Gå til innhold

Smerter i nese; mulig tumor.

Anbefalte innlegg

Gjest Ellington

Var den 26. mars til ultralyd her i Marokko pga. brennende smerter i lengre tid i nesen;mest paa nesevingen og nesen til venstre, men ogsaa noe liknende derfra nedover til venstre paa overleppen.Det ble funnet en liten formasjon , 7 X 3 mm, med lavere ekko enn vevet omkring, under huden, til hoyre for nesetippen. Hudspesialisten her sendte meg til en ansiktskirurg, som sa han fant et stort carsinomatoest felt, paa tippen og nesevingene. Han ville foreta en operasjon ( rekontruksjon Marchac). Jeg ringte en lege paa SOS i Kobenhavn, han sa det var tumor/metastase i nesen. Derfor dro jeg til Norge neste dag. Min fastlege sendte brev til RH hudpoli, fikk time foerst 1. juli. Var paa Osebergklinikken. Hudlege der tok biopsi; men for langt til hoyre,pga manglende franskkunnskaper.Negativt. Var ogsaa paa Volvat; ble tatt MR, ingen funn. Legen der ringte ogsaa til Radiumhospitalet og snakket med lege der, som sa at en formasjon i den strorrelsen ville bli sett paa MR. Hoerte imidlertid fra en radiolog i Norge som sa at verken UL eller MR var egnet til aa gi bilder av hudtumor/metastrase i nesen. Dro tilbake til Marokko slutt mai.Har faatt tatt 4 biopsier her,men fra huden; ikke under.Negativt. Dro til annen hudlege i dag. Han sa det var taapelig aa ta UL av nesen. Han undersokte den grundig ,fant ingen tegn til carsinoma.Han ga meg salve og sveitsisk sunscreen og vil ta kontroll om ti dager. Thailand jan/febr: To globuler,"bobler", 2 mm diameter,skjellkeldte, dukker plutselig opp, en 1 cm ovenfor tippen, en til hoyre for den. Hudlege der misforsto,tok biopsi av nesetipp og til hoyre for den: Precancer. Ga to seanser med cryo;hver 6 sekunder. Etter noen dager dro jeg av skinnet med "boblen": Den var svampaktig eller som et traadnoeste innverndig; med en sort traad nedover. Sendte mail til Dem om dette. De konkluderte med solar skleratose ;:samme som legen paa Oseberg. Baade formasjonen fra UL,den ene sorte "boblen" og en precancer fjernet operativt her i Marokko i september i fjor var paa samme sted, like til hoyre for tippen. De brennende smertene begynte ikke lenge etter cryo 17. januar i Thailand,og har vart naa; med enkelte avbrudd ,siden. Det er de som bekymrer meg. Kan en tumor /metastase gi slike syptomer ? Kan en tumor/metastrase oppdages paa UL ?Kan det vaere skader paa nervene ? Men kan det vare saa lenge ? Fiikk cryo i dag, forelopig uten slike symptomer. Jeg har dessverre utsatt timen paa RH til 25. juli etter negative biopsier og kan ikke faa timen 1. juli tilbake. Jeg er uroliug; Hva boer jeg gjoere ? Haaper paa et raskt svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/366042-smerter-i-nese-mulig-tumor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! De symptomene du beskriver er ikke typiske, og tidsaspektet tilsier at det er svært liten risiko for at det skal foreligge noen form for spredning av det du har hatt på nesen. Da skulle det vært mye og tydelig utvendig i lang tid først. Selv om du er blitt litt engstelig for dette, bør det heller ikke være noe farlig om du ikke får sett på dette før uti juli. Dersom det skulle foreligge plateepitelcarsinom på nesen utvendig eller i fremre del av nesen(det siste veldig sjelden) bør det kunne sees og biopseres slik at man får stillet en sikker diagnose, enten av hudleger eller ØNH leger. Så jeg tror ikke du skal være altfor engstelig for dette. Men husk at dersom det er tvil om diagnose osv, da ofte bedre å starte med å være litt avventenede og evt få tatt en ordentlig biopsi før man starter kryobehandling osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...