige som får PCOS, men alle kan få det?

Gjest ojijijh

Jeg har brukt Mercilon i 2 år. Jeg var veldig fornøyd de første månedene, men sluttet fordi det etter hvert ble bare tull med blødningene, de ble veldig uregelmessige og blodet var mørkt. I tillegg påvirket pillene psyken min.

Jeg fikk mensen tilbake på 1. syklus etter at jeg sluttet.

Så det tok 1 år før du fikk tilbake normal menstruasjon?

Har ikke merket til humørsvingningene egentlig.. men kan jo være "for mye" hormoner i de tablettene, kan det virke som..

Så det tok 1 år før du fikk tilbake normal menstruasjon?

Har ikke merket til humørsvingningene egentlig.. men kan jo være "for mye" hormoner i de tablettene, kan det virke som..

''Så det tok 1 år før du fikk tilbake normal menstruasjon?''

Nei, jeg skrev ikke det. Jeg skrev at jeg fikk den tilbake på 1. syklus etter at jeg sluttet, dvs. nesten med en gang.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...